ایران و لبنان همکاری‌های اقتصادی را توسعه می‌دهند

وزیر اقتصاد لبنان گفت: همکاری های بین ایران و لبنان در حوزه های مختلف اقتصادی و تجاری در آینده نزدیک شاهد افزایش قابل توجهی خواهد بود

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری دیلی استار، الین حکیم، وزیر اقتصاد لبنان گفت، همکاری های بین ایران و لبنان در حوزه های مختلف اقتصادی و تجاری در آینده نزدیک شاهد افزایش قابل توجهی خواهد بود.

وی پس از هفتمین نشست کمیته مشترک اقتصادی ایران و لبنان گفت: «ایران و لبنان در پروژه های مشترکی سرمایه گذاری خواهند کرد که به تحریک رشد واقعی اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی برای نسل های آینده دو کشور کمک خواهد کرد.»

حکیم در ادامه گفت، این کمیته نقش بسیار مهمی در ایجاد چهارچوبی مناسب برای همکاری ها بین دو کشور دارد و مثلا در زمینه سرمایه گذاری در پروژه های مشترک نتایج مثبتی برای ایران و لبنان به همراه خواهد داشت.

وی گفت: «در جریان این نشست دو روزه، ما پروژه های مهمی را که می تواند به صورت مشترک اجرایی شود برجسته کردیم. این پروژه ها افزایش تبادل کالا و خدمات بین دو کشور را تضمین خواهد کرد.»

بعد از لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران، کشورها و شرکت های خارجی در حال ورود به بازار ایران برای از سر گیری مبادلات تجاری با این کشور هستند. حکیم گفت: «لغو تحریم ها ایران را به یک مقصد جذاب سرمایه گذاری تبدیل خواهد کرد.»

وی خاطر نشان کرد که لبنان ظرفیت های زیادی در بسیاری از زمینه ها برای ارائه کردن دارد، اما در عین حال به دنبال استفاده از تخصص ایرانی در حوزه های مختلف است.

وزیر اقتصاد لبنان افزود، برای مثال، لبنان تخصص بالایی در زمینه بانکداری و به ویژه در حوزه های مدیریت ریسک و امنیت پولی بین المللی دارد. در عین حال، لبنان می تواند از تخصص ایران در توسعه پارک های صنعتی بهره بگیرد.

حکیم گفت، لبنان به دنبال استفاده از مزیت های ویژه مناطق معاف از تعرفه های گمرکی در ایران است. «ما همچنین تمایل داریم شاهد افزایش صادرات محصولات کشاوری لبنان به ایران و در عین حال به حداقل رساندن موانع گمرکی و ارائه تسهیلات ویژه به لبنان در این زمینه باشیم.»

وزیر لبنانی اضافه کرد، دو کشور می توانند در زمینه جراحی پلاستیک نیز با یکدیگر تخصص خود را به اشتراک بگذارند.

 حکیم گفت، لبنان همچنین می تواند از فرصت موجود در زمینه ساخت بیش از 600 هتل و رستوران در ایران و همکاری در زمینه نمایشگاه ها استفاده کند.

حکیم همچنین بر ضرورت ایجاد کمیته های مشترک ایرانی-لبنانی برای افزایش مبادلات تجاری و حمایت لازم از تجار دو کشور تاکید کرد.

«ما همچنین تمایل داریم شاهد تبادل دانش تخصصی در بخش انرژی باشیم و نگاهمان به پروژه های مشترک آینده برای تولید برق باشد.»

حکیم ابراز امیدواری کرد که نشست های بیشتری در آینده نزدیک برای آغاز اجرای این اقدامات برگزار شود.

در پایان این نشست، موافقتنامه ای برای افزایش حجم مبادلات تجاری بین ایران و لبنان بین آلیا عباس، مدیر کل وزارت اقتصاد لبنان و همتای ایرانی اش به امضا رسید.

همچنین در این نشست توافق شد که دو کشور روابط خود را در بخش ورزشی توسعه دهند.

کد خبر 3320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =