ترخیص کالاهای موردنیاز ستاد مقابله با کرونا در سریع ترین زمان ممکن

سید روح اله لطیفی می گوید: تلاش گمرک این است که توقفات و رسوب کالاها در انبارهای گمرک و اسناد و بوروکراسی های موجود را کاهش دهد تا فرایندهای مرتبط با واردات کالای مورد نیاز ستاد مبارزه با کرونا در سریع ترین زمان ممکن صورت بپذیرد.

سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با خبرنگار اگزیم نیوز  گفت: برای ترخیص به موقع کالاهای مورد نیاز ستادمقابله با ویروس کرونا خیلی از رکوردها توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران شکسته شد این کالاها عمدتا دو بخش هستند بخش اول کالاهای اهدایی سازمان های بین المللی و کمک های سایر کشورهای جهان به ما هستند که حدود 108 محموله بودند بعضی از این محموله ها که نیازی به کنترل و بازرسی نداشتند با مشارکت و همراهی وزارت بهداشت از همان زمان ورود بصورت حمل یک طرفه بلافاصله ترخیص شدند و در اختیار شبکه توزیع وزارت بهداشت و درمان قرار گرفت.

این مقام مسئول در ادامه افزود: بخش دیگر هم ماشین آلاتی بودند که برای تولید ماسک و سایر اقلام ضروری وارد کشور شدند  این دسته از محموله توقف کوتاهی داشتند ولی عمده اقلام وارداتی طی مدت اخیر یعنی بیش از 90 درصدشان در بخش اهدایی و کمک های بین المللی قرار می گرفتند و با سرعت بالایی هم ترخیص شدند و در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفتند. بخش کوچکی هم بازرگانان و واردکنندگان به کشور وارد کردند که سعی ما این بوده این دسته از اقلام نیز به سرعت ترخیص شوند.

لطیفی در زمینه برنامه های گمرک برای تحقق شعار سال جهش تولید عنوان کرد: گمرک صرفا وظیفه تسهیل عملیات صادرات و واردات را به عهده دارد و تعیین تعرفه ها بر عهده سایر دستگاه های اجرایی از قبیل وزرات صمت است، برای آن قسمت که به وظایف گمرک مربوط می شود؛ حدود 85 درصد از اقلام وارداتی به کشور ما کالاهای اساسی، نهاده های دامی و نهاده های تولید، 15 درصد بقیه هم تجهیزات تولیدی بوده است. واردات ما هدفمند و هوشمند شده است یعنی فقط کالاهای که کشور به آنها نیاز ضروری دارد وارد می شوند.

سخنگوی گمرک با اشاره به تمهیدات اخیر این سازمان برای ترخیص به موقع کالاها گفت: گمرک برای ترخیص به موقع کالاهای مورد نیاز کشور تمهیداتی اندیشیده است بطور مثال استفاده از حداقل اسناد، کاهش بوروکراسی، کاهش مجوزهای لازم، حداقل سازی تضامین گمرکی و قرار دادن عمده کالاهای وارداتی و مورد نیاز کشور در مسیر سبز گمرکی عمده اقدامات گمرک در راستای تحقق شعار جهش تولید می باشد. از طرف دیگر فعالان اقتصادی خوشنام گمرکی را شناسایی کرده ایم این دسته از فعالان پرونده تخلف گمرکی و بدهی مالیاتی یا موضوعات مرتبط تخلف در سایر دستگاه ندارند که تعدادشان نزدیک به 230 شرکت می باشد و بخشی از از آنها نیز شرکت های دانش بنیان هستند و عمده کالاهای وارداتی مورد نیازشان از مسیر سبز گمرکی با حداقل اسناد و با حداکثر سرعت ترخیص می شوند.

وی با اشاره به اقدامات گمرک برای تسهیل عبور کالاهای صادراتی از کشور گفت: بخش دیگر هم مربوط به حمایت از صادرات است که ما سعی کرده ایم ایستگاه ها را کاهش دهیم در این بخش نیز در بحث مجوزها، اسناد مورد نیاز برای خروج کالاها به حداقل ممکن رسیده است و حتی تسهیلاتی برای کسانی که قرار است اقلامی را وارد و آنرا تبدیل به کالایی با ارزش افزوده بالا و سپس صادر بکنند هم در نظر گرفته شده است. به طور مثال برای این دسته از کالاها تعرفه صفر وضع شده است.

لطفی گفت: تلاش گمرک این است که توقفات و رسوب کالاها در انبارهای گمرک و اسناد و بوروکراسی های موجود را کاهش دهد و تا صادرکنندگان و واردکنندگان ما بتوانند در سریع ترین زمان ممکن فعالیت های اقتصادی خود را انجام دهند. هرچقدر زمان رسیدن کالاهای ایرانی به مصرف کننده خارجی کاهش پیدا کند به جهش تولید و بهبود وضعیت صادرات کشور کمک می کند.

این مقام آگاه از راه اندازی گمرک هوشمند خبر داد و گفت:  برای کاهش زمان و توقف کالاها در گمرک اخیرا بحث گمرک هوشمند را مطرح کردیم در طرح گمرک هوشمند ما سعی کرده ایم تمام کاغذبازی ها را حذف کنیم و تمام فعالیت ها بصورت الکترونیکی انجام بگیرد  از طرف دیگر یک شبکه اجتماعی تعاملی برای تجار، بازرگانان و ترخیص کاران که داشبوردهایی به نام "گمرک ما" در آن نصب شده است و فعالان اقتصادی می توانند از طریق این درگاه اینترنتی تمام فعالیت های خود را بدون نیاز به مراجعه  انجام دهند. بحث دیگر هم در جهت کاهش خطای انسانی تجهیز گمرکات کشور به ایسکری مسافری، پالتی و کامیونی مطرح است و ما با شرکت های داخلی قراردادهایی را برای تجهیز گمرکات بسته ایم از طرف دیگر از پلمپ سنتی به سمت پلمپ هوشمند و الکترونیکی حرکت می کنیم و در پلمپ هوشمند تراشه ای الکترونیکی روی پلمپ بارها نصب می شود که انحراف از مسیر، عدم دستکاری بار کالاها در مسیر و جلوگیری از قاچاق کالاها را محقق می کند.

کد خبر 32681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =