سایه سنگین کرونا بر سر رویای حضور پرقدرت فرش ایرانی در بازارهای جهانی

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرش ایران با مبهم توصیف کردن افق بازارهای صادراتی فرش ایران، اظهار کرد: توقف تولید به صلاح نیست ولی نیاز به یک رنسانس در فرش داریم.

به گزارش اگزیم نیوز علانور توکلی، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرش ایران بابیان این‌که سال جدید میلادی می‌توانست سال خوبی برای فعالان فرش دستباف ایران باشد، گفت: سال 2020 می‌توانست پس از حضور موفقی که صادرکنندگان فرش دستباف ایران در نمایشگاه هانوفر آلمان داشتند، یک سال بسیاری خوبی برای ایران باشد.

وی تصریح کرد: به دلیل سنتی بودن فرش ایرانی و بررسی کلی دکوراسیون‌های منازل و هتل‌ها و رستوران‌ها، در نمایشگاه هانوفر این امید زنده شد که فرش ایرانی با اندک تغییرات در طرح و رنگ‌آمیزی، می‌تواند مجددا در این دکوراسیون‌ها جایگاهی پیدا کند؛ اما متاسفانه با شیوع کرونا و وضعیتی که شاهد آن هستیم، آینده صادرات فرش هم در هاله‌ای از ابهام فرورفته است.

توکلی بابیان اینکه وضعیت کنونی متاثر از شیوع کرونا به طور قطع، مقطعی است و مجددا کار و تلاش ادامه پیدا می‌کند، افزود: در چنین شرایطی و بر اساس استراتژی‌های مرتبط با تولید و چشم‌انداز آن در سال جدید، آنچه مسلم است وقف تولید به صلاح نیست؛ ولی نیاز به یک رنسانس در فرش داریم.

این فعال حوزه صادرات فرش توضیح داد: متأسفانه به دلیل اینکه حرکت‌های اصولی و یکپارچه در تولید فرش وجود ندارد، شاهد تولید فرش‌هایی هستیم که بازار ندارند و باعث دل‌شکستگی بافندگانی می‌شود که با مشقت آن را بافته‌اند، در مقابل ما هم به‌ عنوان صادرکننده، نیازمند فرش‌هایی هستیم که یا تولید اندکی دارند، یا اکنون دیگر تولید نمی‌شوند.

وی با بیان این‌که به عقیده من هیچ‌گاه کشورهای دیگری که تولید فرش دستبافت دارند، به‌ عنوان رقیب جدی فرش ایران مطرح نیستند، یادآور شد: دنیا فرش دستباف اصیل را با نام ایران می‌شناسد و آنچه رقبا انجام می‌دهند، سوءاستفاده از نام و طرح فرش‌های ایرانی است.

توکلی ادامه داد: رقیب اصلی ما در داخل و کسانی هستند که نقشه‌های دستبافت را به‌ صورت ماشینی می‌بافند و تحت عناوینی همچون «دستبافت‌گونه » و یا حتی به‌ جای فرش دستباف، به فروش می‌رسانند و متأسفانه به خاطر اختلاف قیمت زیاد و تشابه ظاهری، بسیاری از مشتریان خارج از کشور فرش صادراتی ایران هم، جذب این کالاهای تقلبی شده‌اند.

وی با انتقاد از بی‌برنامگی  دولت و نهادهای متولی فرش افزود:، فرش دستبافت دو قسمت ساده شامل تولید و فروش دارد که اگر تولید کالا درست و بر اساس تقاضای بازار بین‌المللی باشد، در قسمت فروش چالشی به‌ جز تجربه و شناخت مشتریان در بازارها  نخواهیم داشت و اگر همکاری بخش دولتی و خصوصی به‌ صورت تعریف‌شده و بر مبنای خدمت صادقانه به فرش و ایران باشد، خیلی راحت این چرخه به حرکت درمی‌آید.

منبع: اکسپورتنا

کد خبر 32910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =