عدم تناسب میزان جذب سرمایه گذاری های خارجی با ظرفیت های اقتصاد ایران

فریال مستوفی می گوید: کما اینکه آمارهای جذب سرمایه گذاری در طول سالیانی که تحریم وجود نداشت نشانگر این واقعیت است که در آن دوران هم کشور متناسب با پتانسیل ها و ظرفیت های موجود نتوانست سرمایه گذاری های خارجی را آنطور که باید جذب کند، در حالیکه این رقم در کشورهای دیگر میزان قابل توجهی از تولید ناخالص داخلیشان و یکی از مهمترین متغیرهای رشد اقتصادی می باشد.

فریال مستوفی رئیس کمیسیون سرمایه گذاری خارجی اتاق بازرگانی ایران در مصاحبه با خبرنگار اگزیم نیوز عنوان کرد: شواهد موجود حاکی از آن است که اقتصاد ایران طی سالهای متمادی بر اثر فشارهای خارجی و شرایط داخلی در جذب سرمایه گذاری خارجی با وجود داشتن پتانسیل های فراوان مانند داشتن منابع نفت و گاز ، 68 ماده معدنی ، دسترسی به آبهای آزاد ، جمعیت 85 میلیون نفری، خاک حاصلخیز (برای کشاورزی) نتوانسته آنچنان جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی بنماید.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری خارجی اتاق بازرگانی با اشاره به عدم تناسب بین پتانسیل های اقتصاد ایران و میزان جذب سرمایه گذاری های خارجی گفت: با توجه به شاخص های جهانی پتانسیل کشورها در جذب سرمایه گذاران خارجی درخصوص ایران تقریباً جذب سرمایه گذاری بسیار ناچیز بوده است. طی سالهای متمادی سرمایه گذاری خارجی در ایران بسیار کمتر از ظرفیتهای موجود و امکانات بالقوه بوده است. عدم جذب سرمایه گذاری را می توان به دو عامل خارجی و داخلی نسبت داد.

مستوفی مهم ترین مانع خارجی برای جذب سرمایه گذاریهای خارجی را تحریم ها دانست و مطرح کرد: مهمترین عامل خارجی را می توان از تحریم نام برد. مسلماً وجود تحریم ها به انحاء مختلف بر سرمایه گذاری در یک کشور تأثیر می گذارد. یکی از مهمترین پیامدهای تحریم عدم اطمینان سرمایه گذار و افزایش ریسک سرمایه گذاری در کشور تحریم شده است. مشکلات مراودات بانکی دیگر از مشکلاتی است که به لحاظ تحریم ایجاد شده حتی اگر سرمایه گذار مایل به سرمایه گذاری باشد این موضوع مانع اساسی است. هر چند به نظر من مشکلات و مسائل داخلی کشور را می توان عامل مهمتری در این خصوص محسوب کرد.

وی در ادامه افزود: کما اینکه آمارهای جذب سرمایه گذاری در طول سالیانی که تحریم وجود نداشت نشانگر این واقعیت است که در آن دوران هم کشور متناسب با پتانسیل ها و ظرفیت های موجود نتوانست سرمایه گذاری های خارجی  را آنطور که باید جذب کند. در حالیکه این رقم در کشورهای دیگر میزان قابل توجهی از تولید ناخالص داخلیشان و یکی از مهمترین متغیرهای رشد اقتصادی می باشد. عواملی مانند بی ثباتی قوانین ، نوسانات ارزی و نبود روش مناسب برای پوشش ریسک ناشی از این نوسانات ، عدم وجود محیط مناسب کسب و کار ، موضوعات مالکیت معنوی ، عدم عضویت ایران در کنوانسیونهای جهانی ، عدم تطبیق با استانداردهای بین المللی، تورم بالا، فسادگسترده، نا آگاه بودن سرمایه پذیران با ادبیات اصول سرمایه گذاری خارجی و به طور کلی نبود بسترهای لازم را میتوان از موانع مهم داخلی بر سر راه جذب سرمایه گذاری نام برد.

مستوفی گفت: بنا بر پیش بینی آنکتاد جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان نسبت به دو دهه گذشته 40 % کاهش خواهد یافت و به پایین ترین سطح خود طی دو دهه گذشته خواهد رسید. حال با در نظر گرفتن این پیش بینی چه تصوری می توان برای اقتصاد ایران داشت؟ پس بنابراین نیاز به برنامه ریزی و اصلاحات و اقدام بر اساس نظریه کارشناسان اقتصادی می باشد.

کد خبر 33001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =