کیتو به دنبال خطوط تامین مالی بلندمدت از ایران 

صبح امروز نشستی با محوریت بررسی همکاری های تجاری و مالی ایران و اکوادور در بانک توسعه صادرات برگزار شد

صبح امروز نشستی با محوریت بررسی همکاری های تجاری و مالی ایران و اکوادور در بانک توسعه صادرات برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، در این  نشست که با میزبانی دکتر علی صالح آبادی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات برگزار شد، هیات تجاری اکوادور و در راس آنها دیگو آئولستیا، وزیر تجارت خارجی این کشور حضور یافتند. از دیگر میهمانان این جلسه می توان از سفیر اکوادور در تهران، معاون وزیر اکوادور در بخش های راهبردی و نماینده بانک مسکن اکوادور نام برد.

در ابتدای این نشست، دکتر صالح آبادی ضمن خیر مقدم به میهمانان اکوادوری خود از امکان استفاده از ظرفیت های دو کشور به نفع دو ملت با توجه به شرایط جدید لغو تحریم، ابراز امیدواری نمود. بر اساس این گزارش وزیر تجارت خارجی اکوادور با ابراز خوشحالی از حضور در ایران و تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در این نشست گفت: در شرایط تحریم، ایران و اکوادور دوستان نزدیک و شرکای تجاری خوبی بوده اند و امید می رود لغو تحریم ها و بهبود شرایط به توسعه همکاری های دو کشور و نتیجه برد-برد منجر شود.

دیگو آئولستیا با تاکید بر علاقمندی اکوادور به برقراری روابط بلندمدت تجاری با ایران افزود: تمایل ما بر این است که به سه شیوه با ایران در ارتباط تجاری باشیم؛ افزایش صادرات اکوادور به ایران و صادرات بصورت مستقیم و همچنین واردات تکنولوژی و ماشین آلات صنعتی از ایران اولین حوزه مد نظر ماست، چراکه پیش از این صادرات به ایران به واسطه ی ترکیه صورت می گرفته است.

وی دومین محور را تمایل اکوادور به حضور شرکت های ایرانی در پروژه های مختلف سرمایه گذاری در اکوادور خواند و گفت: برای تحقق این امر لازم است از روش فاینانس و خطوط اعتباری برای صادرات کالا و خدمات ایرانی به اکوادور استفاده گردد.

وزیر تجارت خارجی اکوادور در درجه سوم به زمینه های مورد نظر اکوادور برای سرمایه گذاری و تامین مالی از سوی ایران اشاره نمود و افزود: پروژه های زیرساختی و بویژه برق-آبی برای اکوادور حائز اهمیت بسیاری ست و همچنین بدلیل مشکل کمبود مسکن در این کشور، امید می رود تا شرکت های ساختمانی ایرانی با ساخت مسکن در اکوادور و تامین مالی این بخش از صادرات فنی-مهندسی خود با این کشور همکاری نمایند. وی همچنین پیشنهادی مبنی بر بازگشایی دفتر تجاری اکوادور در تهران را مطرح کرد.

 در ادامه این نشست دکتر صالح آبادی با تاکید بر تمایل بانک توسعه صادرات به برقراری روابط کارگزاری بانکی با اکوادور در پاسخ به پیشنهادات وزیر تجارت خارجی اکوادور گفت: پروژه های مدنظر شما طرح های بلندمدت بوده و نیازمند خطوط فاینانس هستند.

صالح آبادی افزود: با توجه به اینکه منابع تامین مالی بلندمدت بانک توسعه صادرات از سوی صندوق توسعه ملی پوشش داده می شود و کاهش قیمت نفت توان مالی این صندوق را کاهش داده، در حال حاضر بانک توسعه صادرات به ارائه خطوط اعتباری ریفاینانس یا اعتبارات کوتاه مدت برای اکوادور مایل است لذا این روش تامین مالی برای کالاهای مصرفی ایران در اکوادور و یا مواد اولیه تولید مناسب است نه طرح های زیرساختی و صنعتی.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در پاسخ به سوال هیات تجاری اکوادور مبنی بر روش پوشش بیمه ای خطوط اعتباری نیز گفت: تمام انواع خطوط اعتباری بانک توسعه صادرات توسط صندوق ضمانت صادرات پوشش دهی بیمه ای می شود، مشابه بیمه ساچه ایتالیا که پوشش دهی ریسک های خطوط اعتباری آن کشور را بر عهده دارد.

در ادامه ای جلسه دیگو آئولستیا با اشاره به رضایت اکوادور برای مبالغ پایین تامین مالی در ابتدای همکاریها با ایران، بر تمایل این کشور برای روابط بلندمدت تاکید نمود. وی برای نمونه از مبالغ 10 میلیون دلاری در بخش ماشین آلات وارداتی از ایران نام برد.

در این نشست خانم آنجی تورال، معاون وزیر اکوادور در بخش های راهبردی نیز گفت: پیش از این ما برای یک نیروگاه 10 مگاواتی در اکوادور اعتبار 2 ساله از ایران دریافت کرده بودیم و پروژه برق آبی مهم در حال حاضر در این کشور یک نیروگاه دیگر است که بالغ بر 8 تا 20 میلیون دلار اعتبار نیاز دارد.

وی همچنین افزود: در سال 2012 موضوع همکاری اعتباری ایران با اکوادور در زمینه تامین مالی نیروگاهی مطرح شده بود که به علت تحریم ها متوقف گردید.

در پایان این جلسه دکتر صالح آبادی با اشاره به تغییر شرایط اقتصادی و تاثیر قیمت کاهشی نفت بر منابع تامین مالی کشور گفت: صندوق توسعه ملی ایران به دلیل تعهدات پروژه ای بسیار و افت درآمدهای خود امکان کمی برای قبول پیشنهادات تامین مالی اکوادور دارد با این حال مذاکره برای امکان سنجی و بررسی تامین خطوط اعتباری مطروحه در دستور کار بانک توسعه صادرات قرار خواهد گرفت.

کد خبر 3305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =