تاکنون هیچ رقمی از دارایی‌های بلوکه ایران آزاد نشده است

سفیر ایران در کرواسی در مصاحبه‌ای علاوه بر پاسخگویی در خصوص آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران و آخرین وضعیت درخواست وام ۵ میلیارد دلاری ایران از صندوق بین‌المللی پول، از چشم‌انداز روابط تجاری ایران و کرواسی می‌گوید و معتقد است که ظرفیت های زیادی برای تجارت دوجانبه دو کشور وجود دارد.

به گزارش اگزیم نیوز پرویز اسماعیلی، سفیر ایران در کرواسی با بیان اینکه هنوز هیچ رقمی از دارایی‌های ایران از سوی آمریکا آزاد نشده است، گفت: به دلیل همین اقدام آمریکا، ما به سمت درخواست وام 5 میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول رفتیم ولی هنوز منتظریم و شاید آمریکا آنجا هم اعمال نفوذ کند. بخشی از گفتگوی وی در پی می‌آید:

ایران خواستار آزاد سازی پولهای توقیفی خود شده است. آیا با این درخواست موافقت شده و اگر چنین است، چه میزانی از پولها آزاد می شود؟

پول های مورد اشاره متعلق به ملت ایران است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا صراحتا گفت که پولها آزاد نخواهد شد. تا کنون با درخواست ایران موافقت نشده و هیچ رقمی از دارایی های بلوکه شده ایران آزاد نشده است.

وقتی آمریکا با آزادی پولهای ما موافقت نکرد، از صندوق بین المللی پول مبلغ ۵ میلیارد دلار درخواست وام کردیم. مقامات سازمان ملل واتحادیه اروپا هم از این درخواست حمایت کردند. ما هم اطلاعات لازم را به این صندوق داده ایم اما هنوز منتظریم. شاید آمریکا آنجا هم علیه ما اعمال نفوذ کند.

شما اولین سفیری هستید که استوارنامه خود را به آقای زوران میلانویچ رئیس جمهور منتخب کرواسی تحویل دادید. جلسه شما با ایشان چگونه بود و درباره چه موضوعی صحبت کردید؟

مسئول تشریفات ریاست جمهوری کرواسی شرایط دشوار کرونا و محدودیت ملاقاتهای دیپلماتیک را برای من توضیح داد. ما نیز می دانیم که این شرایط برای حفظ سلامت عمومی است. من در چنین شرایطی با عالیجناب میلانویچ دیدار و ضمن تقدیم استوارنامه با ایشان گفت‌وگو کردم. از آقای رئیس جمهور که مرا به عنوان اولین سفیر پذیرفتند و از کابینه ایشان بسیار متشکرم.

ملاقات ما خیلی صمیمی بود. ما از مسایل روز مثل لزوم همکاری جهانی برای ریشه کنی پاندمی کرونا، از ریشه های مشترک فرهنگی دو ملت، از روابط بسیار خوب سیاسی میان دو دولت و از ظرفیت های گسترده همکاری در ابعاد دو جانبه، منطقه ای و بین المللی سخن گفتیم.

ایشان هم از توسعه روابط استقبال و تاکید کرد که حفظ برجام سیاست قطعی اتحادیه اروپا و مورد حمایت کرواسی است.

اولویت شما به عنوان سفیر جدید در کرواسی چیست؟

من به رئیس جمهور میلانویچ گفتم که ماموریت من توسعه روابط دو کشور، به نفع ملت‌های ایران و کرواسی و در همه ابعاد و زمینه‌ها است. من در انجام این ماموریت بسیار جدی و پرکار خواهم بود و امیدوارم مورد حمایت آقای رئیس‌جمهور و دولت کرواسی باشم.

کرواسی در جریان سیل ابتدای سال به مردم ایران کمک کرد. چگونه آن‌را تحلیل می کنید؟

ماهیت انسانی این کمک ها بسیار ارزشمند است. ما از کرواسی و به  خصوص موسسه کمک‌های کرواسی که وظیفه هماهنگی را به خوبی انجام داد، تشکر می‌کنیم. روابط دوستانه دو ملت ایجاب می‌کند که در شرایط سخت کنار هم باشند. همانطور که ایران نیز در مواقع خطیر و از جمله سیل سال‌های گذشته در کنار مردم کرواسی بوده و همیشه نیز خواهد بود.

کرواسی ریاست شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد. آیا کرواسی برای شروع مجدد مذاکرات اتحادیه اروپا و ایران در مورد برجام تلاش می‌کند؟

مقامات کرواسی در چارچوب سیاست خارجی مشترک اتحادیه اروپا عمل می‌کنند. هم اتحادیه اروپا و هم ایران متن برجام را قبول دارند و بر اهمیت آن تاکید می کنند. پس مذاکره مجددی لازم نیست، برجام نیازمند عمل همه طرفها به تعهدات‌شان است. موضوعی که رئیس جمهور میلانویچ هم به آن تاکید کرد.

آیا کرواسی تحریم‌های تحمیل شده توسط دونالد ترامپ علیه ایران را اجرا می‌کند؟

ما علاقه‌مندی فراوانی برای توسعه همکاری ها داریم و نیز محدودیتهای کرواسی را درک می کنیم. بعد از برجام و اوریل ۲۰۱۶ خانم کیتارویچ رئیس جمهور در صدر هیاتی ۷۵ نفره سیاسی – اقتصادی به تهران آمد. مدیران اتاق بازرگانی کرواسی و دهها شرکت بزرگ کرواسی همراه او بودند. خانم کیتارویچ در جمع بازرگانان دو کشور سخنرانی کرد. در زمان کوتاهی حجم روابط اقتصادی دو کشور به بیش از ۱۰۰ میلیون یورو رسید. ظرفیت زیادی هم برای افزایش این تجارت وجود داشت.

اما در حالی‌که هیچ مشکل سیاسی بین دو کشور وجود نداشت؛ بدلیل تحریم های غیر قانونی و مقررات فرامرزی یک دولت دیگر، ملت ایران و کرواسی از این نفع مشترک محروم شدند. سوال واقعی این است که چرا؟!

همکاری اقتصادی و سیاسی با کرواسی را چگونه ارزیابی می کنید؟

بسترهای مشترک فرهنگی بین دو ملت، سابقه روابط خوب سیاسی، و ظرفیتهای عظیمی برای همکاری به نفع دو کشور وجود دارد. ایران می تواند مطمئن ترین منبع انرژی کرواسی باشد و بدلیل موقعیت خوب منطقه ای کرواسی؛ انرژی خود را از طریق کرواسی به اروپای مرکزی و غربی ترانزیت کند.

ایران هم خود علاوه بر بازاری ۸۰ میلیون نفری، در قلب آسیای مرکزی و بازاری ۵۰۰ میلیون نفری است. ایران و کراوسی می توانند پایه های دو پل، برای ارتباط شرق و غرب باشند.

آیا شرکت های کرواسی به ایران می روند؟

همانطور که گفتم بعد از سفر خانم کیتارویچ به تهران روسای بخش خصوصی و شرکتهای دو کشور رفت و آمدهای بسیار زیادی داشتند. این ارتباطات سود دو طرف را به همراه داشت. اما بخاطر تحریم های آمریکا قطع شد. مثل الان که کرونا ارتباطات در کل جهان را مختل کرده است.

من قبل از سفر به زاگرب نشستی با مدیران اتاق بازرگانی ایران داشتم. قاطعانه می گویم که ایران همیشه از بازرگانان کرواسی به گرمی استقبال می کند.

منبع: ایسنا

کد خبر 32772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =