راهکارهای افزایش رشد اقتصادی

علی سرزعیم می گوید: اگر منابع درآمدی از طریق مالیات از دهک های برخوردار جامعه تامین شود فشار بر بازار های مسکن و ارز و سایر کالاهای سرمایه ای کاهش پیدا می کند و با اعطای این درآمد مالیاتی به دهک های پایین درآمدی در قالب یارانه ها، قدرت خرید دهک های پایین افزایش پیدا کرده و می توانند سمت تقاضای رشد اقتصادی را به افزایش دهند.

علی سرزعیم اقتصاددان و معاون سابق وزارت کار در مصاحبه با خبرنگار اگزیم نیوز عنوان کرد: برای بالا بردن رشد اقتصادی در بخش غیرنفتی باید در سیاست های طرف عرضه و تقاضا بازنگری شود، بطور مثال باید در سمت عرضه سرمایه گذاری انجام شود و راهکارهایی برای تسهیل هرچه بیشتر سرمایه گذاری صورت بگیرد در سمت تقاضا هم باید تقاضای رو به رشدی داشته باشیم.

سرزعیم با اشاره به لزوم توجه به سیاست های طرف تقاضا برای بهبود رشد اقتصادی گفت: برای طرف تقاضا باید سیاست های بازتوزیعی در نظر گرفته شود زیرا دهک های برخوردار و پردرآمد عمدتا تقاضای بالایی دارند و مجال رشدی نمی توان برای آنها در نظر گرفت ولی دهک های کم درآمد به دلیل جمعیت زیادشان و قدرت خریدپایینی که دارند باید تقاضای شان را افزایش داد تا رشد اقتصادی را افزایش دهند.

وی سیاست های بازتوزیعی را راهکار مناسبی برای افزایش تقاضای مصرف کنندگان دانست و گفت: با کمک سیاست های بازتوزیعی و دسترسی آسان تر به منابع مالی از قبیل وام های کم بهره  می توان تقاضای دهک های پایین درآمدی را افزایش داد، سیاست بازتوزیعی به این شکل که با کمک مکانیزم های مالیاتی از دهک های پردرآمد جامعه درآمد حاصل شود و این درآمدها در قالب یارانه ها خانوارهای دهک های پایین درآمدی یا بنگاه های خرد هزینه  شوند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تورم زا نبودن این سیاست های بازتوزیعی گفت: این سیاست تورم زا نیست زیرا اگر منابع درآمدی از طریق مالیات از دهک های برخوردار تامین شود فشار بر بازار های مسکن و ارز و سایر کالاهای سرمایه ای کاهش پیدا می کند و با اعطای این درآمد مالیاتی به دهک های پایین درآمدی در قالب یارانه ها، قدرت خرید دهک های پایین افزایش پیدا کرده و می توانند سمت تقاضای رشد اقتصادی را به افزایش دهند. باید در نظر داشته باشیم که دهک های پایین درآمدی بیشتر کالاهای مصرفی خرید می کنند و درنتیجه با افزایش قدرت خریدشان تولید کشور هم به حرکت در می آید.

سرزعیم گفت: البته همزمان با افزایش تقاضای مصرفی طبقه متوسط و پایین جامعه باید سیاست هایی برای سرمایه گذاری بیشتر در طرف عرضه هم در نظر گرفته شود تا با تورم مواجه نشویم.

کد خبر 32731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =