تداوم ۸۵ درصدی تجارت کشور از طریق دریا/ آخرین وضعیت مرزها

سید روح الله لطیفی می گوید ۸۵ درصد از تجارت ایران از طریق مرزهای دریایی انجام می شود که در حال حاضر تجارت با اروپا، افریقا، آمریکا و آسیای دور بدون هیچ مشکلی در حال انجام است.

سید روح الله لطیفی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اگزیم نیوز گفت: 85 درصد از تجارت ایران از طریق مرزهای دریایی انجام می شود که در حال حاضر  تجارت با اروپا، افریقا، آمریکا و آسیای دور بدون هیچ مشکلی در حال انجام است.

سید روح الله  لطیفی در گفتگو با اگزیم نیوز در خصوص آخرین وضعیت فعالیت گمرکات با توجه به وضعیت شیوع کرونا اظهار داشت: کشور عراق بعد از چین بزرگترین شریک تجاری ایران محسوب می شود و تمامی گمرکات در مرز ایران با اقلیم کردستان از جمله پرویزخان و باشماق باز بوده و بدون هیچ مشکلی در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به گفتگوی تلفنی محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور با وزیر تجارت ترکیه گفت: در این گفتگو مقرر شد تا برای به مشکل نخوردن تجارت کامیون ها بتوانند تردد عادی خود را داشته باشند.

لطیفی ادامه داد: شب گذشته کامیون های ایرانی که از مسیر گرجستان و یونان قصد ورود به ترکیه و بازگشت به ایران را داشتند بعد از دو هفته اجازه ورود به ترکیه را پیدا کردند.

سخنگوی گمرک گفت: همچنین 420 کامیون ترک اجازه بازگشت به کشور خود را یافتند و کامیون های ایرانی نیز از ترکیه به ایران وارد شدند، اما با این حال هنوز در مورد ورود یا خروج کامیون های ایرانی و ترک به دو کشور اتفاق جدیدی رخ نداده است و این موضوع نیازمند مذاکرات بیشتر برای عملیاتی شدن است.

لطیفی با بیان اینکه تردد مسافری و تجاری به ارمنستان متوقف شده، تصریح کرد با این حال مرز ایران و جمهوری آذربایجان مشروط به جا به جایی کالا در مرز فعال است به این صورت که کامیون های ایران بار صادراتی خود را در مرز خالی کرده و کامیون های آذری این بار را به مقاصد می رسانند.

 سخنگوی گمرک تاکید کرد: تردد مسافری با جمهوری آذربایجان همچنان متوقف است اما اتباع دو کشور تنها می توانند از مرز بیله سوار به کشور خود بازگردند.

 لطیفی در مورد ترافیک ایجاد شده در مرز آستارا توضیح داد: این موضوع مربوط به کنترل های بیشتر در خصوص ویروس کروناست.

 وی تاکید کرد : مسیر ترانزیتی جمهوری آذر بایجان برای کامیون های ایرانی و روس که بار برای دو کشور ترانزیت می کند، کماکان باز است و مشکلی در این خصوص نیست.

 وی در خصوص تردد با جمهوری ترکمنستان نیز اظهار داشت: از مسیر مرز سرخس و به طور کلی از طریق ریل کالاهای فساد ناپذیر یا کالاهایی که نیاز به قرنطینه نداشته باشند اجازه جایه جایی دارند اما تردد کامیون های ایرانی بسته بوده اما کامیون های ترکمن می توانند بار خود را انتقال دهند.

لطیفی درباره تردد بین مرز ایران و افغانستان نیز گفت:  تمام  مرز های تجاری و مسافری بین ایران و افغانستان باز بوده و شایعات مبنی بر اینکه ایران از 20 اسفند گمرمات خود را تعطیل می کند و یا مرز یسته می شود به شدت تکذیب می شود.

 وی در باره مرزهای پاکستان با ایران گفت: از روز شنبه مرز میرجاوه برای کامیون های صادراتی ایران که بیشتر حامل محصولات پتروشیمی یا میعانات هستند باز شده اما در حوزه مسافری شاهد سختگیری هایی هستیم.

 وی گفت: مرز دریایی ایران به سمت روسیه باز است و اقلام صادراتی و وارداتی در این مسیر بدون مشکل در حال جابه جایی است.

لطیفی تاکید کرد: مرز دریایی ایران با کویت از نظر مسافر و کالایی که عمدتا با لنج منتقل می شود، پذیرشی ندارد و تا کنون 30 لنج به ایران برگشت خورده است.

 وی افزود: قطر که یکی از مهمترین مصرف کنندگان مواد غذایی ایرانی است صرفا کالاهایی می پذیرد که از طریق شناورهای یخچال دار به این کشور منتقل شده باشد؛ در غیر اینصورت پذیرشی انجام نمی شود.

 وی در خصوص معطل ماندن 400 لنج ایرانی به اگزیم نیوز گفت: حدود 400 لنج ایرانی در بنادر دوبی و امارات متوقف هستند و منتظر اجازه برای تخلیه بار یا بارگیری هستند.

 به گفته سخنگوی گمرک بعضا با انجام تست های پزشکی و تب سنجی از افراد روی لنج و همچنین آزمایش خون، اجازه تخلیه یا بارگیری به برخی از آنها داده شده که این روند به کندی صورت می پذیرد و نیاز به دیپلماسی فرایخشی دارد زیرا بخشی از این کالاها فساد پذیرند.

لطیفی تاکید کرد: سایر مقاصد نزدیک و یا دور در قاره های  امریکا، اروپا، آسیا اقیانوسیه و افریقا همچنان مسیر تجاری باز دارند و مشکلی وجود ندارد.

 وی توضیح داد بیش از 85 در صد حجم کل تجارت ایران از طریق مرزهای دریایی انجام می شود و روند تجاری در حال انجام است.

 لطیفی گفت: فرودگاه امام خمینی، تنها فرودگاهی است که از ایران هواپیمای باری پذیرش می کند و اینکار با تمهیدات ویژه برای کالاهای صادراتی و وارداتی انجام می پذیرد.

 

کد خبر 32508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =