واگرایی قیمتی در بازار ارز

در حال حاضر نرخ ارز بودجه، مبادله ای و آزاد هر کدام رقم های متفاوتی را نشان میدهند که مانعی برای ثبات قیمت است

یک عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: نرخ محاسباتی تاثیری بر سیاست های ارزی ندارد، اما از آنجایی که اعداد و ارقام باید متناسب با شرایط روز و شفاف باشد رقم پیشنهادی ارز در بودجه نیز باید به واقعیت نزدیک تر باشد.

رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با اگزیم نیوز با اشاره به نرخ تعیین شده در لایحه بودجه گفت: نرخ تعیین شده در لایحه بودجه اصولا نرخ محاسباتی برای تبدیل ارزهای خارجی به ریال است، به همین منظور تاثیری بر تعیین نرخ اصلی ارز ندارد.

محمد لاهوتی افزود: در حال حاضر نرخ ارز بودجه، مبادله ای و آزاد هر کدام رقم های متفاوتی را نشان میدهند که مانعی برای ثبات قیمت است، البته این موضوع را نمی‌توان منفی تلقی کرد اما نتیجه آن فاصله بیشتر نرخ ارز بانک مرکزی و بازار آزاد می شود.

وی در خصوص ارتباط مستقیم نرخ ارز با تورم بیان کرد: شاخص های کلان اقتصادی تعیین کننده تورم، رکود، نرخ ارز و... هستند اما در این میان تورم تاثیر مستقیمی بر تعیین قیمت ارز دارد، با توجه به تورم 12.5 درصدی که تا پایان سال جاری پیش بینی شده است به نظر می رسد نرخ ارز بودجه حدود 3100 تا 3150 تومان به تصویب برسد.

رییس کنفدراسیون صادرات با انتقاد از رقم نامتعادل نرخ ارز بودجه افزود: قیمت ارز بودجه باید بر اساس محاسبات کل و درآمدهای دولت، همچنین نوسانات بازار باشد، در حال حاضر که قیمت ارز در بازار آزاد حدود 3600تومان است تعیین نرخ پایین در لایحه بودجه باعث شکاف بیشتر میان بانک مرکزی و بازار آزاد می شود.

لاهوتی اظهار کرد: تفاوت قیمت ارز در بازار آزاد و بانک مرکزی خللی برای تک نرخی شدن آن نیست، نرخ محاسباتی ارز تاثیری بر سیاست های ارز ندارد، اما از آنجایی که اعداد و ارقام باید متناسب با شرایط روز کشور و شفاف باشد باید رقم عنوان شده نرخ ارز در بودجه نیز نزدیک تر به واقعیت باشد.

وی با اشاره به رشد نرخ ارز نسبت به سال گذشته خاطرنشان کرد: آمارهای بانک مرکزی بیان گر رشد پنج درصدی نرخ ارز نسبت به سال گذشته است، بنابراین نباید با پیشنهاد رقم حداقلی در بودجه شفافیت تعیین نرخ را زیر سوال برد، این موضوع در نهایت تبعات کاهش تجارت و تولید در پی خواهد داشت.

 

 

کد خبر 3341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =