چشم انداز تجارت ترکیه به ایران و آمریکای لاتین

ترکیه در تلاش برای تنوع‌سازی بازارهای صادرات سنتی خود قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ تجارت خود را با آمریکای لاتین بیش از دو برابر کند.

ترکیه در تلاش برای تنوع‌سازی بازارهای صادرات سنتی خود قصد دارد تا سال 2023 تجارت خود را با آمریکای لاتین بیش از دو برابر کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، مصطفی الیتاش، وزیر اقتصاد ترکیه در کنار هیات همراه رجب طیب اردوغان، در پایتخت شیلی این اظهارات را مطرح کرد. قرار است این سفر دیدارهایی در پرو و اکوادور را نیز در بر بگیرد.

الیتاش در مصاحبه با خبرگزاری رویترز افزود: «تجارت دو جانبه با آمریکای لاتین در حالی حاضر کمی بیش از 8 میلیارد دلار است که قصد داریم تا سال 2023 و همزمان با صدمین سالگرد تشکیل جمهوری ترکیه آن را به 20 میلیارد دلار برسانیم.» الیتاش با اشاره به مزیت‌های داشتن توافق تجارت آزاد با شیلی که می‌خواهد در سال جاری تجارت دوجانبه را به یک میلیارد دلار برساند، گفت ترکیه از پرو و اکوادور درخواست خواهد کرد نهایی‌سازی توافق‌های دوجانبه تجارت آزاد را «تسریع» کنند.

الیتاش در صحبت‌های خود به منافع ترکیه پس از رفع تحریم‌های اقتصادی ایران اشاره کرد و گفت: «ترکیه یکی از کشورهایی است که از این بابت بیشترین نفع را خواهد برد.» وی افزود «ارزش تجارت ایران و ترکیه در سال 2012 به 22 میلیارد دلار رسید، اما کاهش شدید قیمت نفت سال گذشته این رقم را به 14 میلیارد دلار رساند. هدف ما این است که تجارت با ایران را نیز تا سال 2023 به 30 میلیارد دلار برسانیم.»

الیتاش در پاسخ به این سوال که آیا پس از رفع تحریم‌های ایران، ترکیه برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی از اروپا و دیگر نقاط دنیا باید با ایران رقابت کند گفت تهران را به دلیل مسائل سیاسی داخلی آن رقیب نمی‌داند. «ترکیه می‌تواند به خوبی سرمایه‌گذاری‌های خارجی را که به این کشور وارد می‌شوند، تضمین کند. اگر مسائل داخلی ایران همگام را اقتصاد این کشور رشد کند، در آن صورت می‌توانند رقیب ما باشند.»

معاون وزیر اقتصاد ترکیه گفته تورم مهم‌ترین چالش این کشور در سال جاری خواهد بود. اما افزایش شدید حداقل دستمزد قیمت‌ برق و مالیات را در ترکیه افزایش می‌دهد و تصمیم اردوغان برای پایین نگه داشتن نرخ بهره به منظور افزایش رشد، همگی موانع مهمی محسوب می‌شوند. التیاش می‌گوید نباید نرخ بهره را زیاد بالا برد.

 

 

کد خبر 3312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =