عبور از فساد ارزی با تک نرخی کردن دلار

با وجود دو نرخی بودن دلار قطعاً فساد و رانت وجود خواهد داشت و رقابت از بین خواهد رفت پس در درجه اول درخواست ما از دولت این است که دلار را تک نرخی کن

رئیس اتاق بازرگانی تهران درباره وجود ارز دولتی و آزاد عنوان کرد: وجود دو نرخ در ارز فساد و رانت ایجاد می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری  وتحلیلی اگزیم نیوز مسعود خوانساری درباره قراردادهایی که پس از اجرای برجام در حال امضا شدن است، گفت: اگر در قراردادها دقت شود وابستگی به کشورهای طرف قرارداد بوجود نمی‌آید.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال ایران با برخی از کشورها تعدادی میدان‌ مشترک نفتی دارد اما در هشت سال دولت گذشته دست روی دست گذاشته‌ایم و هیچ سرمایه‌گذاری در این زمینه انجام نداده‌ایم.

خوانساری ادامه داد: از آنجا که کشور سرمایه کافی برای این کار نداشت و از طرف دیگر مشارکت خارجی نیز پذیرفته نمی‌شد، کشورهای دیگر مانند قطر شروع به سرمایه‌گذاری و نفت‌ و گاز بیشتری استخراج کردند.

وی به قراردادهای امضا‌شده هیاتی که به ایتالیا و فرانسه سفر کرده بودند، اشاره کرد و گفت: قراردادهایی به میزان چند میلیارد دلار در این سفر به امضا رسیده است که همگی بر ورود پول و سرمایه به کشور تاکید دارند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه باید از سرمایه‌گذاری خارجی استقبال کرد، افزود: کشوری مانند ایران با حجم بالایی از پتانسیل‌ها و منابع نباید افراد بیکار و گرسنه داشته باشد.

وی تصریح کرد: باید قبول کنیم که از لحاظ سرمایه دچار مشکل هستیم و باید با کیاست و دقت کافی قراردادهایی ببندیم که قطعاً به نفع ما باشد و بتوانیم سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کنیم.

خوانساری درباره نحوه قراردادهای جدید نفتی نیز گفت: من قراردادهای نفتی را ندیده‌ام اما چنین برخوردهایی که هر موقع اتفاقی مفید در کشور در حال رخ دادن است یا سرمایه‌گذاری در شرف انجام است، عده‌ای به مخالفت می‌پردازند، قابل درک نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید هر چه می‌توانیم سرمایه خارجی جذب کنیم، تصریح کرد: به عنوان مثال اگر در سال‌های گذشته می‌توانستیم، 100 تا 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور جذب کنیم دیگر آمریکا نمی‌توانست به یک باره تحریمی یک طرفه را علیه ما اعمال کند.

این فعال اقتصادی افزود: اگر سرمایه‌گذاری خارجی در کشور داشتیم، قطعاً لابی‌هایی این شرکت‌ها اجازه نمی‌داد کشور تحریم شود.

وی تاکید کرد: با ورود این سرمایه‌ها به داخل کشور هم امنیت کشور افزایش پیدا خواهد کرد و هم بیکاری حل می‌شود و اشتغال‌زایی خواهد شد.

خوانساری درباره قیمت دلار نیز اظهار کرد: با وجود دو نرخی بودن دلار قطعاً فساد و رانت وجود خواهد داشت و رقابت از بین خواهد رفت پس در درجه اول درخواست ما از دولت این است که دلار را تک نرخی کند.

وی گفت: بهترین مرجع برای تعیین قیمت چه ارز و چه کالاهای دیگری که انحصار در آنها وجود ندارد، بازار است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه معتقدیم قیمت ارز را بازار باید تعیین کند، افزود: این تعیین قیمت با مدیریت بانک مرکزی باشد تا دچار نوسان نشود چراکه طبیعتاً به دلیل یک سری اتفاقات ممکن است دلار تابع نوساناتی شود که بانک مرکزی باید نوسانات را کنترل کند

وی به رکود دو سال گذشته اشاره و تصریح کرد: این رکود باعث شد تا دلار نتواند قیمت خود را در بازار کشف کند.

وی به فاصله زیاد قیمت دلار در بازار آزاد و نرخ دولتی آن اشاره و عنوان کرد: با اتفاقات آینده و باز شدن مرزهای کشور و رفع تحریم‌ها تقاضا در بخش ارز افزایش خواهد یافت و رکود در این بخش تا حدودی برطرف خواهد شد.

خوانساری با تاکید بر اینکه دولت نباید قیمت ارز را پایین نگه دارد، ادامه داد: اگر بخواهیم در آینده روی پای خود بایستیم و صادرات‌محور عمل کنیم باید قیمت دلار نیز واقعی شود تا تولیدات ما بتواند با کالاهای خارجی رقابت کنند.

وی درباره ورود پوشاک ترک به ایران نیز گفت: زمانی پوشاک ترکیه بیشترین واردات را به کشور ما داشت اما اکنون ترکیه نیز تحت تاثیر بازار چین قرار گرفته است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه اکنون قیمت تمام‌شده محصولات چین بسیار پایین است، افزود: این کشور بازارهای دیگر کشورها را تحت تاثیر خود قرار داده است و اکنون بازار پوشاک دنیا به دست کشورهای آسیای شرقی مانند چین، ویتنام و کامبوج می‌چرخد.

وی همچنین درباره مشکلات حمل و نقلی ایران و ترکیه نیز تصریح کرد: بزرگترین مشکل ایران با ترکیه مرز بازرگان است.

خوانساری با بیان اینکه اکنون ایران و روسیه به آسانی بیش از هزار تریلی در حال رفت‌وآمد دارند، خاطر نشان کرد: متاسفانه در مرز بازرگان تنها 400 تریلی در حال تردد است که این مشکل با سفیر و وزرای ترکیه مطرح شده است و انتظار می‌رود این مشکل برطرف شود و حجم تجارت دو کشور افزایش یابد.

 

کد خبر 3303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =