ایجاد فضای رقابتی در صنعت خودرو نیازمند عزم ملی

صنعت خودروی ایران در دوران پسا تحریم افزون بر جذب سرمایه گذاری های جدید و مشارکت با خودروسازان متبر نیازمند برنامه ریزی های کلان و جامع است. فربد زاوه کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز با مثبت ارزیابی کردن قرارداد همکاری ایران خودرو و شرکت پژوی فرانسه اظهار کرد: تعامل و همکاری با شرکت های بزرگ خودروساز جهان می تواند جانی تازه به صنعت خودروسازی ایران که در سال های اخیر با چالش های مختلفی رو بور بوده است ببخشد.

 وی افزود: انتقاد های مطرح شده طی چند روز گذشته درباره قرار داد ایران خودرو و پژو توجیه پذیر نیست چون منتقدان از متن و جزئیات این قرارداد اطلاع کامل ندارند و اظهار نظر های  اعلام شده مستند نیست.  کارشناس خودرو ادامه داد: اکنون و دروان پسا تحریم فضای هیجانی در میان فعالان صنعت خودرو ایران به وجود آمده است و بهتر است تا کارشناسان و مدیران با هوشمندی و رصد بازار اقدام به هرگونه تصمیم جدید کنند.

 وی با بیان این که عرضه و تقاضا باید مبنای فعالیت پژو در ایران باشد گفت: این نخستین قرارداد خودرو سازان با شرکای خارجی است و اگر شرکت های خودرو ساز ایرانی می خواهند دربازار رقابتی حضوری پررنگ داشته باشند باید نگاهی بلند مدت و برنامه محور را مورد توجه قراردهند.

زاوه تصریح کرد: متاسفانه حضور دولتی ها در هئیت مدیره شرکت های خودرو ساز امری مطلوب به شمار نمی آید و دیدگاه های وزارت صنعت، معدن و تجارت را در این شرکت ها اجرائی می کند و در فضای رقابتی امروز این روش مناسب نیست.

وی اظهار کرد: ایران خودرو و سایپا به عنوان بنگاه های بزرگ اقتصادی و صنعتی باید منافع سهامداران خود را تامین کنند و در این مسیر افزایش تولید و نیز تنوع در تولید محصولات می تواند برای این شرکت ها در روند فعالیت های خود تاثیر گذار باشد.

کارشناس خودرو ادامه داد: ساختار صنعت خودرو ایران باید متحول شود ومباحثی مانند تعرفه و یا نوع و روش های انحصاری واردات  نیازمند بازنگری جدید است و باید گفت که سازو کار تولید در ایران واقعی نیست و رقابت به معنای واقعی وجود ندارد.

 وی افزود: واردات خودرو هیچ تاثیری در رقابتی شدن بازار در شرایط کنونی با توجه به مقررات و ضوابط موجود ندارد.

 زاوه با بیان این که نباید وزارت صنعت ، معدن و تجرات درباره نحوه فروش و میزان عرضه داخل و صادرات خودرو تصمیم گیرنده اصلی باشد گفت: کشش بازار باید تعیین کند که چه میزان خودرو نیاز داخل است و چه مقداربرای صادرات، پس تا زمانی که تصمیم ها درباره صنعت خودرو مستقل نباشد نمی توان انتظار بازاری آزاد و رقابت پذیر را داشت.

کد خبر 3338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =