اتاق تجارت افغانستان خواستار رفع چالش‌های ترانزیتی شد

مدیرعامل اتاق تجارت افغانستان در دیدار با رایزن بازرگانی ایران خواستار رفع چالش‌های ترانزیتی برای رونق تجارت و حمل ونقل بین دو کشور شد.

به گزارش اگزیم نیوز «محمدمهدی جوانمرد قصاب» رایزن بازرگانی ایران و «سیدزمان هاشمی» مدیرعامل اتاق تجارت افغانستان طی دیداری که در مقر اتاق تجارت افغانستان صورت گرفت، موضوعات و مشکلات تجارتی و ترانزیتی بین دو کشور و انتقال هر نوع کالای تجاری ایران به کشورهای آسیای میانه را از مسیر افغانستان مورد بررسی قرار دادند.

هاشمی در این نشست بر راهکارهای گسترش همکاری های تجاری بین دو کشور تاکید کرد و خواستار تسهیل ترانزیت کالاهای تجاری ایران از طریق تعاملات دوجانبه شد.

وی رونق تجارت و حمل و نقل را در شرایط کنونی برای ایجاد اشتغال از طریق تسهیلات بیشتر بازرگانی برای افغانستان و ایران سودمند ارزیابی کرد.

هاشمی گفت که مبارزه و تلاش مشترک در شرایط کرونایی بین کشورهای همسایه بسیار با اهمیت است و ما باید از هر فرصتی به نفع دو کشور استفاده کنیم.

مدیرعامل اتاق تجارت افغانستان ابراز آمادگی کرد که تلاش کند حمل و نقل بین دو کشور با استفاده از قانون و سیستم «کارنه تیر» رونق یابد و افزود که در حال حاضر نیز با استفاده از همین قانون در هر ماه بین ۱۵ تا ۴۰ کامیون اموال بازرگانی ایران از مسیر افغانستان به کشورهای آسیای میانه منتقل می شود.

کارنه تیر (TIR carnet) سندی گمرکی است که برای ترانزیت بین المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تیر(TIR) در کشور مبدا صادر می ‌شود و به موجب آن کالای حمل ونقل جاده ای به صورت پلمب شده از خاک کشورهای بین راه عبور می کند و تا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی وخروجی این کشورها طبق قوانین داخلی آنها نخواهد بود.

به منظور تسریع درحمل ونقل بین المللی، کاستن از تشریفات گمرکی و جلوگیری از خسارت‌های احتمالی درجریان ترانزیت بین المللی کالا، کنوانسیونی تحت عنوان «کنوانسیون گمرکی مربوط به حمل ونقل بینالمللی کالا در جاده‌ها تحت کارنه‌های تیر» به ابتکار اتحادیه بین‌المللی حمل ونقل جاده‌ای در سال ۱۹۵۹ منعقد شد که در سال ۱۹۷۵ جای خود را به کنوانسیون دیگری با همین عنوان داد.

طبق این کنوانسیون سندی برای ترانزیت بین‌المللی کالا صادر می‌شود که کارنه تیر یا دفترچه تیر نام دارد و بدین منظور اعضای کنوانسیون موظف هستند سازمانی را برای صدور کارنه تیر و تضمین پرداخت هزینه‌های ناشی از تخلفات از مقررات کنوانسیون تعیین نمایند.

وی از رایزان بازرگانی ایران خواست که برای گسترش ترانزیت باید موانع و مشکلات موجود بررسی و در راستای حل آن اقدامات عاجل صورت گیرد.

دو طرف همچنین بر استفاده از بندرچابهار برای حمل و نقل تأکید کردند و آن را بندر مهمی برای افغانستان و کشورهای آسیای میانه دانستند.

هاشمی گفت: بزودی یک محموله خشکبار افغانستان با استفاده از بندر چابهار به هند فرستاده خواهد شد که خواستار همکاری رایزن بازرگانی ایران در شرایط قرنطینه برای انتقال این محموله شد.

وی همچنین اضافه کرد که در روزهای آتی ویدئو کنفرانسی را با مسوولان حمل و نقل ایران و ترانزیت کالاهای ایرانی به کشورهای آسیای میانه برگزار خواهد کرد تا در خصوص ترانزیت و مشکلات آن بحث و تبادل نظر کنند.

«جوانمردقصاب» در این دیدار ضمن قدردانی از اتاق تجارت افغانستان برای همکاری آن‌ها در برگزاری نمایشگاه مشترک بازرگانی در کابل که نتیجه خوبی داشت،گفت: در خصوص خواسته های اتاق تجارت اقدامات لازم انجام خواهد شد و ایران تلاش می کند که از ظرفیت تجارت با افغانستان استفاده کند.

وی توسعه اقتصادی افغانستان را به نفع دولت و ملت ایران دانست و تأکید کرد که باید تجارت دو کشور بصورت دوجانبه افزایش یابد.

کشور افغانستان که بین ایران و کشورهای آسیای میانه قرار دارد می تواند نقش مهمی را در وصل کردن کشورهای آسیای میانه از جمله تاجیکستان و ازبکستان به بندر چابهار بازی کرده و تجارت را از این مسیر رونق بخشد که سود آن به تمام کشورهای یاد شده خواهد رسید.

کد خبر 33214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =