پیش شرط های تحقق جهش تولید

ناصر ذاکری می گوید: لازمه این جهش تولید این است که ما رویکردهای تجاری مان، نگاه مان به اقتصاد جهانی و بازارهای منطقه را تغییر دهیم تا بتوانیم از ظرفیت های بالقوه اقتصاد ایران استفاده کنیم.

ناصر ذاکری کارشناس اقتصادی در مصاحبه با خبرنگار اگزیم نیوز مطرح کرد: در زمینه الزامات جهش تولید  قاعدتا وقتی از جهش تولید صحبت می کنیم یعنی یک ظرفیت بالقوه تولیدی در کشور داریم که با وضعیت موجود و قوانین موجود و رویکرد های مدیریتی حال حاضر در کشور قابل تحقق نیست باید یک نگاه جدیدی و حرکت تازه ای شکل بگیرد تا بتوانیم از این ظرفیت بالقوه استفاده کنیم و به صورت جهشی تولید اضافه شود. لازمه این جهش تولید این است که ما رویکردهای تجاری مان، نگاه مان به اقتصاد جهانی و بازارهای منطقه را تغییر دهیم تا بتوانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

این کارشناس اقتصادی تغییر نگاه و رویکرد نسبت به بازارهای جهانی را لازم جهش تولید و دانست و مطرح کرد: به اعتقاد من اصل ماجرا در همین تغییر رویکرد و نگاه نسبت به اقتصاد جهانی است تا بتوانیم موانع را بر طرف کنیم. به طور مثال سفارت خانه های ما حضور قوی در حوزه تجارت داشته باشند و کمک بازرگانان ایرانی باشند تا بازارهای کشورهای خارجی در اختیار فعالان اقتصادی ما قرار بگیرد تحقق تمام این مسائل به یک تغییر نگاه و رویکرد اساسی نیاز دارد.

 ذاکری با اشاره به ظرفیت های کسب و کارهای کوچک و متوسط در تحقق شعار جهش تولید، گفت: واقعیت این است که در کشور ما در زمینه توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME) ظرفیت های زیادی وجود دارد، تولیدکنندگان و بنگاه های کوچک زیادی نیازمند حمایت های ویژه هستند بسیاری از این دسته از صنایع با یک حمایت موثر اولیه می توانند شرایط را برای خودشان فراهم کنند و در آینده به عنوان بنگاه های بزرگ در اقتصاد ما نقش ایفا کنند. آنچه که در تجربه اقتصادهای توسعه یافته نیز خودش را نشان داده اینکه در ابتدا یک سری کسب و کارهای کوچک و متوسط با ایده اولیه در فضای رقابتی شروع به فعالیت کرده اند و سپس آنهایی که قوی تر بوده اند توانسته اند دوام پیدا کنند و در نهایت به بنگاه های بزرگی با محوریت فعالیت در اقتصاد جهانی تبدیل شده اند. اینجا هم ما باید این فرصت را از کسب و کارهای کوچک مان نگیریم، اجازه دهیم این ها فعالیت کنند و تحت تاثیر فضای انحصاری که در فضای اقتصاد شکل گرفته و منتهی به ظهور سلطان ها می شود یا عموما عمده کسب و کارهای کوچک و متوسط به تسهیلات بانکی تولیدی اعطایی کلان دسترسی ندارند، اگر بتوانیم این مسائل  و انحصارات را حل کنیم از بین کسب و کارهای کوچکی که در حال حاضر در واقع در ابتدای کار هستند در آینده شرکت های بزرگ و موفقی شکل بگیرد.

وی در ادامه افزود: بنابراین لازم است ما از کسب و کارهای کوچک و متوسط به خوبی حمایت کنیم سیاست های دقیقی برای توسعه اشتغال در این حوزه ها داشته باشیم، البته این نوع از حمایت ها نباید در قالب تسهیلات زود بازده که در دولت قبلی به برخی از بنگاه ها داده شد و بعد برخی مسائل برای خودش در زمینه بازپردخت و قسط بندی ها ایجاد کرد در نهایت تسهیلات اعطایی به کسب و کارهای کوچک و متوسط در آن دوره به نوعی رانت تبدیل شد باید یک سیاست جامعی در این حوزه طراحی شود و هرکدام از بنگاه های تولیدی متناسب با تحرک، رقابت پذیری و ایده پردازی هایی که از خودشان نشان می دهند مورد حمایت قرار بگیرند تا ابتدا در اقتصاد ملی و سپس در اقتصاد منطقه ای و جهانی نقش ایفا نمایند.

کد خبر 32974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =