نظام توزیع ناقص در چرخه تولید-مصرف

نظام توزیع نظام سازمان مند و سازمان یافته ای نیست؛ در واقع استراتژی معینی از تامین تا توزیع در مجموعه اقتصادی کشور وجود ندارد و افزایش بی رویه واحدهای مولد در نظام کشور در برخی محصولات نشانگر این است که این کالاها بیش از اندازه دست به دست می چرخد

رئیس اتاق اصناف ایران در گفتگو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز با اشاره به این که سیستم توزیع از زیر سیستم های اقتصادی کشور است گفت: همان طور که تولید و خدمات نقش و اهمیت اساسی در رشد اقتصادی دارد نحوه توزیع نیز تاثیر قابل ملاحظه ای در توسعه اقتصادی دارد.

علی فاضلی در خصوص حضور واسطه ها و علل افزایش هزینه ها و عیوب نظام توزیع در کشور ما گفت: نظام توزیع نظام سازمان مند و سازمان یافته ای نیست؛ در واقع استراتژی معینی از تامین تا توزیع در مجموعه اقتصادی کشور وجود ندارد. افزایش بی رویه واحدهای مولد در نظام کشور در برخی محصولات نشانگر این است که این کالاها بیش از اندازه دست به دست می چرخد. بر این اساس لازم است نظام توزیع کالا و خدمات مورد توجه ویژه قرار گیرد. زیرا بخش توزیع در فرآیند مربوطه از یک سو کالاها را از تولیدکنندگان به مصرف کنندگان انتقال می دهدو از سوی دیگر منابع نقدینگی، پول و اطلاعات را از مصرف کنندگان به تولیدکنندگان منتقل می کند.

وی دو پیشنهاد جهت بهبود شرایط حاکم بر نظام توزیع کشور بیان نمود؛ اول، تعریف سازماندهی بنگاه ها و اقداماتی جهت بهبود شرایط حاکم. دوم، در نظام توزیع تعدادی واحدهای بدون پروانه مشغول فعالیتند که اصلی ترین عامل افزایش قیمت کالا به دست مصرف کننده و چالش این صنف هستند که دولت باید هر چه سریعتر معضل واحدهای فوق را حل کند.

فاضلی در خصوص نتایج نظام توزیع معیوب بر بخش های مختلف از جمله تولید، مصرف، قاچاق و ... گفت: عدم سازمان یافتگی آفت این صنف بوده و اصلی ترین عامل ایجاد فرصت برای قاچاق کالا است. از دیگر علل افزایش قاچاق می توان به ناهماهنگی و نبود کنترل و نظارت بر واحدهای صنفی اشاره کرد.

رئیس اتحادیه اصناف در خصوص اثر قیمت گذاری دولتی روی چرخه توزیع گفت: تمام تلاش دولت این است که در حوزه قیمت گذاری کمتر فعالیت کند. در واقع قصد دارد اصناف در بازار رقابتی منصفانه مشکلاتشان را حل کنند.

وی در ادامه در خصوص نقش فروشگاه های زنجیره ای در بهبود نظام توزیع گفت: یکی از مهم ترین صندوق های نظام فوق صندوق فروشگاه هاست. افزایش سرمایه گذاری، خرید در سطح انبوه توسط فروشگاه ها موجب کنترل قیمت ها و از طرف دیگر تولیدکنندگان را نیز به جهت اطمینان از وجود خریدار تحت پوشش قرار می دهد و کالا به راحتی به دست مصرف کننده می رسد.

فاضلی در خصوص روش های پیگیری و رصد کالا از تولید تا مصرف مانند طرح شبنم و... گفت: طرح شبنم و یا طرح های تعیین شده در یک مقطعی جواب می داده و با گذشت زمان به واسطه وفور کالا و افزایش تولید این طرح ها رفته رفته کارایی خود را از دست داده اند و با انباشت کالا در اغلب موارد روبه رو شده ایم. اما اگر رویه تغییر کند و کالاها در بازار رقابتی وارد شوند با کاهش قیمت مواجه خواهیم شد. برفرض مثال بازار مرغ و فولاد را ببینید که با افت قیمت روبه روشده؛ در واقع این ترفند به وضوح نشان می دهد که اجناس فوق بازار خودش را پیدا کرده اند و بازار رقابتی به مراتب بهتر از وضعیت قبلی (کدبندی) بوده است.

کد خبر 3301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی میرزابیگی IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
      سلام مهم ترین و بهترین راه توزیع کالا که داره از روش تولید به مصرف پیروی میکنه بازار یابی شبکه ای هست بنده خودم تو این حوزه فعالم.در این روش تمام واسطه ها حذف میشن و جنس مستقیم به دست مصرف کننده نهایی میرسه و با کمی حمایت بیشتر از این بخش میتوانیم شاهد پیشرفت های چشم گیری در اقتصاد ایران باشیم.