دو شاه کلید پوشش ریسک صادرات

با کاهش قیمت نفت تنها راه خروج از رکود ، گسترش صادرات غیر نفتی است و در این راستا دو ابزار پوشش ریسک از طریق بیمه هجینگ و تک نرخی شدن ارز از ابزارهای مهم توسعه صادرات هستند

در آخرین نسشت کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد، فعالین صادراتی به بحث و گفتگو در خصوص مشکلات صادراتی در کشور پرداختند. به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، در ابتدای این جلسه کیومرث فتح الله کرمانشاهی با ابراز خرسندی از شروع فصل جدیدی در اقتصاد ایران همراه با لغو تحریم های بانکی گفت: با لغو تحریم های بانکی و بازگشایی دوباره سوئیفت انتظار می رود هزینه های تجاری و صادراتی بین 10 تا 15 درصد کاهش یابد. وی در ادامه به بیان اخبار مهم صادراتی سفر رییس جمهور و هیئت همراه به اروپا پرداخت و یکی از اعضای کمیسیون  توضیح داد: عمده خبرهای سفر اخیر رییس جمهور به اروپا حاکی از سرمایه گذاری ها در زمینه واردات است و متاسفانه خبری از تفاهم نامه های صادراتی به گوش نمی رسد.

به گفته وی  عمده اخبار در خصوص قراردادهای نفتی و صادرات نفت است به نظر می رسد پالایشگاه های اروپایی به دنبال استفاده از نفت ایران هستند از سوی دیگر ایتالیا خواهان از سر گیری صادرات ذغال سنگ حرارتی ایران به این کشور است.

سپس رئیس کمیسیون صادرات در ادامه به آمار منتشره گمرک از میزان مبادلات تجاری کشور پرداخت و افزود: خوشبختانه در آمار منتشر شده وضعیت تراز تجاری کشور نسبت به ماه پیش بهبود یافته است و عمده کاهش صادرات متعلق به مواد معدنی است. وی ادامه داد: چند روز پیش رییس سازمان مالیاتی کشور خبر از معافیت شرکت های صادرکننده از مالیات داد این در حالی است که طبق قانون برنامه توسعه صادرات  از پرداخت هرگونه  مالیات و عوارض معاف است از سوی دیگر مهمترین موضوع در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده است. مسئله صدور صورت حساب های فروش توسط کارخانجات تولیدی و معافیت 9 درصدی از ارزش افزوده هر چند در قانون به آن اشاره شده است اما در عمل مانعی بر سر صادرات کشور  به حساب می آید.

به گفته وی پیشنهاد  این است  تا به جای بازپس دادن این مالیات در ابتدا ضمانت نامه ای معتبر از تولیدکننده مبنی بر صادرات کالا گرفته شود تا دیگر نیازی به دریافت و باز پس دادن مالیات بر ارزش افزوده به تولیدکننده نباشد. توجه به این نکته نیز ضروری است که در برنامه ششم توسعه نیز بر این معافیت مالیاتی تاکید شده و صادرات از پرداخت هر گونه عوارض و مالیات معاف است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صحبت های رییس بانک مرکزی مبنی بر تک نرخی شدن ارز افزود: برای تحقق این امر اقتصاد کشور به دو ویژگی اساسی نیاز دارد و آن شفافیت و رانت زدایی است و تا زمانیکه این دو ویژگی فراهم نباشد نمی توان از تک نرخی شدن ارز سخن گفت. هر چند تک نرخی شدن ارز نه تنها به نفع صادرات کشور است که یکی از اصلی ترین راه های پوشش ریسک صادرات ناشی از تغییر نرخ ارز است.

وی راه دیگر پوشش ریسک نوسانات ارزی را بیمه هجینگ دانست و افزود طبق ماده 76 قانون پنجم توسعه  و همچنین تصمیم و مصوبه شورای عالی بیمه مرکزی ایران شرکت های بیمه تجاری موضف اند  نوسانات نرخ ارز بین 5 تا 25 درصد را پوشش دهند اما متاسفانه با وجود پیگیری های مستمرانه ، بیمه ها از پوشش این ریسک و ارایه بیمه هجینگ سر باز می زنند. کرمانشاهی با اشاره به کاهش شدید قیمت نفت  اظهار داشت: در فصل جدید اقتصادی، ایران نیازمند سرمایه و سرمایه گذاران خارجی چه در صادرات ، خصوصا کالاهای غیرنفتی است بنابراین مطمئنا  موثرترین راه برای ارتقاء درجه توسعه یافتگی کشور و فاصله از اقتصاد نفتی گسترش صادرات غیرنفتی باشد.

کد خبر 3340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =