چالش ها و فرصت های کرونا برای گردشگری

کرونا در کنار همه بخش هایی که کم و بیش آنها را تحت تاثیر خود قرار داده است بخش گردشگری را کاملا فلج کرده و این موضوع به خصوص زمانی که تعطیلات نوروزی آغاز شد بدترین خاطره را در این کسب و کار از خود بر جای گذاشت.

بروز مشکلات عدیده در حمل و نقل جاده ای و بین شهری، تعطیلی هتل ها و مسافرخانه ها، تعطیلی  رستوران ها و اماکن مختلف فرهنگی و همه موضوعاتی که به نوعی به گردشگری ارتباط دارند باعث شد این صنف شاید یکی از آسیب پذیرترین بخش ها در برابر کرونا باشد.

البته این موضوع مختص ایران نبود و باید گفت صنعت گردشگری در همه جای دنیا از این وضعیت آسیب دید اما حمایت ها از این صنایع در کشورهای مختلف متفاوت بود.

در این ارتباط کارشناسان حوزه گردشگری معتقدند دو بسته حمایتی باید برای گردشگری طراحی شود یکی توسط دولت و یکی بخش خصوصی. دولت باید در این حوزه به حمایت هایی که در دو ماه گذشته از فعالان این بخش به عمل آورده ادامه دهد و تا پایان دوره کرونا از دریافت مالیات یا همه انواع عوارض امتناع کند.

از منظر بیمه ها، حمایت های بانکی، تامین به موقع منابع مالی مورد نیاز و ... همگی از جمله حمایت هایی است که دولت در حال حاضر از صاحبان این کسب و کارها انجام داده و یا باید در دستور کار خود قرار دهد.

دولت می تواند با پرداخت یارانه به صاحبان این صنعت بخشی از مشکلات آنها را برطرف سازد و باز پس گرفتن این حمایت ها را به صورت اقساطی به دوره پس از کرونا و رونق حوزه گردشگری موکول نماید.

دولت در حال حاضر به همه سرپرستان خانوار مبلغ یک میلیون تومان تشهیلات پرداخت کرده، این در حالی است که برخی خانوارها به دلیل محکمتری با مشکلات اقتصادی روبرو هستند و آن نیز مشکل بیکاری یا تعطیلی موقت برخی صنایع مثلا در حوزه گردشگری است.

دولت در این حوزه باید هوشمندتر عمل کند چراکه توزیع یکنواخت و یکسان پول چندان مفید نخواهد بود و روش های مناسب تری در این رابطه وجود دارد که می تواند به بهبود اوضاع کسب و کارها کمک شایانی کند.

در بخش خصوصی هم یکی از نگرانی ها توقف سرمایه گذاری در حوزه های متاثر از کرونا است. کاهش سرمایه گذاری در این حوزه می تواند عوارض بلندمدت را در بر داشته باشد که این موضوع لازم است در دستور کار قرار بگیرد.

در این بین کارشناسان معتقدند حمایت از کسب و کارهای آنلاین مرتبط با گردشگری و یا اصلاح شیوه نامه های بهداشتی و ایجاد پروتکل های بهداشتی در هتل ها و مراکز گردشگری و ... می تواند به این امر کمک شایانی کند. از جمله رزرو اینترنتی هتل و بلیت سفر، اینترنت بانک، خرید آنلاین کالاهای دیجیتال، مشتریان رستوران ها و کافی شاپ ها و هتل ها و فست فودها بعد از این دوران مشتریان قبلی نخواهند بود

نکته دیگری که کارشناسان در این ارتباط به آن اشاره می کنند آن است که اکنون زمان مناسبی است که برخی نواقص در این حوزه برطرف شود و از منظر کیفی و کمی باید چالش ها را برطرف کرد. یکی از پیام‌های کرونا این است که روش‌های برنامه‌ریزی خود را عوض کنید و به مباحث مختلف حوزه گردشگری توجه کنید که شرایط خاصی ایجاب می‌کند.

مثلاً در گردشگری سلامت ما فقط بخش درمان را مد نظر داریم در صورتی‌که آمارهای مربوط به گردشگری در دنیا نشان می‌دهد حتی بخش عمده گردشگری تفریحی به سمت گردشگری تندرستی رفته است که پزشک در آن نقش ندارد.

یا در حوزه برنامه‌ریزی گردشگری هم شاهد هستیم که در دنیا گردشگری به تبلیغات و بازاریابی وایرال یعنی جریان ویروسی توجه دارد. گردشگری مانند ویروسی است که وارد سایر حوزه‌ها می‌شود و سیستم برنامه‌ریزی آن حوزه‌ها را در جنبه مثبت تغییر می‌دهد. اگر ما گردشگری را جدی بگیریم و به ارکان و اجزای این دانش توجه کنیم با برنامه‌ریزی‌های خاص می‌توانیم معضلات کرونایی را حل کنیم.

کد خبر 33040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =