رشد ۱۲۱ درصدی تامین مالی از طریق بازار سرمایه

تامین مالی از طریق بازار بورس در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۸ در مجموع تامین مالی سرمایه‌ای و بازار بدهی به ۱۶۵هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید که رشدی ۱۲۱ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، در حالی که تامین مالی سرمایه‌ای در 11 ماهه نخست سال 97 معادل 35.3 هزار میلیارد تومان بود، این رقم برای مدت مشابه سال بعد از آن به 80.1 هزار میلیارد تومان رسید که افزایشی 44.8 هزار میلیارد تومانی را نشان می‌دهد.
همچنین تامین مالی از طریق بازار بدهی نیز که در 11 ماهه سال 97 برابر با 39.7 هزار میلیارد تومان بود، در مدت زمان مشابه سال 98 به 85.2 هزار میلیارد تومان رسید که این روش تامین مالی نیز در سال گذشته شاهد رشد 45.5 هزار میلیارد تومانی بود.
براین اساس مجموع تامین مالی سرمایه‌ای و بازار بدهی در 11 ماهه نخست سال قبل به 165.3 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه سال 97، در حدود 90.3 هزار میلیارد تومان و 121 درصد بیشتر است.
با این حال باید توجه داشت که طی دوره مورد بررسی، میزان عرضه اولیه در سهام شرکت‌ها در بورس و فرابورس تنها 3.5 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم سهمی 2.1 درصدی از تامین مالی بازار سرمایه داشته است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه اعتقاد دارند با توجه به نقدینگی موجود در بورس و جذاب‌تر شدن این بازار برای بسیاری از افراد جامعه، ضرورت دارد تا دولت و بانک‌ها، شرکت‌های زیرمجموعه خود را برای فروش در بازار سرمایه عرضه کنند. 
این کارشناسان معتقد هستند که عرضه این سهام نه تنها باعث هدایت نقدینگی به سمت تولید خواهد شد بلکه باعث تعمیق بازار سرمایه کشور خواهد شد.
عباس آرگون نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در این خصوص به اگزیم نیوز گفت: دولت با توجه به نقدینگی موجود در بازار سرمایه، لازم است تا از فرصت موجود استفاده کرده و بخش عرضه را برای عمق بخشیدن به بازار تقویت کند.
وی با بیان اینکه موضوع افزایش سرمایه شرکت‌ها در بازار سرمایه جذابیت بورس را تقویت کرده و به بالا رفتن شاخص سرعت داده است، تصریح کرد: الان فرصت مناسبی است که بانک‌ها و سازمان خصوصی‌سازی سهام شرکت‌های خود را وارد بازار کنند. ضرورت دارد برای تعادل بخشی به بازار، بخش عرضه تقویت شود تا نقدینگی موجود در بازار وارد بنگاه‌ها شده و از این منظر به تجهیز منابع بنگاه‌ها کمک شود.
با این حال و براساس آمارهای موجود افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام در قالب مجوز ارائه شده یا تجدید ارزیابی دارایی در 11 ماهه نخست سال قبل، حدود 24.7 هزار میلیارد تومان بوده که سهمی 14.9 درصدی از کل تامین مالی بازار سرمایه را در این مدت داشته است.
با این حال تنها 2.8 هزار میلیارد تومان از 85 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر شده طی دوره مورد بررسی، اوراق شرکتی بوده و مابقی آن اوراق دولتی بوده‌اند.
 
 
 
 
کد خبر 32790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =