کسب و کارهای کوچک و متوسط قربانیان اصلی شیوع کرونا

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه کرونا، هزینه اصلی در کشور را بر اقتصادهای خرد و کوچکی تحمیل خواهد کرد، گفت: باید بانک اطلاعاتی از درآمد تمامی افراد و نیز اقشار آسیب‌پذیر جامعه تهیه شود تا دولت در مواقع اضطرار بتواند، چتر حمایتی را به صورت هدفمند بر سر اقشار مختلف مردم گستراند.

محمد لاهوتی  با اشاره به چشم‌انداز اقتصاد ایران در دوره افول شیوع کرونا گفت: پس از شیوع کرونا اتفاقی که در جوامع بشری به اثبات رسید، این است که این ویروس ناشناخته و غیرقابل پیش‌بینی است و به همین دلیل هم، کماکان راه مبارزه با آن به صورت قطعی اعلام نشده است.

وی افزود: پیش از عالم‌گیر شدن این ویروس، عملاً کسی پیش‌بینی این را نداشت که بتواند چنین ضربه مخربی بر سلامت جوامع و سپس بر اقتصاد کشورها و در نهایت بر اقتصاد جهانی وارد آید؛ لذا با توجه به ناشناخته بودن این ویروس و وسعت آن، پیش‌بینی شرایط پساکرونا به راحتی امکان‌پذیر نیست.

به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، با شیوع ویروس کرونا در جهان، به دلیل شرایط قرنطینه و ماندگاری مردم در منازل، مبحث جدیدی در زندگی بشر گشوده شده که همان زندگی مجازی است؛ به این معنا که امروز شاهد رونق کسب و کارهای مجازی، استارت‌آپ‌ها و برگزاری مراسم‌های یادبود و دورهمی‌های خانوادگی از طریق فضای مجازی هستیم که این، یک اتفاق جدید در زندگی بشر به شمار می‌رود؛ به نحوی که در شرایط شیوع ویروس کرونا، عملا تنها راه ارتباطی بشر، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی است.

وی اظهار داشت: بر این اساس با توجه به این تجربه اجباری و رفع نواقص آن، به مرور پس از افول کرونا نیز، استفاده از ابزارهای متنوع فضای مجازی به عنوان یک عادت بشری بدل خواهد شد و مردم استفاده از فضای مجازی را در شرایط ویژه، به خوبی آموخته و در ادامه تکمیل خواهند کرد.

لاهوتی با بیان اینکه خوشحالی و شادابی در جوامع بشری، به طور قطع پس از افول شیوع ویروس کرونا متفاوت از قبل خواهد بود، تصریح کرد: بشر دریافته که چه نعماتی را در اختیار داشته و از آن غافل بوده است و حال که رفتارهای معمولی و روزانه‌ای که انجام می‌داده و از آن بهره روحی می‌برده، با یک ویروس از دسترس او خارج شده، از رفتارهای اجتماعی بیش از قبل لذت خواهد برد؛ لذا تاثیرات فرهنگی و اجتماعی شیوع ویروس کرونا، بیشتر از تاثیرات اقتصادی آن در جامعه باشد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: در چنین شرایطی، اقتصاد ایران در شرایط متفاوت از جهان فعالیت می‌کند؛ چراکه تحریم‌های ظالمانه غرب باعث شده شرایط سختی را سپری کند؛ به نحوی که شرایط فروش نفت ایران که به واسطه تحریم‌ها پیش از شیوع کرونا به شدت کاهش یافته بود، پس از آن نیز با کاهش شدید قیمت، مواجه شد که بر این اساس، درآمد کشور از ناحیه فروش نفت نیز کاهشی خواهد بود.

لاهوتی معتقد است که کرونا، هزینه اصلی در کشور را بر اقتصادهای خرد و کوچکی تحمیل خواهد کرد که به دلیل ساختار اقتصادی ایران، به صورت انفرادی و خارج از زنجیره عمل می‌کنند و متاسفانه تعداد آنها هم کم نیست؛ ضمن اینکه افرادی که درآمد آنها به صورت روزانه بوده و فاقد بیمه اجتماعی هم هستند نیز، بیشترین لطمه را خواهند دید.

وی ادامه داد: نکته بد ماجرا آن است که این افراد، برای دولت قابل شناسایی نیستند و به همین دلیل، نمی‌توانند از کمک‌های حمایتی دولت بهره‌ای داشته باشند؛ لذا این شرایط اثبات کرد که کشور، نیازمند یک بانک اطلاعاتی دقیق و کامل از شرایط درآمدی هر یک از شهروندان است تا بتوان در شرایط ویژه، از دهک‌های هدف به صورت هوشمند حمایت نمود و خروجی قابل قبول آن، امنیت اجتماعی را نیز تامین کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اعلام کرد: در خصوص پرداخت یارانه‌ها که نزدیک به ۸ سال است در کشور عملیاتی شده است، متاسفانه دولت نتوانسته بانک اطلاعاتی دقیقی از جامعه داشته باشد و همین موضوع، باعث شده که یارانه نیز، به صورت عام پرداخت شود؛ به عبارت دیگر، پرداخت یارانه‌ها به صورت غیرهدفمند، نشان داده که ما در کشور، زیرساخت‌ و بستر لازم برای شناسایی افراد جامعه را ایجاد نکرده‌ایم تا دولت، در مواقع اضطراری بتواند وضع معیشت و درآمدهای مردم را رصد کند و بتواند حمایت‌های ویژه خود را ارائه دهد.

وی اظهار داشت: به همین دلیل شاهد این هستیم که دولت در بحث قرنطینه کامل کشور، به دلیل همین موضوعات، در تعطیلی کلیه واحدهای اقتصادی، عملا با مشکل مواجه شد؛ چراکه قشر آسیب‌پذیر جامعه که در شرایط کنونی باید مورد حمایت قرار گیرند، برای دولت ناشناخته هستند.

منبع: اکسپورتنا

کد خبر 32975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =