تامین مالی کسب و کارهای کوچک و متوسط بوسیله بازار سرمایه

علیرضا خیری می گوید: در بازار سرمایه صندوق هایی برای سرمایه گذاری های خطر پذیر برای شرکت های دانش بنیان وجود دارد که شرکت های کوچک و متوسط نوآور می توانند به نوعی وارد این صندوق ها شوند در غیر این صورت شرکت های کوچک و متوسط از طریق بازار پایه فرابورس وارد تامین مالی بازار سهام می شوند

تامین مالی توسط بورس و حمایت از کسب و کارهای کوچک، متوسط و دانش بنیان یکی از روشهای کارآمد در توسعه اقتصادی کشورها است. بازارهای کوچک و متوسط (SME) در بازار سرمایه دربرگیرنده‌ی کسب و کارهای کوچک و متوسط هستند که با توجه به تعداد نیروی انسانی و سرمایه در گردش شرکتها تقسیم بندی می‌شوند. این شرکتها بخش وسیعی از اقتصاد هر کشور را تشکیل می‌دهند و به همین دلیل نیاز است اقداماتی جهت کمک به رشد اقتصادی اینگونه کسب و کارها در ایران  انجام پذیرد. از جمله اقداماتی که در این راستا در کشور ما انجام پذیرفته است، طراحی بازارهای کوچک و متوسط در فرابورس ایران است.

در ایران اکثر شرکتها، شرکتهای کوچک و متوسط هستند ولی با توجه به ساختار و ریسک بالای فعالیت آنها راهی برای ورود به بازار سرمایه و تامین مالی از این طریق وجود نداشته است. همچنین هدف از ایجاد  بازار معامله سهام شرکتها نیست، چراکه در  بازار کسب و کارهای کوچک و متوسط عرضه اولیه سهام وجود ندارد و فقط شرکتها گشایش نماد دارند.  به همین دلیل با توجه به اینکه بازار شرکتهای کوچک و متوسط قابل تطبیق با هیچ یک از بازارهای فرابورس نبود، طراحی یک بازار جدید جهت حضور این شرکتها در بازار سرمایه یک امر ضروری به نظر می رسید.

در بازار SME بنگاه های کوچک و متوسط، فرصت رشد، تامین مالی و تجاری سازی طرح­ های خود را بدست آورده و آمادگی لازم جهت ورود به بازارهای بالاتر و عرضه عمومی سهام را پیدا می‌کنند و از تمامی مزایای شرکتهای پذیرفته شده در بازار سرمایه بهره‌مند می‌شوند.

در همین راستا علیرضا خیری کارشناس مالی در مصاحبه با اگزیم نیوز عنوان کرد: مساله تامین مالی از طریق بازار سرمایه بیشتر تحت عنوان IPO یا عرضه اولیه و افزایش سرمایه ها شناخته می شود و یعنی اینکه یا شرکت هایی که در واقع در بازار سهام پذیرش نشده اند در عرضه اولیه سهام خود را عرضه می کنند و پذیرش می شوند  و از این طریق تامین مالی انجام می شود و یا اینکه شرکت هایی که در بازار سرمایه حضور دارند این دسته هم برای تامین مالی پروژه های شان از روش افزایش سرمایه استفاده می کنند.

این کارشناس مالی با اشاره به مسائل ساختاری بازار سرمایه در تامین مالی کسب و کارهای کوچک و متوسط، گفت: معمولا به لحاظ سازوکارها و شرایطی که بازار سرمایه تعیین کرده است خیلی از شرکت های کوچک و متوسط شرایط ورود به بازار سرمایه را ندارند یا اینکه به لحاظ پیچیدگی های بحث سهامداری خیلی انگیزه یا حتی آگاهی لازم برای ورود به بازار سرمایه را ندارند مساله اصلی این است که بازار سرمایه بیشتر برای شرکت متوسط و بزرگ کارایی دارد. پس برای تامین مالی کسب و کارهای کوچک و متوسط در بازار سهام باید آنها به مرحله ای برسند که توانایی سهامداری و پذیرش در بازار سهام را داشته باشند

خیری صندوق های سرمایه گذاری خطر پذیر را یکی از ابزار های کارآمد تامین مالی شرکت های نوآور دانست و گفت: در بازار سرمایه صندوق هایی برای سرمایه گذاری های خطر پذیر برای شرکت های دانش بنیان وجود دارد که شرکت های کوچک و متوسط نوآور می توانند به نوعی وارد این صندوق ها شوند در غیر این صورت شرکت های کوچک و متوسط از طریق بازار پایه فرابورس وارد تامین مالی بازار سهام می شوند منتها این شرکت ها باید حداقل شرایط پذیرش در بازار سرمایه را داشته باشند در صورت پذیرش در بازار سرمایه کسب و کارهای کوچک و متوسط نیز می توانند از نقدینگی های بازار برای تامین مالی استفاده نمایند.

وی در ادامه افزود: در بازار پایه فرابورس تا حدودی شرایط برای ورود کسب و کارهای کوچک و متوسط تسهیل شده است ولی باید مطالعه و بررسی مشخصی روی شرایط، توانایی کسب و کارهای کوچک و متوسط در انطباق با شرایط انجام بگیرد که آیا کسب و کارهای کوچک و متوسط شرایط تامین مالی از طریق بازار سرمایه را احراز می کنند؟ اگر نمی کنند راهکار چیست. زیرا ما در این بحث دو مساله داریم یک طرف قوانین بازار سرمایه و طرف دیگر عدم شناخت و آگاهی اندک مدیران کسب وکارهای کوچک و متوسط از روش های تامین مالی در بازار سرمایه است به عنوان مثال ممکن است کسب و کارهای کوچک و متوسط قابلیت تامین مالی از طریق بازار سهام را داشته باشند اما خیلی متوجه مزایای این موضوع نباشند.

کد خبر 33125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =