عوارض کرونا برای تولیدکننده ها

بررسی های میدانی و گفتگو با فعالان اقتصادی صنایع گوناگون حکایت از آن دارد که ویروس کرونا مشکلات متعددی را در فاصله دو ماه گذشته برای فعالان بخش تولید ایجاد کرده است که اگزیم نیوز خلاصه ای از این گفتگوها را در قالب این گزارش منتشر می کند.

به گزارش اگزیم نیوز در فاصله دو ماه گذشته از آغاز بیماری کرونا در کشور دو اثر در سه بخش قابل بررسی بوده است که در این گزارش به آنها می پردازیم.

اثر اول از کانال بین الملل و اثر دوم از کانال موضوعات داخلی است که بر سه بخش فروش، تولید و نیروی کار موثر بوده اند.

کانال بین الملل از طریق تجارت خارجی و اثرات ناشی از افت قیمت های جهانی توانسته اثر خود را بر بخش های اقتصادی ایران بر جای بگذارد به طوریکه همزمان با شیوع بیماری کرونا در کشورهای مختلف جهان، مرزهای تجاری دچار چالش های جدی شدند و مراودات تجاری دچار اشکالات جدی شد. البته تلاش های زیادی توسط دولت و بخش خصوصی انجام شده تا بتواند مانع از فروپاشی تجاری کشور گردد که نتیجه آن را نیز در افت 27 درصدی صادرات در دوره 3 ماهه گذشته در مقایسه با دوره مشاهده سال قبل مشاهده کردیم درحالیکه ممکن بود میزان افت صادرات به مراتب بیش از این رقم باشد.

موضوع دیگر در این حوزه افت شدید قیمت های جهانی به خصوص در حوزه مواد اولیه بود. کاهش قابل توجه قیمت نفت از یک سو و افت بازارهای مواد اولیه از سوی دیگر باعث شد قیمت ها به سرعت در همه جای دنیا کاهش یابد. البته این اثر در حوزه داخلی به دلیل نوسانات قیمت ارز نیمایی همیشه متفاوت از دنیا است اما در حوزه مواد اولیه با ضریبی کمتر از جهان، شاهد افت قیمت مواد اولیه بودیم. مشکلی که وجود دارد اما کاهش قابل توجه تقاضا برای مواد اولیه در این دوره به رغم افت قیمت ها بود که دلیل آن نیز افزایش نگرانی ها از رشد موجودی های انبار و نبود نقدینگی لازم در شرایط کاهش فروش ها بود. از سوی دیگر جو روانی حاکم بر بازارها همیشه عامل سومی برای کاهش خریدها محسوب می شود که این بار هم شاهد آن بودیم.

اما بخش های تولیدی چه اثراتی پذیرفته اند؟

همانطور که گفتیم در سه بخش می توان اثرپذیری بنگاه های اقتصادی را در مدت اخیر بررسی کرد:

الف: تولید:

تولید در فاصله دو ماه گذشته با کاهش روبرو شده است. بسیاری از تولیدکنندگان با اشاره به این که به رغم نزدیکی به پایان سال و زمان تحویل تعهداتی که پذیرفته بودند باید بیش از همیشه توان خود را معطوف تولید می کردند اما به دلیل مشکلات ناشی از بیماری و ... ناچار به توقف و یا کاهش تولید شده اند که این مساله برای تولیدکنندگان در این برهه یک بحران محسوب می شود. البته برخی دیگر نیز با اشاره به این که شیوه کرونا روی تولیداتشان اثر چندانی نداشته و با رعایت اصول بهداشتی توانسته اند خطوط تولیدی خود را حفظ کنند از کاهش فروش گلایه می کنند که این موضوع اثر دوم را روی تولید بر جای گذاشته است.

ب: فروش:

 کاهش فروش اصناف و خرده فروشی ها موضوع دیگری بود که اثرات خود را روی تولید بر جای گذاشته است. کاهش فروش اصناف در نتیجه تعطیلی حدودا یک ماهه آنها باعث شد تا دو اتفاق بیفتد؛ نخست کاهش فروش بنگاه های تولیدی و در نتیجه کاهش نقدینگی و کاهش خرید مواد اولیه و دوم نیمه تعطیل شدن برخی خطوط تولیدی.

ج: نیروی کار:

نیروی کار در این دوره بعضا تعدیل و یا با کاهش دستمزد روبرو شده اند و از سوی دیگر مسایل مربوط به بیمه و سلامت نیروی کار نیز دغدغه تولیدکننده های داخلی بوده که خوشبختانه با تمهیداتی که دولت در پیش گرفته است بخش زیادی از این مشکلات اکنون برطرف شده اند.

کد خبر 33000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =