دیپلماسی تجاری راهکاری برای حل معضل کرونا در تجارت خارجی

مهرداد عباد می گوید: بهترین راهکار ایجاد پروتکل های دقیق از طریق مذاکره بین طرفین می باشد، که طبق این پروتکل ها این اطمینان حاصل شود که شخص یا بار صادراتی و وارداتی حامل ویروس کرونا نیست.

مهرداد عباد عضو اتاق بازرگانی تهران در مصاحبه با خبرنگار اگزیم نیوز، عنوان کرد: بسته شدن مرزهای صادراتی در طی مدت اخیر در اثر نگرانی کشورهای همسایه برای انتقال ویروس کرونا بوده است و از طرف دیگر هم ایران اقدامات پیشگیرانه ای در دستور کار قرار داده است. این محدودیت های صادراتی و وارداتی روی کالاهایی که تاریخ انقضای کمی دارند مانند محصولات لبنی و غذایی تاثیرات بیشتری دارد.

 وی بسته بودن مرزها در طولانی مدت را چالش بزرگی برای تجارت خارجی کشور دانست و گفت: بطور کلی اگر تنها هدف از بسته شدن مرزها در کوتاه مدت جلوگیری از انتقال ویروس کرونا باشد کار خوبی انجام شده ولی از طرف دیگر کل تجارت کشور تعطیل خواهد شد و نمی توان برای یک مدت طولانی صادرات و واردات کشور را تعطیل کنیم.

عباد با اشاره به راه حل هایی برای عبور از این وضعیت ، مطرح کرد: بهتر است که سریع تر راهکاری برای این وضعیت پیدا کنند یا مذاکراتی با کشورهای همسایه انجام شود به طریقی که نگرانی آنها از انتقال ویروس کرونا بوسیله کالاهای ایرانی رفع شود. باید این موضوع بین دو طرف به بحث گذاشته شود، زیرا مشخص است هر کالا و یا فردی که در بین دو کشور در حال تردد است حامل ویروس کرونا نیست و برای اطمینان از این روند فرآیندهای استریل کردن را در نظر بگیرند.

وی در ادامه افزود: بهترین راهکار ایجاد پروتکل های دقیق و مشخصی از طریق مذاکره بین طرفین می باشد، که طبق این پروتکل ها این اطمینان حاصل شود که شخص یا بار صادراتی و وارداتی حامل ویروس کرونا نیست و بطور مثال یک کارت سلامت مشخص در این زمینه توسط نهاد متولی صادر شود.

عباد با اشاره به تجربه کشور چین در زمینه شیوع ویروس کرونا، گفت: اتاق های بازرگانی با کمک وزارت امور خارجه اقدامات لازم برای جلوگیری از توقف تجارت خارجی کشور را دستور کار قرار دهند و هدفشان هم ایجاد پروتکل های بهداشتی مشخصی برای اطمیمنان دادن به طرفین باشد؛ تجربه کشور چین نشان داده است که ویروس کرونا پس از مدتی روند نزولی به خودش می گیرد و ما باید این را بدانیم یک یا دو ماه آینده که روند شیوع ویروس کرونا در ایران کاهشی شد و در کشورهای همسایه شیوع پیدا کرد چه راهکاری برای اطمینان دادن به دو طرف برای این معضل وجود دارد.

شاید این پروتکل ها به موضوعی جهانی تبدیل شود تا همه کشورها چنین قوانین بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را در جهت تسهیل تجارت خارجی شان در نظر بگیرند، مطمئنا کشورهای اتحادیه اروپا اکنون در حال مذاکره برای تدوین چنین پروتکلی هستند.

این عضو اتاق بازرگانی به اشاره به وضعیت اتحادیه اروپا، گفت: در کشورهای اتحادیه اروپا مساله کمی پیچیده تر است زیرا مرز و گمرکی بین این کشورها وجود ندارد و نمی توان کنترل دقیقی روی تجارت خارجی از کشورهایی مانند ایتالیا به سایر کشورهای اتحادیه داشت. این معضل با مذاکره و دیپلماسی تجاری حل می شود ما باید دغدغه طرف مقابل را درک کنیم.

عباد با اشاره به وضعیت اقتصادی در سال 98، گفت: بطور کلی در سال 98 به دلایلی اوضاع فروش کالاها در داخل کشور خراب بود ولی به علت کاهش ارزش پول ملی بخش صادراتی رونق تازه ای گرفت که متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا این بخش هم با مشکلاتی مواجه شدند از طرف دیگر در بحث واردات هم علاوه بر محدودیت های که در گذشته وجود داشت، مساله کرونا محدودیت جدیدی برای واردات کشور ایجاد کرد به گونه ای به سختی می توان کانتینر یا هواپیمای باربری به مقصد ایران پیدا کرد.

کد خبر 32502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =