چهار پیشنهاد عملیاتی به دولت برای مبارزه با کرونا

مهدی کرباسیان ۵ راهکار عملیاتی برای مبارزه با بیماری کووید ۱۹ را برشمرد.

به گزارش «اگزیم نیوز»، مهدی کرباسیان رئیس سابق هیات عامل ایمیدرو در گفت وگو با «اگزیم نیوز»، به بررسی اثرات کرونا بر اقتصاد پرداخت وگفت: متاسفانه طی ماه های اخیر شاهد شیوع  «ویروس کرونا» در تمامی دنیا بودیم که بسیاری از مناسبات اجتماعی و اقتصادی را در عرصه جهانی بهم زده است. حال چنانچه شیوع ویروس کرونا ادامه پیدا کند و تا زمانی واکسن آن تولید نشود، ساختار اقتصادی دنیا دچار تغییرات اساسی خواهد شد و رفتارها کشورها را در سطح بین الملل  ودر عرصه روابط اقتصادی و تجاری  با چالش جدی مواجه خواهد کرد.

او  در ادامه با اشاره به اینکه اقتصاد ایران در  ۴۰ سال گذشته یک اقتصاد بسته بوده و به دلیل تحریم ها سیسستم کنترل شده ایی بر اقتصاد حاکم است، عنوان کرد: همین محدویت ها وسیستم کنترلی موجب شده تا با بازارهای بین المللی خیلی ارتباط وسیعی نداشته باشیم. از همین رو، میزان آسیب پذیری و ضربه پذیری اقتصاد ایران در برابر مساله کرونا  کمتر  خواهد بود. این در حالی است، خیلی از کشورها  که درهای بازتری در اقتصادشان دارند، درجه آسیب پذیری آنها نسبت به اقتصاد ما بیشتر خواهد بود؛ به طوریکه طی چندماه گذشته، دولتمردان به خوبی توانستند اقتصاد را مدیریت کنند.

کرباسیان همچنین افزود:‌ اما طبیعی است که اگر این وضعیت پایدار بماند با توجه به اینکه ساختار بودجه ایی ما  که تعادل ندارد و درآمدهای ارزی کشور هم به دلیل کاهش فروش نفت و صادرات آن افت جدی پیدا کرده است،آسییب پذیر خواهیم بود.  از طرف دیگر افزایش هزینه های جاری برای مبارزه با کرونا و پرداخت حقوق بازنشستگان، فشار را بر دولت تشدید خواهد کرد.

رئیس سابق هیات عامل ایمیدرو در بخش دیگری از صحبت های خود به ارائه توصیه های به دولت برای مبارزه با ویروس کرونا پرداخت و توضیح داد: اولین اقدام دولت این است که باید در شرایط کنونی، یک پیش بینی یکساله از وضعیت موحود داشته باشد و در این مسیر تامین معاش مردم را جزو اولویت های کاریش قرار دهد. حتی هیچ ضرری ندارد که دولت بدون تعارف، براساس کوپنی شدن نیازهای اساسی مردم پیش برود.

 اقدام دوم از نگاه کرباسیان این است که اینکه نهادهای وابسته به  انقلاب اعم از بنیاد مستضعفان، ستاد فرمان اجرایی امام (ره) و دیگر نهادهای بزرگ، با اذن مقام معظم رهبری، بودجه خود را به سازمان های حمایتی چون «بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)» برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه اختصاص دهند. این مساله در سران قوا مطرح و درباره آن تصمیم گیری شود. حتی اگر شده به صورت قرض به دولت باشد و سپس دولت آن را  در سالهای بعد جبران کند.

از دیگر راه کارهایی که به گفته کرباسیان دولت می تواند در این شرایط بحرانی حاکم بر فضای اقتصاد کشور برای تامین منابع  مالی مورد نیاز بهره برداری کند، این است که اوراق قرضه را به صورت  بلند مدت با بازه زمانی ۵ ساله  وبا نرخ مناسب به فروش برسانند و درواقع از این طریق از مردم پول قرض بگیرد. مردم هم آمادگی دارند برای حل مشکل جامعه اگر نرخ سود مناسب باشد، اقدم به همکاری و خرید کنند.

آخرین پیشنهادی که از سوی رئیس سابق هیات عامل ایمیدرو، مطرح می شود،  این است که با تصمیم سران قوا، دولت به دنبال جذب منابع ایرانیان مقیم خارج از کشور باشد. در واقع با جذب این نوع منابع مالی و هدایت آنها به سمت اجرای پروژه های اشتغالزا می توان اقدام به ایجاد شغل کرد و از روند بیکاری کاست. 

کد خبر 33029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =