کاهش ۳۰ درصدی واردات کشاورزی طی۲ سال

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه واردات در بخش کشاورزی در دو سال گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است، گفت: در ۹ ماهه امسال حدود ۵۰ هزار تن مرغ به ارزش ۷۰ میلیون دلار از کشور صادر شده است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، حسن رکنی در نشستی خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، با بیان اینکه واردات در بخش کشاورزی در دو سال گذشته حدوداً ۳۰ درصد کاهش داشته است، اظهار داشت: در بخش دامپروری ما دستاوردهای خوبی در سال جاری داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در ۹ ماهه نخست امسال مجموع صادرات در بخش دام و طیور بیش از ۹۰۵ میلیون دلار بوده است، افزود: این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵.۷ درصد افزایش داشته است، ضمن اینکه مجموع واردات ما طی همین مدت ۵۶۳ میلیون دلار بوده که با ۸ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است.

رکنی، صادرات گوشت مرغ را در ۹ ماهه امسال حدود ۵۰ هزار تن به ارزش ۷۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: صادرات مرغ در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد کاهش داشته است، همچنین در زمینه تخم‌مرغ ما با صادرات ۶۰ هزار تنی این محصول به ارزش بیش از ۷۵ میلیون دلار مواجه بودیم که ۲۲ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

معاون وزیر جهادکشاورزی، صادرات شیر و انواع فرآورده‌های آن را ۲۹۵ هزار تن به ارزش ۴۲۲ میلیون دلار عنوان کرد و اظهار داشت: در بخش صادرات گوسفند و بز زنده نیز یک میلیون و ۵۲ هزار رأس صادرات داشتیم.

وی با بیان اینکه قرار است از محل هدفمند کردن یارانه‌ها در برنامه ششم، ۳۵ هزار میلیارد ریال در اختیار بخش دامپروری قرار بگیرد، گفت: در صورت اختصاص، این مبلغ صرف اصلاح ساختار دامداری‌ها، مرغداری‌ها و تجهیز کارخانه‌های خوراک دام به فناوری‌های جدید خواهد شد.

رکنی درباره وضعیت قیمت خرید شیر خام از دامداران اظهار داشت: ما باید مباحث تولید و تنظیم بازار را همزمان مدنظر قرار دهیم، چرا که اگر تولیدی اقتصادی نباشد، توسعه نخواهد یافت.

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه در تیر ماه سال گذشته ستاد تنظیم بازار قیمت شیر خام را ۱۴۴۰ تومان تصویب کرده است، تصریح کرد: اگر این مساله عملیاتی نشده و تحقق نیافته است، دستگاه‌های ناظر باید در این رابطه پاسخگو باشند، چرا که وزارت جهاد کشاورزی ابزار نظارتی در اختیار ندارد.

وی با بیان اینکه اخیراً سازمان حمایت، اقداماتی را در این زمینه آغاز کرده است، افزود: امیدوار هستیم اقدامات این سازمان به سرانجام برسد و حق دامداران در اختیار آنان قرار بگیرد.

رکنی همچنین در رابطه با بازار نهاده‌های دام و طیور، اظهار داشت: در گذشته ما در تأمین نهاده‌ها با انحصار مواجه بودیم و زمانی که دولت جدید شروع به کار کرد، تاکید وزیر جهادکشاورزی بر این بود که فضای مذکور از بین برود؛ بنابراین وی تاکید داشت هر مجموعه‌ای که توانایی ورود به عرصه واردات را دارد، در زمینه وارد شود تا فضای رقابتی بوجود بیاید.

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه ایجاد فضای جدید منتج به کاهش قیمت نهاده‌های دامی می‌شد، افزود: ما فضا را به گونه‌ای پیش بردیم که واردات در یک فضای رقابتی اتفاق بیفتد که در نتیجه این امر طی یک سال گذشته قیمت برخی اقلام نهاده‌ها بین ۱۲ تا ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه صادرات دام سبک باعث افزایش قیمت گوشت گوسفندی در بازار شده است، گفت: چنین فضاسازی‌هایی صحت ندارد. در حال حاضر حدود دو سال است که ما صادرات دام سبک را انجام می‌دهیم و تاکنون در این زمینه مشکلی وجود نداشته است.

رکنی، جمعیت دام سبک کشور را ۶۸ میلیون رأس عنوان کرد و گفت: ما باید این جمعیت را تعدیل کنیم، ضمن اینکه میزان صادراتمان به اندازه‌ای نیست که بر شرایط بازار تاثیرگذار باشد.

کد خبر 3343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =