اوراسیا بازاری متفاوت از عراق و افغانستان

احمد کیمیایی می گوید: : شرکت های غذایی با بررسی ذائقه مصرف کنندگان در بازارهای خارجی و مطالعات بازار قبل از تولید و پرداختن به مارکتینگ، می توانند برای محصولاتشان برندسازی کنند و پیشتاز صادرات محصولات ایرانی در شرایط تحریم باشند.

احمد کیمیایی اسدی در مصاحبه با خبرنگار اگزیم نیوز عنوان کرد: برای توسعه صادرات بویژه در بحث صنایع غذایی، شرکت های ایرانی باید توجه ویژه ای به برندسازی داشته باشند، در حال حاضر ما فقط در کشورهای همسایه  مانند عراق و افغانستان و کشورهای با شرایط ضعیف تر از خودمان حضور فعالی داریم و ما نمی توانیم بصورت جدی روی اینگونه کشورها برای برندسازی و توسعه صادرات حساب باز کنیم.

این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به قدمت و کیفیت محصولات لبنی در ایران، گفت: محصولات لبنی تولیدی ایران باتوجه به قدمت و کیفیت شان حرف زیادی برای گفتن دارند، اگر بصورت جدی برندسازی را در دستور کار خود قرار داده بویژه با تبلیغات و بازاریابی و شرکت در نمایشگاه ها می توانند بازارهای صادراتی شان را به فراتر از کشورهای همسایه نیز توسعه دهند. صنایع غذایی و لبنی ایران از این منظر مورد توجه است که چندان تحت تاثیر تحریم ها نیست.

وی در ادامه افزود: شرکت های غذایی با بررسی ذائقه مصرف کنندگان در بازارهای خارجی و مطالعات بازار قبل از تولید و پرداختن به مارکتینگ، می توانند برای محصولاتشان برندسازی کنند و پیشتاز صادرات محصولات ایرانی در شرایط تحریم باشند.

کیمیایی ذائقه و سلیقه مصرف کنندگان بازار اوراسیا را با بازارهای سنتی ایران متفاوت دانست و گفت: ورود به بازارهای منطقه تجاری اوراسیا نیازمند بازاریابی گسترده ای است زیرا ذائقه مصرفی آنها با مصرف کننده ایرانی، عراقی و افغانستانی بسیار متفاوت است در حالیکه ما معمولا محصولات تولیدی داخل را به بازارهای عراق و افغانستان هم صادر می کنیم ولی برای نفوذ در بازارهای اوراسیا به تغییرات محتوایی محصولات باید توجه بیشتری شود. از طرفی سیستم توزیع ما هم برای ورود به بازارهای اوراسیا، چون اغلب این کشورها با ایران مرز مشترکی ندارند نیازمند تغییرات و تحولاتی است تا محصولات ایرانی در زمان مناسب به دست مصرف کننده نهایی برسد.

کیمیایی با اشاره به رویکرد بازاریابی شرکت های ایران برای ورود به بازارهای منطقه اوراسیا گفت: شرکت در نمایشگاه های کشورهای منطقه تجاری اوراسیا و در معرض دید قرار دادن محصولات تولیدی یک راه حل ارزان بازاریابی برای شناخت نیاز و ذائقه مصرف کنندگان آن بازارهاست ولی ورود بدون مطالعه به بازارهای منطقه اوراسیا عواقب خوبی به همراه نخواهد داشت زیرا شباهت زیادی به ذائقه مصرفی ایرانی ها یا عراقی ها ندارند.  

وی با اشاره به حمایت های دولتی از صادرات و صادرکنندگان، عنوان کرد: باتوجه به شرایط دولت ایران و قطع شدن منابع درآمدی آن از طریق تحریم ها روی حمایت های دولتی چندان نمی توان حساب کرد به جز در مواردی معدود از قبیل تحفیفات برای شرکت در نمایشگاه ها و حمایت های محدود این چنینی، پس در نتیجه بخش خصوصی نباید منتظر حمایت های دولتی در شرایط فعلی باشد زیرا فقط زمان را از دست می دهند.

کد خبر 32575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =