کاهش وابستگی بودجه به نفت تا مرز ۲۵ درصدی  

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده لاهیجان گفت: بودجه در سالهای اخیر بیشترین وابستگی به درآمدهای نفتی را داشته است. این در حالی است که دولت یازدهم عزم راسخی برای کاهش وابستگی به طلای سیاه دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده لاهیجان گفت: بودجه در سالهای اخیر بیشترین وابستگی به درآمدهای نفتی را داشته است. این در حالی است که دولت یازدهم عزم راسخی برای کاهش وابستگی به طلای سیاه دارد. ابوذر ندیمی در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز گفت: تقریبا 20‌ درصد درآمدهای نفتی به صندوق ذخیره ارزی واریز می‌شود تا از آن برای اهداف توسعه ای کشور استفاده شود. اگر بودجه کم شود، دولت باید بودجه پروژه های عمرانی را کم تعریف کند که در نتیجه آن تقاضا نیز برای محصولات اساسی کاهش پیدا می کند.

وی ادامه داد: متاسفانه در صنعت نقص هایی داریم که نتوانسته ایم به خوبی جای آن را پر کنیم و در صادرات نیز مشکلات ساختاری داریم که باید حل شود تا صادرات جایگزین درآمدهای نفتی گردد. وی افزود: دولت باید منابع خود را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد. در صورتی که دولت بتواند از پتانسیل های موجود در کشور  استفاده کند می تواند تا حدودی این کاهش را جبران نماید. همچنین با ساماندهی صادرات دولت می تواند برای جبران کاهش درآمدهای نفتی گام بردارد. ندیمی در پایان گفت: اگر میزان تولیدات داخلی افزایش پیدا کند موجبات شکوفایی کشور را پدید می آورد.

به گزارش اگزیم نیوز دولت در بودجه سال 95 با در نظر گرفتن قیمت 40 دلاری برای نفت وابستگی خود را به این محصول استراتژیک به 25 درصد رسانده است. بر اساس بررسی ها قرار است میزان صادرات نفت در رقم 2.6 میلیون بشکه و در قیمت 40 دلار در نظر گرفته شود که این رقم در مقایسه با سال گذشته در حدود 20 واحد درصد کمتر است. با این حال به عقیده کارشناسان با توجه به میانگین 33 دلاری بهای نفت در بازارهای جهانی و با توجه به این که قیمت نفت ایران به زیر 30 دلار در هربشکه رسیده است احتمالا کسری بودجه بالایی در انتظار کشور است که این موضوع از دید کمیسیون تلفیق دور نخواهد ماند.

 

کد خبر 3304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =