لزوم توجه به پیش شرط های جهش تولید

سعید اسلامی بیدگلی می گوید: اگر تولید ما امروز با چالش مواجه است ناشی از متغیرهای کلانی از قبیل تورم است که اجازه رونق یا برنامه ریزی به بخش تولید نمی دهند.

سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری  در مصاحبه با خبرنگار اگزیم نیوز عنوان کرد: اول از همه باید توجه داشته باشیم که با شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور رشد اقتصادی امسال که از قبل منفی پیش بینی شده بود به احتمال زیاد مقداری بیشتر از رقم پیش بینی شده منفی خواهد شد. بنابراین موضوع جهش تولید را احتمالا در قالب رشد تولید در کشور در آمار و ارقام انتهای سال 1399 نخواهیم دید.

اسلامی بیدگلی تحقق رشد تولید را باتوجه به بحران های متعدد دور از انتظار دانست و گفت: به نظر من به جای اینکه دنبال بهتر کردن رقم رشد تولید در قالب آمار و ارقام باشیم که اگر اینگونه بخواهیم به مساله تولید در کشور بپردازیم انتهای سال کارنامه ناموفقی رقم خواهد خورد، بهتر است به اقداماتی بپردازیم که طی همه این سالها گفته می شد برای رشد تولید لازم و ضروری هستند و با ایجاد این الزامات در سال 1399 ما در سالهای آینده رشد اقتصادی قابل توجهی را در بخش تولید مشاهده کنیم. یعنی باتوجه به شرایط موجود امسال صرفا مقدمات لازم و زیرساخت ها را فراهم کنیم.

وی با اشاره به رابطه رشد اقتصادی و تعامل با کشورهای جهان، گفت: البته باید توجه داشته باشیم که رشد اقتصادی کشور همواره به میزان تعامل با جامعه جهانی وابسته بوده است و در دوره هایی که ما با جامعه جهانی روابط مناسبی داشته ایم نتیجه این تعامل را در قالب رشد اقتصادی تجربه کرده ایم اما به هر حال برای بهبود رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال و در نتیجه افزایش رفاه جامعه در شرایط فعلی نیازمندیم که به سیاست های اقتصادی که در طی چند دهه گذشته توصیه شده بود ولی به دلایل متعدد اجرایی نمی شدند در امسال که شعار جهش تولید پیشروی اقتصاد ایران قرار گرفته توجه بیشتری شود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: شاید مهم ترین این سیاست ها کنترل متغیرهای کلان اقتصادی از قبیل تورم و نرخ بهره می باشد و بهتر است امسال یک بار برای همیشه به دلایل ایجاد مساله تورم در اقتصاد ایران عمیقا فکر کنیم.  زیرا ما جز معدود کشورهایی هستیم که هنوز در جهان با معضل تورم دست و پنجه می زنیم یعنی امروز وقتی اقتصاددانان از تورم های بالای 10 درصدی صحبت می کنند حتی اسمی از کشورهایی مانند عراق، افغانستان و لیبی هم برده نمی شود بلکه از اقتصادهایی مانند ایران و معدودی از کشورها که برخی از سالها بصورت گذرا با این معضل روبرو هستند، صحبت می کنند. تقریبا در متون اقتصادی به تنها کشوری در جهان تبدیل شده ایم که طی 5 دهه گذشته نتوانسته است معضل تورم را حل کند و دائما درگیر تورم های بالا هستیم.

اسلامی با اشاره به موضوع خصوصی سازی و تاثیر آن بر تولید در کشور عنوان کرد: پس اگر تولید ما امروز با چالش مواجه است ناشی از متغیرهای کلانی است که اجازه رونق یا برنامه ریزی به بخش تولید نمی دهند، مساله دوم که از نظر من بسیار لازم و ضروری است طی کردن فرآیندهای خصوصی سازی از راه های صحیح آن است معضل اصلی که در بحث خصوصی سازی داریم عدم تمایل بخش های مختلف دولتی به واگذاری کامل است.

وی در ادامه افزود: پس امسال را باید فرصتی برای خاتمه دادن به سیاست های اشتباه اقتصادی بدانیم هرچند که ممکن است نتایج این راهکارها را در انتهای سال 1399 در قالب ارقام و آمار مشاهده نکنیم  اما اگر پایه های جهش تولید را امسال به درستی بچینیم چند سال بعد می شود ادعا کرد که 1399  که به نام جهش تولید نامگذاری شده بود اقدامات موثری برای جهش تولید در کشور انجام شد و ما نتایج این اقدامات را 5 سال بعد می توانیم ببینیم.

کد خبر 32766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =