پیش‌بینی کاهش ۲۵ درصدی تجارت جهانی به دلیل شیوع کرونا

مجیدرضا حریری می‌گوید پیش‌بینی‌های کارشناسان حکایت از افت بیش از ۲۵ درصدی تجارت جهانی و ۳ تا ۵ درصدی رشد اقتصادی جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا دارند.

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز درباره تاثیر کرونا بر تجارت در جهان و همچنین صادرات و واردات کالا و خدمات ایران اظهار داشت: کاهش تجارت جهانی تنها محدود به کالا نیست بلکه مفهوم بزرگتری را شامل می‌شود که خرده‌فروشی، گردشگری و خدمات وابسته به آن مانند هتل‌داری و حمل‌ونقل و کشتیرانی از جمله آنها هستند.

وی با بیان اینکه کاهش فروش در خرده‌فروشی، خدمات گردشگری و حمل‌ونقل غیر قابل جبران هستند، افزود: تقاضای جهانی برای نفت کاهش پیدا کرده اما ممکن است بعد از فروکش بحران شیوع کرونا، با افزایش تقاضا، افت فروش کنونی جبران شود ولی در خصوص موارد بالا این موضوع غیر قابل جبران است زیرا به عنوان نمونه گردشگری زمان مشخص خود را دارد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: فرصت طلایی تکرار تعطیلات در زمینه گردشگری در ابتدای فصل بهار در جهان از بین رفت و بسیاری از کسب‌وکارها آسیب جدی دیدند و نمی‌توان آینده مشخصی را برای آنها متصور بود.

این فعال اقتصادی در این خصوص توضیح داد: تصور کنید یک شرکت هواپیمایی بین‌المللی بیش از 2 هزار فروند هواپیمای خود را به دلیل نبود مسافر، قرنطینه و ممنوعیت‌های تردد زمین‌گیر حدود یک ماه زمین گیر کند و بعید است که بدون حمایت‌های دولتی بتواند زیان‌های کرونا را جبران کند و به طور حتم خطوط هوایی ارزان قیمت و اقتصادی ضرر می‌کنند.

وی با اشاره به پیش‌بینی‌های مختلف در خصوص افت بیش از 25 درصدی تجارت جهانی و 3 تا 5 درصدی رشد اقتصادی جهان تصریح کرد: البته این موضوع براساس شواهد کنونی است که هنوز کامل نیستند زیرا به مقدار زمان بیشتری نیاز است تا تمامی عواقب ویروس کرونا شناخته شود. در حال حاضر دانشمندان و پزشکان اطلاعات کاملی از این ویروس ندارند و هر روز به دانش و اطلاعات آنها در این خصوص افزوده می‌شود.

حریری با توصیف مدل درگیرسازی کرونا به اقتصادهای مختلف دنیا گفت: اگر بتوانیم مدلی که کرونا بر روی افراد مختلف تاثیر می‌گذارد را بر ساختار اقتصادی کشورها تشبیه کنیم، می‌بینیم این ویروس افراد ضعیف‌تر با سیستم ایمنی یا بیماری‌های پیش زمینه‌ای را زودتر از پا در می‌آورد و در اقتصاد نیز این ویروس به همین شکل برخورد می‌کند و اقتصادهای ضعیف‌تر و دارای بیماری‌های پیش زمینه‌ای مانند تورم بالا، رکود، عدم شفافیت و رقابت پذیری تاثیر بیشتری از عواقب آن خواهند داشت.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین ادامه داد: همان گونه که پزشکان برای درمان افراد مبتلا به کرونا آنها را داخل بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان نگهداری کرده و به آنها اکسیژن مصنوعی وصل می‌کنند، اقتصادها نیز برای رهایی از عواقب چنین ویروسی نیاز به دستگاه‌های تنفس مصنوعی و اقدامات پیشگیرانه دارند.

کد خبر 32890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =