خلق  فرصت های تجاری جدید پس از بحران کرونا

ناصر ذاکری می گوید: هر تحول و بحرانی که در اقتصاد جهانی روی می دهد لزوما بعد منفی آنرا نبینیم و به ظرفیت های اقتصادی پیش آمده و فرصت های بهره برداری از آن فک کنیم.

ناصر ذاکری کارشناس اقتصادی در مصاحبه با خبرنگار اگزیم نیوز، عنوان کرد: به جز مساله شیوع ویروس کرونا تجارت خارجی ایران مشکلات دیگری هم از قبیل تحریم ها و مشکلات بانکی دارد، ممکن است شیوع ویروس کرونا به اقتصادهای پویا و قدرتمند که حضور فعالی در تجارت جهانی دارند ضربه های سهمگینی وارد کند ولی برای اقتصادهایی که حضور کمی در بازارهای جهانی دارند  طبیعتا درصد تغییرات ناشی از شیوع ویروس کرونا چندان عمیق نیست. البته برای این کشورها هم مشکلاتی ایجاد می کند ولی این مشکلات چندان اساسی نیستند.

ذاکری شیوع کرونا در سطح جهان را یک بحران موقتی دانست و گفت: از طرف دیگر شیوع ویروس کرونا یک مساله موقتی و کوتاه مدت است و به مرور رفع خواهد شد و اقتصاد جهانی به شرایط مطلوبش بر می گردد ولی آنچه که امروز در اقتصاد جهانی دیده می شود محدود به مساله شیوع کرونا نیست و مسائلی دیگری از قبیل سقوط قیمت برخی از مواد اولیه و کالاها در جهان نشان دهنده این است که علاوه بر کرونا عوامل دیگری هم بر رکود جهانی تاثیرگذار هستند.

وی در ادامه افزود: پس ظرف چندماه آینده با کشف واکسن کرونا این مساله هم حل خواهد شد و آثار اقتصادی آن نیز به سرعت از بین می روند و بازارهای جهانی پس از کرونا می توانند به عملکرد آزاد خودشان ادامه دهند. برای کشور ما نیز اگر اقدامات درستی انجام شود می توان کرونا را بویژه در بحث صنعت گردشگری از تهدید به فرصت تبدیل کرد این کار به پویایی اقتصاد ما بر می گردد.

این کارشناس اقتصادی توجه به فرصت های پس از بحران کرونا را امری ضروری دانست و عنوان کرد: کشور ما در حوزه گردشگری ظرفیت های بالایی دارد با شیوع ویروس کرونا در جهان ما با تقاضای به تعویق افتاده در این صنعت مواجه شده ایم و افرادی که قصد سفر در این ایام را داشتند تقاضای خود را به پس از فروکش بحران موکول کرده اند و طبیعتا پس از کرونا ما با یک تقاضای افراطی در زمینه گردشگری در سطح جهان روبرو می شویم و ممکن است ما بتوانیم بخشی از این تقاضا را به علت اشباع شدن بازارهای سنتی به کشور خودمان جذب کنیم مشروط بر اینکه خودمان را برای آن دوره آماده کنیم.

ذاکری گفت: استفاده درست از فرصت پیش آمده مشروط به اعطای تسهیلات و تکمیل زیرساخت های گردشگری و آمادگی برای یک تقاضای اضافی در صنعت گردشگری است و باید سعی کنیم بر رفتار مصرفی گردشگران در حوزه هایی که مدنظرمان است تاثیر گذار باشیم.

سیاست گذاران، فعالان اقتصادی و کارشناسان اقتصادی در سطح جهان این بحران را یک بحران کوتاه مدت پیش بینی کرده اند که یک نقطه اوجی دارد و بعد از آن شرایط به حالت قبل بر می گردد؛ مشخص است که نمی توان به این وضعیت قطع روابط تجاری، ممنوعیت های وراداتی و صادراتی، بسته بودن مرزها در بلند مدت ادامه داد و در صورت ادامه روند کمبودها و خسارت های جبران ناپذیری به اقتصاد جهانی وارد می شود و مطمئنا کارشناسان مربوطه در حال ارائه راهکارهایی برای این مساله هستند.

وی با اشاره به تقاضای به تعویق افتاده برای تجارت کالا و خدمات در جهان گفت: همانطور که صادرات برخی از کشورها متوقف شده است،  از طرف دیگر واردکننده ای هم وجود دارد که در حال حاضر تقاضای خود را مهار کرده تا پس از بحران کرونا برای آن تدبیری بیاندیشد. نکته ای که در قطع روابط تجاری در سطح جهانی وجود دارد این است که یک سری از واردکنندگان که فعلا نمی توانند یا نمی خواهند وارداتی داشته باشند و تقاضای خود را معوق کرده اند،  دلیلی هم ندارد که پس از بحران کرونا باز از همان فروشنده یا صادرکننده قبلی خرید کنند و ما از این طریق هم می توانیم از این جابجایی فرصت های تجاری بی نظیری خلق کنیم.

ذاکری در ادامه افزود: استفاده از این فرصت تجاری به زیرکی فعالان اقتصادی و سیاست های درست سیاست گذاران ما بستگی دارد، زیرا تهدید کرونا تقریبا تمام جهان را تحت تاثیر قرار داده  ولی استفاده از فرصت های پس از آن نیازمند هوشمندی خاصی است. اگر ما بتوانیم انعطاف پذیر و پویا باشیم و قدرت مانور خودمان را بالا ببریم در مرحله پس از بحران می شود از فرصت های آن استفاده کرد. هر تحول و بحرانی که در اقتصاد جهانی روی می دهد لزوما بعد منفی آنرا نبینیم و به ظرفیت های اقتصادی پیش آمده و فرصت های بهره برداری از آن فک کنیم.

کد خبر 32552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =