فشار اهرم های مالیاتی جایگزین درآمدهای نفتی

 از یک سو بسیاری از پروژه های عمرانی در کشور به دلیل کاهش قیمت نفت نیمه کاره مانده است و از سوی دیگر به دلیل رکود حاکم بر اقتصاد کشور نمی­توانیم درآمدهای مورد نیاز دولت را از طریق مالیات­گیری از عده ای خاص تأمین نماییم

سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پایگاه خبری- تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص کاهش وابستگی بودجه به نفت به میزان 25 درصد در سال 95  و اثرات آن بر اقتصاد کلان گفت: در بودجه سال آینده به ظاهر وابستگی را کم کرده ایم این در حالی است که قرار است ظرفیت تولیدی را از یک میلیون بشکه در روز به سه میلیون بشکه برسانیم. قیمت لحاظ شده نفت در بودجه نیز واقعی نیست. در نظر گرفتن قیمت 40 دلاری در بودجه در حالی است که اکنون قیمت نفت به زیر 30 دلار رسیده است و این به معنی کسری بودجه است. وی ادامه داد: بهتر است به فکر استفاده مناسب تر از این محصول باشیم. به جای صادرات نفت خام، خودمان این محصول را فراوری کرده و محصولات نفتی با ارزش افزوده بالاتر صادر کنیم در اینصورت درآمد بیشتری کسب کرده و اشتغال نیز ایجاد کرده ایم. وی افزود: معتقدم باید از میادین مشترک استفاده کنیم اما این درآمدها را در اختیار بخش خصوصی برای تولید قرار دهیم.

موسوی لارگانی در خصوص واریز درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی نیز توضیح داد: دلیل تأسیس صندوق توسعه ملی آن بود که درآمدهای نفتی را از طریق این صندوق در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم اما در این چند سال شاهد آن بودیم که هر ساله دولت و نمایندگان مجلس پیشنهادهایی را برای برداشت از این صندوق می دهند که عملا با برداشت های بی رویه سرنوشت صندوق توسعه ملی را همانند صندوق ذخیره ارزی کرده است. طبق قانون دولت باید 20 درصد از درآمد فروش نفت را برای استفاده بخش خصوصی و نیز آیندگان به این صندوق واریز نماید و سالانه نیز 3 درصد به آن اضافه شود در این صورت است که می توانیم وابستگی دولت به درآمدهای نفتی را کم کنیم اما متاسفانه با برداشت های بی رویه چیزی در این صندوق نیز باقی نمانده است.

نماینده مردم فلاورجان تصریح کرد: کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت تنها با کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی امکان پذیر نیست. از یک سو بسیاری از پروژه های عمرانی در کشور به دلیل کاهش قیمت نفت نیمه کاره مانده است و از سوی دیگر به دلیل رکود حاکم بر اقتصاد کشور نمی­توانیم درآمدهای مورد نیاز دولت را از طریق مالیات­گیری از عده ای خاص تأمین نماییم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس توضیح داد: موضوع کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی امری لازم و ضروری است اما توجه به این نکته نیز مهم است که نباید با افزایش فشارهای مالیاتی به بخش تولیدی این درآمدها را جبران کرد. فشارهای سازمان مالیاتی به این شرکت­ها و کارخانجات به حدی زیاد شده است که تعداد کثیری از آن­ها کارخانجات خود را تعطیل کرده­اند و عده ای نیز حتی با واگذاری کامل شرکت های خود نمی­توانند از بدهی به سازمان مالیاتی خلاص شوند. این مشکل سبب شده بنگاه های تولیدی تعدیل نیرو کرده و یا کارگران خود را اخراج نمایند. این موضوع نه تنها سبب ایجاد معضلات اجتماعی شده است که بر تداوم رکود داخل نیز اثر داشته است، نیروی کاری که درآمد نداشته باشند تقاضایی نیز نخواهند داشت. تعطیلی  بنگاه هایی که نه تنها تولیدات آن ها نیاز داخل را تأمین  می کرده بلکه صادرات هم داشته­اند سبب می شود تا نیاز داخل از طریق واردات تأمین شود، ارز از کشور خارج شده و بر رکود حاکم بیافزاید. وی ادامه داد: علاوه بر فشارهای مالیاتی، بانک ها نیز در تعطیلی بنگاه ها سهم بسزایی داشته اند. بانک ها فشارهای سنگینی را بر بنگاه ها برای بازپرداخت وام های خود آوردند. اگر بنگاه ها در بازپرداخت این وام ها کوتاهی می کردند با جریمه های سنگین روبرو شده و گاه این وام ها به اجرا گذاشته میشد که در اینصورت هم بنگاه دیگر توان ادامه فعالیت را نداشت.

موسوی لارگانی با تاکید بر دو عامل فوق یعنی فشارهای مالیاتی و بدهی بنگاه ها به بانک ها افزود: اگر ما خود تحریمی ها را برداریم و در زمان رکود فشار بر تولیدکننده داخلی نیاوریم و با ارائه بسته های حمایتی، کاهش مالیات، پرداخت یارانه برای پرداخت حقوق کارگران ادامه تولید را برای بنگاه ها آسان کنیم می توانیم ادعا کنیم که از بخش خصوصی در جهت تولید و صادرات حمایت کرده­ایم.

نماینده مردم فلاورجان در خصوص الگوی وارداتی کشور نیز توضیح داد: استفاده از تجربیات سایر کشورهای موفق مانند ترکیه می تواند راهگشای ما در این زمینه باشد. ترکیه کشوری نفت خیز نیست اما از پتانسیل های دیگر کشورش مانند گردشگری و صادرات استفاده کرده است. در یک برهه زمانی واردات کالاهایی که در داخل توان تولید آن ها وجود داشت ممنوع شد تا از تولید داخل حمایت کند اما ما در این برهه زمانی که کشور در رکود است چه کرده­ایم؟ در صنعت فولاد ید طولانی داشتیم اما امروز 2 میلیون تن آهن وارد میکنیم! صنعت فرش دستباف ایران در جهان نمونه بود اما امروز چین حرف اول را می زند! صنعت نساجی ما بیش از 7 هزار سال سابقه داشت اما امروز رو به نابودی است! همینطور در صنعت کفش، چرم و ... ما خودمان با واردات بی رویه و قاچاق این صنایع را از بین بردیم بنابراین دولت محترم و مسوولین باید دقت کنند و همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند دولت باید بر خودش حرام کند چیزی که در کشور تولید می­شود از نوع وارداتی آن استفاده کند.

کد خبر 3315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =