بیم ها و امیدهای واگذاری سهام شرکت های بزرگ دولتی

محمدرضا مدیری می گوید: کنترل رشد قیمت ارزهای خارجی و تورم از نتایج تأمین مالی از طریق بازار سرمایه خواهد بود و به طور کلی و به عنوان یک نتیجه مهم عرضه سهام شرکتهای دولتی تاب آوری اقتصاد ایران را در شرایط سخت کنونی افزایش می دهد

محمدرضا مدیری کارشناس اقتصادی در مصاحبه با اگزیم نیوز مطرح کرد: اول باید اشاره کنم من با عرضه سهام شرکت­های دولتی در بازار سهام موافقم ولی در روش عرضه سهام در قالب ETF اختلاف نظرهایی وجود دارد، از این­رو که دولت تلاش می­ کند کنترل مدیریت شرکت­هایش را ضمن واگذاری سهام­شان در بازار سرمایه حفظ کند  و این نوع از واگذاری نتیجه­ ای مانند فروش اوراق با درآمد ثابت به مردم خواهد داشت، زیرا هنوز اداره مدیریت شرکت­ها به بخش خصوصی واگذار نشده و همچنان مدیریت شرکت در دست بخش دولتی است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به بحث خصوصی سازی در واگذاری سهام شرکت های دولتی، گفت: وقتی دولت سهام شرکت­های بزرگ دولتی را به عموم مردم می­ فروشد و سرمایه­ گذاران از مسیر بازار سرمایه در اداره ­کردن شرکت توان دخالت داشته باشند در این صورت علاوه بر تأمین مالی، اتفاق مثبتی در اقتصاد ایران روی خواهد داد و این روند به خصوصی­ سازی نیز کمک می­کند. اتفاقی که از طریق ETF خواهد افتاد عملاً می ­شود گفت که تاثیری در خصوصی­ سازی نداشته و صرفاً جنبه تأمین مالی و فروش دارایی دارد. البته تأمین مالی و فروش دارایی در بازار سهام در شرایط فعلی به نظر من بهترین روش تأمین مالی برای کشور است زیرا با این روش می­توان بخشی از کسری بودجه دولت را کاهش داد. البته اگر می­شد بخشی از این تأمین مالی صرف تشکیل دارایی ثابت می­شد خیلی بهتر بود تا اینکه صرفاً صرف هزینه­ های جاری دولت شود. اما حتی اگر فقط صرف هزینه­ های جاری شود و از میزان استقراض از بانک مرکزی کاسته شود، روی رشد تورم تاثیرگذار است و اجازه رشد بالای تورم را نمی­دهد.

وی در ادامه افزود: تنها چیزی که موجب نگرانی شده این است ­که یک تجربه چند دهه­ ای در کشور ما وجود دارد که وقتی ثروت­مان را می­فروشیم ما به­ ازای آن ثروت جدیدی خلق نمی ­کنیم یا وجوه به دقت خرج نمی ­شوند.  چون برخلاف اتفاق­ نظر عمومی، مسأله تورم در کشور ما ریشه در اقتصاد سیاسی از مسیر سیاست­های مالی دارد نه سیاست­های پولی. یعنی تورم در کشور ما ابتدا در سیاست­های مالی و در قانون بودجه شروع می­شود. در واقع شرایط اقتصاد سیاسی، خودش را در سند بودجه منعکس می­کند و سند بودجه با واقعیت­های اقتصادی کشور فاصله می­گیرد وقتی هم که فاصله می­گیرد دولت برای تأمین خواسته­های سند بودجه به خلق پول دست می­زند. اگر ریشه تورم در ایران در سیاست­های پولی بود تا الان باید حل می­شد علت حل نشدن این موضوع ارتباط تورم با مسأله اقتصاد سیاسی و سیاست­های مالی است.

مدیری با اشاره به کنترل تورم در اثر گسیل نقدینگی ها به بازار سهام، مطرح کرد: سلیقه من این است که با واگذاری سهام شرکت­های دولتی در بازار سرمایه، بخش خصوصی وارد اداره کردن شرکت­ها شود، ولی با وجود این، تأثیرات مثبت زیادی در این رویکرد دولت می­بینم، به طور مثال ما هرچقدر بتوانیم عمق بازار سرمایه را افزایش دهیم و مخرج کسر را به اصطلاح بزرگ­تر کنیم به طوری­که سرعت رشد قیمت نمادهای غیربنیادی یا نمادهایی که پایه­ های بنیادی مناسبی ندارند کند شود، بازار سرمایه بر عموم بازیگران، حتی تازه واردان، شیرین خواهد شد و سرمایه­ ها به سمت  سهم­هایی که دارایی­ های بنیادی و واقعی دارند می­ رود و اگر خو­شانس باشیم و بازار سرمایه موجب زیان بزرگ برای سهامداران تازه ­وارد و غیرحرفه­ای نشود، می­ توانیم همچنان امیدوار باشیم که در سال پایانی دولت، رشد قیمت ارزهای خارجی و رشد تورم، کند شود.

مدیری گفت: با همه  انتقاداتی که به عملکرد دولت وارد است، باید از این دولت تشکر کنیم که در این شرایط سخت، کشور را به این آرامی و با تدبیر اداره می­کند.  به­ نظر می­رسد دولت در سال 1398 موفق عمل کرده است، زیرا  اگر موفق  نبود این همه اعتماد عمومی به بازار سرمایه زیاد نمی­ شد. یعنی همه فکر می­کردند دولت توان اداره اقتصاد را از دست داده و بازارها فرو می­ ریخت. در حالی­که معکوس این قضیه اتفاق افتاد. پس کنترل رشد قیمت ارزهای خارجی و تورم از نتایج تأمین مالی از طریق بازار سرمایه خواهد بود و به­ طور کلی و به عنوان یک نتیجه مهم عرضه سهام شرکت­های دولتی تاب ­آوری اقتصاد ایران را در شرایط سخت کنونی افزایش می­ دهد. البته یک نگرانی هم از نحوه مدیریت عرضه سهام ­ها وجود دارد و توصیه می ­شود این عرضه­ ها پرحجم نباشد و متناسب با سرعت ورود نقدینگی به بازار سرمایه، عرضه سهام­ ها صورت بگیرد.

کد خبر 32966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =