لزوم تدوین بسته سیاست گذاری برای جذب سرمایه گذاری های خارجی

جمشید پژویان می گوید: برای جذب سرمایه گذاری های خارجی به یک سری الزامات و پیش شرط ها باید توجه کرد، کشورها و شرکت های بزرگ بدون محاسبه و مطالعه جذب بازارهای خارجی نمی شوند و قطعا اگر در بازاری سرمایه گذاری زیادی انجام می گیرد، سرمایه گذاران بازده بالاتر و مطمئن تر و با ریسک کمتری انتظار دارند.

جمشید پژویان استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی  در مصاحبه با اگزیم نیوز عنوان کرد: موضوع جذب سرمایه گذاری های خارجی در اقتصاد ایران موضوع تازه ای نیست و از گذشته مطرح بوده است، در حال حاضر اقتصاد ایران در شرایط نامناسبی به سر می برد و این اقتصاد معضلاتی دارد که قبل از شروع هر فعالیتی باید ابتدا این معضلات اساسی و موانع جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی را حل کرد.

پژویان با اشاره به عوامل مهم در جذب سرمایه گذاری های خارجی، گفت: طبیعتا برای جذب سرمایه گذاری های خارجی به یک سری الزامات و پیش شرط ها باید توجه کرد، کشورها و شرکت های بزرگ بدون محاسبه و مطالعه جذب بازارهای خارجی نمی شوند و قطعا اگر در بازاری سرمایه گذاری زیادی انجام می گیرد، سرمایه گذاران بازده بالاتر و مطمئن تر و با ریسک کمتر انتظار دارند، اینها عوامل مهم برای جذب سرمایه گذاری خارجی هستند.

این استاد اقتصاد با اشاره به فراهم نبودن پیش شرط های جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران، مطرح کرد: متاسفانه در اقتصاد ایران به خصوص در دو عامل ریسک و امنیت سرمایه گذاری شرایط مناسبی برای جذب سرمایه گذاری های خارجی نداریم به همین دلیل انتظار اینکه سرمایه های خارجی به ایران سرازیر شوند بعید می نماید مگر امیدوار باشیم در بخش هایی ما مزیت های رقابتی ویژه ای کسب کرده باشیم که  بابت این مزایا سود قابل توجهی متوجه سرمایه گذاران شود که در این صورت این مساله در کنارش مطرح می شود که وجود این مزایا در کشور که برای سرمایه گذاران خارجی جذابیت دارد، پس چرا به  سرمایه گذاران داخلی فرصت ندهیم تا با استفاده از منابع و توانایی های داخلی کشور از این فرصت ها بهره ببرند؟ در نتیجه موضوع جذب سرمایه گذاری خارجی بسیار پیچیده است و به راحتی برای تمام بخش های اقتصاد یک کشور نمی توان یک نسخه جذب سرمایه گذاری خارجی پیچید از طرف دیگر موضوع جذابیت برای سرمایه گذاران خارجی نباید جنبه لفطی داشته باشد که با اعلام خبر نیاز به سرمایه گذاری خارجی در فلان بخش اقتصاد از سایر کشورها برای سرمایه گذاری کردن هجوم بیاورند، طبیعی است آنها در ابتدا بازده، ریسک و امنیت سرمایه گذاری را می سنجند.

پژویان با اشاره به لزوم تدوین بسته سیاست گذاری در موضوع جذب سرمایه گذاری خارجی، گفت: ما برای حل مشکلات اقتصادی بطور مثال در اینجا برای حل موضوع جذب سرمایه گذاری های خارجی به یک بسته سیاست گذاری مشخص نیازمندیم یعنی مجموعه ای از سیاست گذاری هایی که بتوانند  موانع و مشکلات اقتصادی را به مرور حل کند، اگر اقتصادی دارای بازده سرمایه گذاری بالا در عین حال ریسک پایین و امنیت سرمایه گذاری بالا باشد به صورت خود به خود موضوع جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی حل می شود پس قبل از اینکه بخواهیم در زمینه جذب سرمایه های داخلی و خارجی صحبت کنیم باید ببینیم چگونه  در اقتصاد کشور می توان ریسک را کاهش داد؟ چگونه می توان تامین امنیت سرمایه گذاران را بالا برد؟ بطور مثال موضوع بررسی ریسک ها و امنیت سرمایه گذاری ممکن است به برخی قوانین و مقررات بستگی داشته باشد تا زیربنای محکم برای جذب سرمایه ها فراهم شود. سرمایه گذاران بزرگ در جهان گروه ها و آدم های باهوشی هستند یعنی قبل از ورود و سرمایه گذاری در هر بازاری تمام جوانب را می سنجند.

کد خبر 33081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =