سایه سنگین شیوع کرونا بر شاخص‌های کلان اقتصادی

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه شوک ناشی از کرونا و اثرات آن، تنش بیشتری را نسبت به سایر کشورهای دنیا، در اقتصاد ایران ایجاد خواهد کرد، گفت: این به معنای رشد اقتصادی منفی، بیکاری بزرگتر و تورم وحشتناک خواهد بود که همزمانی این موارد، می‌تواند اقتصاد ایران را وارد مرحله بحران کند.

حسین سلاح‌ورزی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا نه تنها اقتصاد ایران، بلکه اقتصاد دنیا را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: تاثیرات کرونا بر اقتصاد هم از سمت عرضه و هم از سمت تقاضا نمودار شده که بر این اساس، در اغلب کشورهای دنیا دولت‌ها به مداخله در اقتصاد روی آورده‌اند و با تزریق منابع و پول به بخش‌های مختلف اقتصادی، به دنبال کمک به افزایش امنیت، قدرت خرید و بهبود معیشت بخشی از جامعه هستند که اشتغال خود را از دست داده‌اند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: دولت‌ها براین باور هستند که با تزریق پول، تقاضا را تحریک می‌کنند؛ در حالیکه این نوع مداخلات به احتمال زیاد افزایش تورم را در پی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: کرونا باعث از بین رفتن بسیاری از مشاغل و افزایش بیکاری خواهد شد و رشد اقتصادی کشورها را به شدت کاهش می‌دهد؛ به نحوی که شیوع کرونا سبب شده تا نرخ بیکاری در بسیاری از کشورها افزایش یابد و اگر رشد اقتصادی 6 تا 7 درصدی را تا پیش از این، تجربه می‌کردند، اکنون با کاهش این رقم به یک تا 2 درصد، مواجه شوند.

به گفته سلاح‌ورزی، اقتصاد ایران با نرخ بیکاری ۱۷ تا ۱۸ درصدی، تورم 44 درصدی و بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران رشد صفر درصدی بدون نفت در سال 98 مواجه بوده است؛ لذا شوک ناشی از کرونا و اثرات آن، تنش بیشتری را نسبت به سایر کشورهای دنیا، در ایران ایجاد خواهد کرد و این به معنای رشد اقتصادی منفی، بیکاری بزرگتر و تورم وحشتناک خواهد بود که همزمانی این موارد، اقتصاد ایران را وارد مرحله بحران خواهد کرد.

وی ادامه داد: راهکار اصلی برای کاهش اثرات شیوع کرونا بر اقتصاد، آن است که دولت ایران نیز مانند باقی کشورهای دنیا، از اقشار آسیب‌پذیر به صورت مستقیم حمایت کند؛ چراکه همین امر، تاب‌آوری آنها را افزایش داده و قدرت معیشت آنها را تقویت می‌کند که خود این امر، امکان بروز مشکلات اجتماعی را به حداقل خواههد رساند.

سلاح ورزی خاطرنشان کرد: این گونه حمایت‌ها می‌تواند بر تحریک تقاضا نیز تاثیرگذار باشد؛ بنابراین دولت در راستای حمایت از بنگاه‌ها نیز باید بسیار هدفمند و موثر حرکت کند؛ به نحوی که با دقت و برنامه ریزی بیشتری بتواند ضرر و زیان ناشی از شیوع ویروس کرونا را به حداقل برساند.

منبع: اکسپورتنا

کد خبر 32972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =