تفاهم نامه ۵ میلیون یورویی برای تأمین مالی صادرات کالا به ارمنستان

یکی از راه های گسترش صادرات ارائه خطوط اعتباری به بانک های خارجی و اعتبارات فایناس و ری فاینانس است به این معنا که صادرکننده ایرانی کالایی را به ارمنستان صادر می­ کند مبلغ این صادرات را از بانک توسعه صادرات به صورت نقد دریافت می کند و بانک نیز طبق قرارداد پول خود را در مدت زمان معین از بانک ارمنی دریافت خواهد کرد

صبح امروز (17 بهمن ماه) تفاهم نامه ای 10 میلیون یورویی برای تامین مالی صادرات کالا به ارمنستان بین بانک توسعه صادرات ایران و بانک ملت ارمنستان به امضا رسید. در این جلسه علی صالح آبادی مدیر عامل بانک توسعه صادرات گفت: بانک توسعه صادرات رسالت اصلی خود را توسعه صادرات کشور بخصوص به کشورهای دیگر می داند. یکی از راه های گسترش صادرات ارائه خطوط اعتباری به بانک های خارجی و اعتبارات فایناس و ری فاینانس است به این معنا که صادرکننده ایرانی کالایی را به ارمنستان صادر می­ کند مبلغ این صادرات را از بانک توسعه صادرات به صورت نقد دریافت می کند و بانک نیز طبق قرارداد پول خود را در مدت زمان معین از بانک ارمنی دریافت خواهد کرد. به گفته وی این روش نه تنها به خریدار ارمنی قدرت خرید کالاهای ایرانی را می دهد بلکه توان صادراتی بنگاه های ایرانی را نیز افزایش می دهد. وی ادامه داد: هدف اصلی ما توسعه روابط اقتصادی با کشورهای منطقه است در همین راستا طی چند ماه پیش روابطمان را با روسیه به عنوان یک کشور بزرگ و همسایه شمالی خود برقرار کردیم.

صالح آبادی تصریح کرد: ارمنستان کشور همسایه ایران بشمار می آید و روابط ایران و این کشور همواره روابطی متکی بر احترام متقابل بوده است و این روابط خوب سبب شده که ایران خواهان افزایش روابط اقتصادی خود با این کشور باشد. به گفته وی صادرات ایران به کشور ارمنستان در سال 93 بالغ بر 120 میلیون دلار بوده که شامل قیر، پلی­ پروپیلن، سولفور سدیم و روغن های صنعتی است.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات افزود: با وجود روابط خوب بانکی بین ایران و ارمنستان از جمله گشایش اعتبار اسنادی و حواله های ارزی انتظار داریم صادرکنندگان ایرانی بتوانند در راستای گسترش همکاری های تجاری خود با ارمنستان از آن استفاده نمایند و تجار ارمنستانی نیز در سازو کار اجرای این طرح قرار گیرند.

صالح آبادی در خصوص ویژگی های این توافقنامه نیز افزود: این خط اعتباری 2 ساله است و می­تواند به صورت گردان هم باشد علاوه بر آن در چند ماه پیش اعتباری در قالب اعتبار خریدار با دوره زمانی حداکثر 2 ساله برای انتقال برق بین ایران و ارمنستان به مبلغ 83 میلیون یورو برقرار شد. وی در پایان سخنان خود نیز اشاره کرد: ارتقاء روابط ایران با کشورهای همسایه در اولویت برنامه های بانک توسعه صادرات است و امیدواریم این مبادلات در شرایط جدید پسا تحریم بتواند در توسعه صادرات کشور موثر واقع شود.

در ادامه این جلسه سید غلامرضا موسوی مدیر اجرایی بانک ملت ارمنستان نیز با اشاره به اینکه بانک ملت ارمنستان بانکی مستقل است گفت: این بانک در سال 1995 فعالیت خود را با سرمایه  500 میلیون درام شروع کرد و الان بعد از 20 سال سرمایه این بانک به 18 میلیارد و 100 میلیون درام (۳۲ میلیون دلار) رسیده است و تا پایان سال 2016 سرمایه این بانک به 62 میلیون دلار افزایش خواهد یافت. هدف این بانک تسهیل روابط تجاری بین دو کشور ایران و ارمنستان بوده و به عنوان یک بانک سرشناس در ارمنستان فعالیت های خود از جمله اعطای وام به اشخاص حقیقی و اوراق قرضه را انجام می دهد. همچنین این بانک از منظر شاخص ROA ردیف 4ام بین 21 بانک ارمنستان می باشد.

موسوی افزود: نکته مهم دیگری که در ارتباط با ارمنستان وجود دارد عضویت این کشور در بین 5 کشور اتحادیه اوراسیا می باشد بنابراین تجار ایرانی با یک بازار بیش از 2.5 میلیون نفری روبرو هستند همچنین می­توانند بدون پرداخت عبور مجدد کالاهای خود را به سایر کشورهای عضو این اتحادیه صادر کنند علاوه بر آن تولیدکنندگان ایرانی که در ارمنستان تولید مشترک انجام می­دهند می­توانند بدون پرداخت عوارض گمرکی به کشورهای عضو اوراسیا ارسال نمایند.

وی در پایان تشریح کرد: از دیرباز همکاری ما با بانک توسعه صادرات وجود داشته و حساب کارگزاری خوبی با هم داشتیم در حال حاضر نیز بانک توسعه صادرات نزد بانک ملت موجودی دارد و از طریق آن به داخل ارمنستان و پس از انکه حساب یورویی ما هم گشایش یافت به خارج ارمنستان حواله بفرستم. اعتبار اسنادی پروژه انتقال برق فشار قوی از ایران به ارمنستان نیز از طریق بانک ملت ارمنستان صورت گرفته است. امیدوارم بانک ملت ارمنستان بتوانند همانند قبل همکاری های خوبی با یکدیگر داشته باشند

کد خبر 3344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =