ثبات ارز ضرورت مهم جهش تولید

بررسی های اگزیم نیوز نشان می دهند جهش های بزرگ در نرخ ارز در ده سال گذشته باعث رکود شدید در اقتصاد شده است

مقام معظم رهبری سال 1399 را در شرایطی به عنوان سال جهش تولید نام گذاری کرده اند که در دو سال گذشته مقدمات این جهش را در ضرورت حمایت از تولید داخلی و همچنین حمایت از تولید ملی فراهم کرده بودند. با این حال جهش تولید نیازمند ابزارهایی است که اگزیم نیوز در سلسله گزارش هایی به بررسی این موارد خواهد پرداخت.

به گزارش اگزیم نیوز یکی از موضوعات مورد نیاز برای جهش تولید در سال جاری ثبات در بازار ارز است که برای جهش در تولید از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بررسی ها در سال های جهش ارزی نشان می دهند در حدود 40 درصد از رشد قیمت ارز مستقیما به هزینه های تولید منتقل شده اند و این مساله نشان می دهد توان تولیدکننده در شرایط جهش ارزی به شدت کاهش می یابد. ازسوی دیگر جهش نرخ ارز شاخص بهای تولیدکننده را در دو سال 1391 و 1397 به شدت با افزایش روبرو کرده و این در حالی است که در سال های 1392 تا 1396 شاخص بهای تولیدکننده به دلیل ثبات در بازار ارز  با کاهش روبرو شده است.

نکته مهم دیگر آن که رشد نرخ ارز با ضریبی 2 تا 3 برابری در هزینه های تولید بروز می یابد. این نسبت در سال های 91 و 97 خود را نشان داده به این معنا که رشد 100 درصدی در نرخ ارز توانسته 200 تا 300 درصد هزینه های تولید را افزایش دهد که این امر وضعیت تولید را در خلال سال های مذکور بسیار بحرانی کرده است. یکی از دلایل این امر رشد هزینه واردات مواد اولیه و ماشین آلات است که در کنار رشد روانی قیمت ها در داخل و هزینه خرید مواد اولیه از بورس کالا بروز می کند.

به این ترتیب باید گفت رشد بهای ارز د دو دوره مورد بررسی توانسته به شدت روی شاخص تورم تولیدکننده اثر مستقیم بر جای بگذارد که این شاخص به معنای رشد هزینه های تولید خواهد بود. این بدان معنا است که جهش تولید در شرایطی که بازار ارز با رشد قیمت روبرو است و ثبات مورد نیاز را تجربه نمی کند وضعیت مناسبی را تجربه نمی کند و لذا بانک مرکزی باید در سال جاری و سال های آتی به منظور کسب نتایج مورد نظر حتما ثبات را در بازارهای مهمی همچون ارز فراهم سازد.

نکته دیگر آن که رشد نرخ ارز در دو دوره مد نظر باعث افت قابل توجه رشد اقتصادی در هر دو دوره شده است. در سال 91 رشد اقتصادی به منفی 6 درصد و در سال 97 به منفی 10 درصد کاهش پیدا کرد که نشان می دهد رشد قیمت ارز عوارض مهمی برای تولید به همراه دارد.

بر اساس این گزارش باید گفت ضرورت دارد بانک مرکزی در سال جاری ثبات بازار ارز را به منظور حفظ رشد اقتصادی وکاهش یا ثبات هزینه های تولید در دستور کار خود قرار دهد و همانطور که در سال 98 توانست این مهم را عملی سازد در سال جاری نیز این موضوع را به عنوان یک اصل در صدر برنامه های خود قرار دهد. 

در این بین اثر رشد نرخ ارز علاوه بر این دارای آثار جانبی نیز هست که در گزارش های دیگر به این موارد نیز خواهیم پرداخت به عنوان مثال نرخ ارز روی رونق صادرات اثر مثبت دارد و هزینه های تامین مواد اولیه وارداتی و ماشین آلات را برای تولیدکنندگان سخت خواهد کرد به این ترتیب باید به بررسی این موارد نیز بپردازیم.

 

کد خبر 32629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =