راه اندازی قریب الوقوع کارخانه تولید آهن اسفنجی مجتمع فولاد اردکان

محمد بحرینی می گوید: آهن اسفنجی، محصول اصلی کارخانه تولید آهن اسفنجی مجتمع فولاد اردکان است که از مواد اولیه کارخانجات تولید فولاد محسوب می شود و در واقع این واحد بخشی از زنجیره تامین تولید فولاد است که نقش مهمی در افزایش صادرات فولاد ایفا می کند.

بانک توسعه صادرات ایران در راستای حمایت از واحدهای تولیدی صادرات محور در سال 93، تامین مالی کارخانه تولید آهن اسفنجی مجتمع فولاد اردکان با ظرفیت 960 هزار تن در سال، را عهده دار شد؛ از آنجاییکه این بانک توسعه ای حمایت و مراقبت از مشتریان خود در شرایط سخت اقتصادی و تحریم های بین المللی در دستور کار دارد، با تمدید مصوبه اعتباری این بنگاه اقتصادی صادرات محور موافقت شد.

کارشناس اعتبارات شعبه یزد بانک توسعه صادرات ایران در اینباره به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: این واحد تولیدی در مرحله تست سرد است و به زودی تولید خود را با ظرفیت 30 تا 40  درصد آغاز خواهد کرد.

محمد بحرینی اظهار داشت: به نظر می رسد با توجه به روند تکمیل پروژه، در ماههای پبش رو این طرح  وارد چرخه تولید شود.

 وی خاطرنشان کرد: محصول تولیدی این کارخانه آهن اسفنجی است که از مواد اولیه کارخانجات تولید فولاد محسوب می شود بنابراین این واحد بخشی از زنجیره تامین تولید فولاد است که نقش مهمی در افزایش صادرات فولاد ایفا می کند.

بحرینی با ذکر این مهم که آهن اسفنجی ، ماده ای است که ظرفیت صادرات را دارد، گفت: تعدد واحدهای تولید فولاد در استان یزد و نیز کل کشور، اهمیت رنجیره تامین را در این بخش روشن می کند؛ در واقع این واحد تولیدی، حلقه ای از زنجیره تولید صادرات است و به توسعه آن کمک می کند.

این کارشناس بانکی اذعان داشت: با توجه روند تکمیل این پروژه ، انتظار می رود طی ماه های آتی این واحد تولیدی به مرحله بهره برداری برسد.

 وی یادآور شد: در حال حاضر از عمده آهن اسفنجی تولیدی این واحد، خوراک شرکت های بزرگ فولاد سازی را تامین می کند و پیش بینی می شود در آینده، این واحد   بخشی از تولید خود را مستقیما وارد چرخه صادرات کشور کند.

 به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز مجتمع فولاد اردکان اولین و بزرگترین پروژه خصوصی کشور در زمینه تولید آهن اسفنجی به منظور تأمین بخشی از نیاز داخلی خوراک کارخانه های فولادسازی و نیز فولاد، شامل زنجیره کامل تولید ( واحد کنسانتره، واحد گندله سازی ، واحد تولید آهن اسفنجی ، واحد ذوب و فولاد ، کارخانه نورد ) در اردکان یزد است؛ بازار محصولات نهایی مجتمع شامل مصرف کنندگان داخل کشور و نیز مصرف کنندگان خارجی (عمدتا کشورهای منطقه و آسیایی) خواهد بود. محصول این پروژه آهن اسفنجی سرد به صورت گندله احیا شده خواهد بود و تمامی آن در بخش داخلی فولادسازی مصرف خواهد شد و در صورت لزوم کلیه مصرف کنندگان آهن قراضه می‌توانند این محصول را که از جهاتی بر آهن قراضه ارجحیت دارد به عنوان شارژ فلزی کوره‌های ذوب استفاده نمایند.
عملیات اجرایی فاز نخست، پروژه آهن اسفنجی فولاد، با ظرفیت سالانه 960000 تن بر پایه تکنولوژی میدرکس که هم از نظر توان فنی داخلی و هم از نظر مصرف انرژی و کیفیت محصول مورد تایید می باشد، درسال 1391 آغازگردید. این پروژه با نصب و راه اندازی یک کارخانه شامل یک مدول احیای مستقیم گازی، با خروجی سرد و با استفاده از تکنولوژی میدرکس (مدول سری 800) از جمله مدرن‌ترین کارخانه از این نوع در ایران محسوب خواهد شد. ظرفیت نامی مدول احیا سالانه 960000 تن بوده که در صورت لزوم تا حدود یک میلیون و پنجاه هزار تن در سال به عنوان ظرفیت طراحی قابل افزایش خواهد بود.

 مریم خورشیدی

 

 

 

 

کد خبر 32586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =