چگونگی آغاز به کار پنجره واحد

مرکز پنجره واحد صدور مجوزهای آغاز فعالیت اقتصادی با عنوان «پنجره واحد شروع کسب‌وکار» صبح‌گاه شنبه دهم خرداد ماه ۱۳۹۹ در اتاق بازرگانی تهران راه‌اندازی شد تا گامی در جهت کاهش بروکراسی برداشته شود.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، در این مراسم علاوه بر فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس گروه بررسی‌های اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب، روسای اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران، معاونین وزیر اقتصاد، رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و نمایندگانی از سازمان تامین اجتماعی حضور داشتند. 

پنجره واحد شروع کسب‌وکار با پیگیری و همکاری اتاق بازرگانی تهران به عنوان نماینده بخش خصوصی با وزارت اقتصاد و سازمان‌هایی دخیل از دیگر قوا مانند سازمان ثبت اسناد و املاک، سازمان ثبت شرکت‌ها، تامین اجتماعی، روزنامه رسمی و ... در محل اتاق تهران کار خود را آغاز کرده است تا گام بزرگی در کاهش بروکراسی پیچیده شروع یک کسب‌وکار باشد. 

براین اساس قسمت شمالی ساختمان اتاق بازرگانی تهران به این مکان اختصاص یافته است و فرد مراجعه کننده بعد از ورود، کار خود را با ارائه مدارک مورد نیاز برای شروع کسب‌وکار با کارشناسان آگهی روزنامه‌های کثیرالانتشار آغاز می‌کند و سپس به سراغ نمایندگان شرکت ملی پست، روزنامه رسمی، سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی می‌رود. 

متقاضی شروع کسب‌وکار جدید در ادامه به بخش تعیین شده برای تعیین نام و پلمپ دفاتر قانونی و در آخر نیز ثبت یا تاسیس شرکت‌ها مراجعه می‌کند و به طور عملی تمامی اقدامات قانونی مورد نیاز برای آغاز کسب‌وکار را انجام می‌دهد.

پیش از این هیچ مکانی وجود نداشت که تمامی این کارشناسان به طور واحد در آنجا حضور داشته باشند و متقاضی شروع کسب‌وکار جدید باید به ترتیب به این واحدها مراجعه و مجوز لازم را از آنها دریافت می‌کرد. براساس اظهارات وزیر اقتصاد، مهم‌ترین گام در تحقق این پنجره از سوی سازمان امور مالیاتی برداشته شده و سپس سازمان ثبت و تامین اجتماعی کمک‌های لازم را انجام دادند.

تاسیس این پنجره می‌تواند تا حدود زیادی زمان اخذ مجوزها برای شروع یک کسب‌وکار را کاهش دهد و به بهبود رتبه ایران در شاخص جهانی انجام کسب‌وکار منجر شود؛ اتفاقی که در نهایت دید بهتر و جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به همراه داد.

محمدعلی دهقان دهنوی معاون اقتصادی وزیر اقتصاد در این مراسم اعلام کرد که راه‌اندازی این پنجره واحد باعث خواهد شد تا زمان مورد نیاز برای آغاز یک کسب‌وکار از 72.5 روز به سه تا 2.5 روز کاهش یابد.

البته غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران در این مراسم خاطرنشان کرد که زمان 72.5 روزه مطرح شده رقم میانگین است و قبل از این دریافت مجوز برای برخی از کسب‌وکارها بعضا تا یکسال زمان می‌برد.

این مراسم خبر دیگری هم داشت که براساس آن رییس اتاق ایران اعلام کرد که دادگاه‌های تجاری با حمایت قوه قضاییه به زودی در شهر تهران آغاز به کار کرده و سپس در چهار استان بزرگ دیگر راه‌اندازی خواهد شد.

 

کد خبر 33382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =