فرصت ها و تهدیدهای ترکیه بعد از رفع تحریم های ایران

نشریه تودی زمان چاپ ترکیه روز گذشته در گزارشی به بررسی فرصت ها و تهدیدهای فراروی این کشور بعد از لغو تحریم های ایران پرداخت. بنا بر این گزارش، رفع تحریم های غرب اگرچه ممکن است این کشور را در برابر فرصت های خوبی از جمله دسترسی به یک بازار در حال توسعه با پتانسیل های بالای اقتصادی قرار دهد اما رقیبی قدرتمند را در منطقه برای ترکیه به وجود آورده است. به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از تودی زمان، اقتصاد 800 میلیارد دلاری ترکیه از اقتصاد 425 میلیارد دلاری ایرانی بالاتر است و از منظر نوع محصولات تولیدی نیز این کشور در مقایسه با ایران در رده بندی بالاتری قرار دارد به طوریکه ترکیه یکی از کشورهای مهم صادرکننده محصولات صنعتی و همچنین انواع لوازم خانگی و خودرو به اروپا است.

 این در حالی است که ایران به رغم تولید انواع خودرو هنوز نتوانسته است بازاری را در اروپا برای خود دست و پا کند. با این حال ایران به سه دلیل ؛ حمایت های دولتی، نیروی تحصیلکرده و منابع عظیم نفتی آمادگی لازم را برای توسعه اقتصادی در اختیار دارد. بر اساس این گزارش به نقل از رییس جمهور کشورمان، ایران سالانه به 50 میلیارد دلار سرمایه برای دستیابی به رشد 8 درصدی نیاز دارد. این در حالی است که در زمینه حمل و نقل، خودرو و ... 37 میلیارد دلار سرمایه گذاری در دست اجرا است. تودی زمان در این رابطه معتقد است ایران در حال حاضر بزرگترین اقتصاد در منطقه خاور میانه است که به تبادلات جهانی وارد شده است.

به گفته یکی از فعالان حوزه تولیدات صنعتی ترکیه به واسطه ارتباطات مستمری که در صنایع سنگین با اروپا دارد دست بالا را نسبت به ایران خواهد داشت با این حال پتانسیل های تهران نیز برای رشد صنعتی به واسطه هزینه های پایین تولید افزایش یافته است که این موضوع می تواند تهران را به رقیب جدی انکارا تبدیل کند. صندوق بین المللی پول در این بین معتقد است ایران در سال جاری توانسته 4.3 درصد رشد اقتصادی را تجربه کند و قادر است ظرف دو سال اینده نیز این رشد را ادامه دهد. به گزارش این صندوق ایران می تواند امسال (2016) میزان واردات خود را 18 درصدت رشد دهد و این متغیر ظرف دوس ال اینده نیز به ترتیب به میزان 14 و 7 درصد افزایش یابد.

 به گزارش تودی زمان مصطفی الیتاش وزیر اقتصاد ترکیه معتقد است کشورش یکی از کشورهایی است که می تواند ظرف سال های آینده بیشترین منفعت را از ارتباط با ایران ببرد. به گفته وی میزان مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سال 2012 یعنی پیش از تشدید تحریم ها علیه ایران به 23 میلیارد دلار نیز رسیده بود و در دوره جدید نیز آنکارا در تلاش است تا یال 2023 میزان مراودات خود را با تهران به 30 میلیارد دلار برساند. در این بین بنا بر این گزارش ترکیه در سال 2014 توانسته 14 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی را جذب کند در حالی که ایران تنها 2 میلیارد دلار FDI جذب کرده است. در بخش های مختلف نیز بین دو کشور رقابت های قابل توجهی قابل بررسی است به طوریکه در صنعت فولاد گفته می شود ایران می تواند ظرف 10 سال گذشته صنعت فولاد ترکیه را شکست دهد هرچند در حال حاضر 7 درصد از صادرات کل ترکیه متعلق به فولاد است. 

کد خبر 3314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =