عوارض صادراتی جلوی صادرات منطقی مرغ را گرفت

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان کشور با بیان اینکه تراز تجاری ایران در واردات و صادرات محصولات کشاورزی، منفی است، گفت: عوارض صادراتی، جلوی صادرات منطقی برخی کالاها از جمله مرغ را گرفته است.

به گزارش اگزیم نیوز مجید موافق قدیری، رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان کشور در میزگرد بررسی وضعیت کنونی صادرات غیرنفتی در دوران کرونا در اینستاگرام گفت: بالغ بر 90 درصد مواد اولیه تولید خوراک دام در ایران وارداتی است و بیش از 60 سال است که ایران جزو کشورهای مطرح دنیا در حوزه واردات این محصولات بوده و امروز ده میلیارد دلار از محصولات کشاورزی ایران، وارداتی است.

وی افزود: در این میان 5 میلیارد دلار هم صادرات محصولات کشاورزی داریم و تراز ما کاملا منفی است؛ به نحوی که ذرت سالها است که کالای شماره یک ایران در حوزه واردات است و بخش عمده ای از ارز ایران، به منظور واردات خوراک دام هزینه می شود.

موافق قدیری با بیان اینکه بسیاری از کشورهای صادرکننده خوراک دام، در قرنطینه به دلیل کرونا قرار دارند، تصریح کرد: شرکت های حمل و نقل ها نیز در این میان با چالش هایی برای حمل کالاهای مرتبط با خوراک دام مواجه هستند؛ بنابراین برای حل این مشکلات، روز گذشته بیانیه ای در خصوص بهداشت خوراک دام، از سوی تشکل های معتبر دنیا صادر و به سازمان بهداشت جهانی، فائو و سازمان جهانی تجارت ارسال شد.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: انجمن خوراک دام ایران نیز پیش از این به سیاستگذار اقتصادی اعلام کرده و آماده است بتواند خوراک استاندارد و باکیفیت را در اختیار مرغداران، دامداران و آبزی پروران قرار دهد تا محصولات باکیفیتی را در سفره مردم جا دهند.

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم وضعیت صادرات خوراک دام ایران را تحلیل کنیم، باید گفت که با توجه به اینکه 80 درصد مواد اولیه آن ارز 4200 تومانی دریافت می کند، دولت تمایلی ندارد که صادرات انجام شود؛ ضمن اینکه تا پیش از اختصاص ارز دولتی، ایران هفتمین کشوری بود که دارای بیشترین صادرات خوراک دام است.

موافق قدیری ادامه داد: بر این اساس، بازارهای منطقه ای و کشورهای همسایه ایران، مزه خوراک دام ایرانی را چشیده بودند؛ در حالیکه سیاستگذار اقتصادی اما هنوز به آن اطمینان نرسیده است که بتواند خوراک دام صنعتی را به عنوان یک تکنولوژی محاسبه کند.

وی گفت: امروز صادرات خوراک دام ممنوع است ولی صادرات کالاهای استفاده کننده از خوراک دام از جمله لبنیات آزاد است؛ ضمن اینکه صادرات محصولات پروتئینی ایران با توجه به مصرف کننده بودن خود، بسیار محدود است؛ بنابراین انگیزه صادراتی نیز در میان صادرکنندگان در این حوزه وجود نداشته است.

موافق قدیری اظهار داشت: البته صنعت دام، طیور و آبزیان ایرانی بین المللی فکر نکرده است و سیاستگذار اقتصادی نیز علاقمند به ورود در این حوزه نبوده است؛ پس واقعیت آن است که گوشت مرغ ایرانی با توجه به اینکه ایران هفتمین تولیدکننده مرغ در دنیا است، هنوز صادرات روان و بالایی ندارد.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان کشور گفت: ایران بیش از 200 هزار تن مازاد تولید مرغ دارد؛ این در حالی است که عوارض صادراتی هم باعث شد که صادرات منطقی نباشد؛ این در حالی است که صادرات هم در بازارهای هدف توجیه ندارد؛ اما در حوزه لبنیات و شیر، 400 میلیون دلار صادرات شکل گرفته است که عمدتا به کشورهای همسایه است؛ ضمن اینکه 7.7 درصد از کل صادرات صنایع غذایی را صنعت لبنیات تشکیل می دهد؛ پس با احتساب صادرات آبزیان، کل این بخش 5 درصد از صادرات صنایع غذایی کشور را قرار می دهد.

منبع: اکسپورتنا

کد خبر 32848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =