گام بلند ایران برای افزایش تجارت جهانی گاز

 حمیدرضا عراقی: شرکت ملی گاز ایران در دوران پسا تحریم همکاری با بزرگان گازی دنیا را با هدف حضور بیشتر در بازارهای جهانی گسترش می دهد

 شرکت ملی گاز ایران در دوران پسا تحریم همکاری با بزرگان گازی دنیا را با هدف حضور بیشتر در بازارهای جهانی گسترش می دهد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، عصر دیروز (١٢ بهمن ماه) در حاشیه آیین امضای موافقتنامه ایجاد بسترهای مناسب برای حمایت از صادرکنندگان کالا به کشور ترکمنستان در مقابل واردات گاز از آن کشور و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شرکت ملی گاز ایران در 10 ماه گذشته  موفق به تحقق برنامه ریزی های خود در بیشتر موارد شده است. 

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به همکاری ایران و شرکت گازپروم اشاره کرد و گفت: در این همکاری مذاکره ای برای صادرات گاز به ترکیه انجام نشده است. عراقی یادآور شد: همکاری شرکت ملی گاز ایران و شرکت گازپروم در قالب تشکیل پنج کارگروه در بخش های سرمایه گذاری، تعمیرات، نگهداری، ذخیره سازی و پالایشگاهی انجام می شود.

وی با بیان این که به طور کلی شرکت های بزرگ گاز دنیا تجربیات و دانشی دارند که می توانند با یکدگیر مبادله کنند، گفت: افزون بر همکاری با شرکت گازپروم، موافقنامه ای نیز با یکی از شرکت های فرانسوی امضا شده است. 

حمید رضا عراقی در پاسخ به پرسش خبرنگار اگزیم نیوز درباره آخرین وضع واردات ورقه های خطوط لوله سراسری گاز به کشور گفت: هم اکنون تامین ورق به جز قطرهای ٤٨ و ٥٦ اینچ از طریق شرکت های ایرانی انجام می شود و چون ورق های خطوط لوله 48 و 56 اینچ  در ایران تولید نمی شود نیاز کشور از طریق کشورهای آلمان، هند، اوکراین و چین که تولید کننده آن هستند تامین می شود.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این که  شرکت سایپم ایتالیا نیز علاقه مند به همکاری با ایران در حوزه انرژی است گفت: توافقنامه ساخت خط لوله نهم سراسری به عنوان خط لوله صادرات گاز ایران در سفر رئیس جمهوری ایران به ایتالیا امضا شده است.

وی افزود: خط لوله دوم سراسری نیز از سوی این شرکت در ایران اجرا شده است و توافقنامه ساخت خط لوله نهم سراسری با شرایط اعلام شده از سوی ایران در سفر رئیس جمهوری و از سوی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امضا شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: براساس توافق انجام شده، شرکت سایپم ایتالیا در اجرای این پروژه باید از پیمانکاران ایرانی استفاده کند و تمام تجهیزات از جمله توربوکمپرسور و تجهیزات نیز از داخل تامین می شود.

 مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه درباره قرارداد صادرات گاز به پاکستان گفت: این قرارداد کماکان در جریان است و فسخ نشده و طرف پاکستانی پیشتر اعلام کرده بود که مشکلی برای اجرای خط نداریم.

وی با بیان این که این در دولت قبل به دلیل داشتن درآمد بالای نفتی وعده پرداخت ٥٠٠ یورو کمک مالی برای اجرای این خط در خاک پاکستان داده شده بود، اعلام کرد: پاکستان به گاز ایران نیازمند است و در حال آماده سازی برای دریافت گاز است.

به گفته معاون وزیر نفت، مقامهای پاکستان ادعا کرده اند در حال نهایی کردن شرائط برای اجرای خط لوله هستند که با آمادگی آنها قسمت باقی مانده خط لوله تا مرز ایران و پاکستان را اجرا می کنیم.

 وی در ادامه به صادرات گاز به عراق اشاره کرد و گفت: خوشبختانه قرارداد صادرات گاز به استان های بغداد و بصره امضا شده است و امروز نیز بحث چگونگی تزریق گاز به خط انتقال بغداد بررسی شد و تا پایان سال مشعل گاز در مرز ایران و عراق (نفتشهر) روشن می شود.

عراقی اظهار کرد: صادرات گاز اوایل سال آینده با اعلام آمادگی عراق آغاز می شود و در ٩ ماه نخست اجرایی شدن قرارداد، روزانه هفت میلیون مترمکعب، پس از یک سال روزانه ١٤ و به ترتیب به حجم ٢٥ میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این که قرارداد صادرات گاز به عراق ٦ ساله است، ادامه داد: براساس قرارداد، در فصل گرم سال روزانه ٣٥ میلیون مترمکعب گاز به استان بغداد ارسال می شود.

 وی درباره افزایش حجم صادرات گاز به ترکیه نیز گفت: طرف ترک سه روز گذشته درخواست افزایش واردات از ایران را داشت که با هماهنگی انجام شده شرائط برای افزایش دو میلیون مترمکعب گاز انجام و در نهایت یک میلیون مترمکعب از این گاز از سوی آنها برداشته شد.

عراقی در مورد شکایت دوم شرکت بوتاش از ایران به دیوان داوری نیز اظهار کرد: طرف ترک ادعای کاهش ادعای آن ٣٥,٥ درصدی قیمت گاز وارداتی از ایران را به دادگاه ارائه کرده بود و دادگاه با کاهش ١٠ تا ١٥ درصد موافقت کرده است.

معاون وزیر نفت با بیان این که برای پرداخت این مبلغ باید روش و حد و نصاب مشخص شود، ادامه داد: درباره نحوه پرداخت مذاکره ای انجام نشده است.

وی با بیان این که ترکیه ادعای کاهش قیمت از سال ٢٠١٠ را به دادگاه ارائه کرده بود، گفت: با ارائه مستندات موضوع کاهش قیمت از سال ٢٠١١ اعمال می شود.

معاون وزیر نفت درباره کاهش مجدد قیمت صادرات گاز به ترکیه افزود: قیمت گاز تابعی از نفت و با توجه به کاهش قیمت نفت شاهد ارزان شدن قیمت گاز جهانی بوده ایم.

عراقی در ادامه به حجم تحویل گاز به پتروشیمی ها اشاره کرد و گفت: در ١٠ ماه امسال به صورت میانگین روزانه ٤٣ میلیون مترمکعب گاز به پتروشیمی ها تحویل شده که این مقدار در مدت مشابه پارسال ٤٠ میلیون مترمکعب بوده است

وی ادامه داد: امسال قیمت هر مترمکعب خوراک برای واحدهای پتروشیمی ٣٣٤ تومان و قیمت سوخت ١٣٠ تومان بوده و اخیرا قیمت پتروشیمی ها تغییر و از سوی وزیر نفت ابلاغ شد

به گفته عراقی، قیمت خوراک بر اساس نرخ داخلی، متوسط قیمت واردات و صادرات و بر اساس قیمت میانگین جهانی محاسبه و در قالب فرمول ابلاغ شده است

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این که قیمت خوراک مورد رضایت شرکت های پتروشیمی بوده است، گفت: این قیمت از سال ٩٥ اعمال می شود.

وی تاکید کرد: به دلیل پرداخت بخشی از هدفمندی یارانه ها از سوی شرکت ملی گاز ایران، شرکت های پتروشیمی باید مطالبات معوق خود را پرداخت کنند و خوش حساب شوند.

معاون وزیر نفت درباره قیمت گاز تحویلی به نیروگاه ها گفت: قیمت گاز تحویلی به نیروگاه ها حدود ٨٠ تومان است ولی مبلغی از این پول دریافت نمی شود و از سوی سازمان برنامه و بودجه محاسبه می شود.

معاون وزیر نفت درباره درآمد شرکت ملی گاز ایران گفت: سالانه حدود ١٧٠ میلیارد مترمکعب گاز فروخته و به ازای هر مترمکعب ١٢٠ تومان دریافت و ٢٣ تومان از این مقدار سهم شرکت ملی گاز ایران است.

وی ادامه داد: شرکت ملی گاز ایران سالانه ٩ هزار میلیارد تومان به سازمان هدفمندی و سه هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت می کند.

کد خبر 3296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =