حلقه های مفقوده توسعه نظام تأمین مالی در برنامه ششم

بانک توسعه صادرات به بررسی برخی کمبودها در برنامه ششم توسعه در زمینه تأمین منابع مالی از کانال این بانک پرداخته است که نیاز به برخی بازبینی ها را گوشزد می کند

برنامه ششم توسعه کشور که چندی پیش رییس جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد در بخش های مختلف از نقاط قوت و ضعف مهمی برخوردار است. در این میان با توجه به اهمیت بحث توسعه صادرات غیرنفتی و نقش تأمین منابع مالی در برنامه های توسعه ای برخی کمبودها در این رابطه قابل ذکر است. به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، بانک توسعه صادرات به بررسی برخی کمبودها در برنامه ششم توسعه در زمینه تأمین منابع مالی از کانال این بانک پرداخته است که نیاز به برخی بازبینی ها را گوشزد می کند.

بر اساس بررسی های انجام شده، در لایحه برنامه ششم آمده است که در این لایحه سپرده یک میلیارد دلاری از منابع صندوق توسعه ملی به یکی از بانک های توسعه ای دولتی اختصاص یافته است، لذا اختصاص اعتبار کلان به تنها یکی از بانک های تخصصی دولتی در حالی که برخی دیگر در حوزه تامین مالی و بویژه تامین مالی صادرات با مشکل مواجه هستند، دارای محلی از ابهام است. بر این اساس باید گفت متأسفانه در لایحه برنامه ششم توسعه، حمایت مناسبی از بخش صادرات صورت نگرفته است و افزایش سرمایه ای برای نهادهای حامی صادرات مانند بانک توسعه صادرات و نیز صندوق ضمانت صادرات لحاظ نشده است. این در شرایطی است که به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، با مقایسه حجم فعالیت های بانک توسعه صادرات در مقایسه با منابع و سرمایه این بانک نیاز مبرم به موضوع تأمین سرمایه جدید و افزایش سرمایه در این بانک به شدت محسوس است. پیش از این نیز در گفتگو با مدیران بانک توسعه صادرات بر ضورورت این امر اشاره و تأکید کرده ایم با این حال ارایه برنامه ششم توسعه نشان می دهد دولت به وظیفه خود در قبال افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات اقدام نکرده است. 

لازم به ذکر است که لایحه برنامه ششم توسعه صرف نظر از بخش صادرات آن، حائز نقاط قوت خوبی نیز عمدتا در بخش پولی و مالی بوده است که می توان به برخی از آنها اشاره کرد؛ تغییر نظام ارزی به شناور مدیریت شده، مجوز انتشار انواع صکوک، اوراق مشارکت و اسناد خزانه، مجوز استفاده از تسهیلات خارجی، انواع معاملات ثانویه اسناد خزانه، کاهش تصدی گری دولت در بیمه و حمایت از موسسات دانش بنیان از جمله این موارد هستند.

همچنین به گزارش اگزیم نیوز، پیشنهاداتی از سوی امور برنامه ریزی و بهبود روش های بانک توسعه صادرات جهت گنجاندن در متن برنامه ششم ارائه شده که به طور خلاصه بیان می شوند؛

  1. افزودن نام بانک توسعه صادرات به عنوان بانک عامل تخصصی در کنار بانک صنعت و معدن در برنامه ششم توسعه
  2. سپرده گذاری ارزی معادل سرمایه پایه بانک های مذکور توسط صندوق توسعه ملی در این بانک ها
  3. اعطای معافیت مالیاتی و افزودن سود سالانه این بانک ها به حساب افزایش سرمایه آنها نزد دولت
  4. تفکیک بانک های توسعه ای از بانک های تجاری و تخصصی در مقررات بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار
  5. اصلاح آئین نامه های استخدامی بانک های دولتی در راستای تابعیت این بانک ها از بانک مرکزی بجای دولت
  6. مبنا قرار گرفتن بودجه مصوب مجمع عمومی برای بانک های توسعه ای
  7. ارائه گزارش عملکرد سالانه توسط بانک های توسعه ای به مجمع عمومی بانک ها
  8. استفاده از ابزارهای جدید برای ایجاد امکان واگذاری و انتقال بدهی به شخص ثالث
کد خبر 3335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =