تسهيل تشريفات گمركي لازمه سلامت ترانزيت

معاون فني و امور گمركي گمرك ايران گفت: يكي از آثار مثبت سامانه جامع امور گمركي راه‌اندازي آن در رويه ترانزيت است كه ضمن ايجاد شفافيت در فرآيند ترانزيت، امكان تبادل الكترونيكي اطلاعات بين سازمان‌ها و ارگان‌هاي مرتبط با ترانزيت را ميسر مي‌سازد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از روابط عمومي گمرك ايران، فرود عسگري در نخستين همايش تشريح مقررات ترانزيت محموله‌هاي شيميايي كه به همت كانون انجمن‌هاي شركت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي و با حضور مسئولان سازمان‌هاي دخيل در ترانزيت ازجمله گمرك ايران در هتل لاله تهران برگزار شد، افزود: با توجه به حجم بالاي كالاهايي كه از ايران ترانزيت مي‌شود، تسهيل و روان‌سازي تشريفات گمركي مي‌تواند علاوه بر بالا بردن سطح رضايت ترانزيت‌كنندگان، به سلامت ترانزيت نيز كمك كند.
معاون فني و امور گمركي گمرك ايران در اين همايش همچنين به تشريح دستاوردها و نتايج اجراي سامانه جامع امور گمركي و پنجره واحد تجارت فرامرزي پرداخت و اظهارداشت: در راستاي توسعه اين سامانه سيستم اظهار از راه دور كه از طريق آن مي‌توان مراحل مختلف تشريفات ترخيص كالا را به صورت الكترونيكي رصد كرد در گمركات كشور فعال است و با استفاده از اين سامانه امكان تبادل اطلاعات بين همه دستگاه‌ها و سازمان‌هايي كه به نحوي در امر تجارت خارجي دخيل هستند به راحتي فراهم شده است.
وي تصريح كرد: سامانه جامع گمركي، بسيار قوي و منسجم است و خروجي آن كمك مي‌كند تا مراحل تشريفات گمركي با سرعت و سهولت بيشتري انجام شود، عسگري گفت: اميدواريم بتوانيم در قالب سامانه‌هاي الكترونيكي، امتيازات و تسهيلات بيشتري را در اخبار شركت‌هاي حمل‌ونقل معتبر قرار دهيم و سرويس اصلي مطلوبي داشته باشيم.
براساس اين گزارش فريده زبيدي مديركل مركز مبارزه با جرايم سازمان يافته گمرك نيز در اين همايش با ارائه گزارشي از عملكرد اين مركز، به ويژه كشف مقادير قابل توجهي مواد مخدر و پيش‌سازهاي آن در سال‌هاي اخير گفت: با توجه به مشخص شدن حدود مسئوليت گمرك به‌عنوان يك سازمان كاشف كه فقط در محدوده اماكن گمركي صورت مي‌گيرد، اميدواريم با هماهنگي و همكاري همه سازمان‌هاي مرتبط با امر مبارزه با قاچاق كالا، شاهد كاهش جرايم و تخلفات در اين زمينه باشيم.
بر پايه اين گزارش عليرضا دشتاني مديركل دفتر نظارت بر ترانزيت گمرك ايران نيز با اشاره به اينكه برگزاري همايش مزبور از سوي بخش خصوصي مي‌تواند نقطه آغازي براي رسيدگي به مسائل و مشكلات ترانزيت و اصلاح قوانين مربوط باشد، گفت: در مورد رصد محموله‌هاي ترانزيتي مظنون به جاسازي مواد مخدر و پيش‌سازها با پليس بين‌المللي هماهنگي‌هاي لازم صورت گرفته است.
وي اظهارداشت: مبارزه با قاچاق كالا در حوزه حمل‌ونقل ازجمله اقدامات مهم و اساسي است كه علاوه بر سازمان‌ها و نهادهاي مسئول، شركت‌هاي حمل‌ونقل نيز بايد همكاري لازم را داشته باشند و نظارت مديران حمل‌ونقلي به‌ويژه در مرزها افزايش يابد.
دشتاني تأكيد كرد: برگزاري چنين همايش‌هايي موجب آگاهي مسئولان بخش دولتي از خواسته‌ها و همچنين حرف‌هاي فعالان بخش خصوصي است و مي‌تواند زمينه را براي مشاركت بيشتر آنها در كشف موارد تخلف فراهم سازد.
مديركل دفتر نظارت بر ترانزيت گمركي اضافه كرد: شركت‌هاي حمل‌ونقل در بحث نظارت و كشف تخلف بايد چند گام جلوتر از دولت باشند و مسئولان دولتي به‌عنوان يك ناظر خوب عمل كنند.
اين گزارش حاكي است مسعود دانشمند، رئيس هيئت مديره كانون انجمن‌هاي شركت‌هاي حمل‌ونقل طي سخناني با اشاره به اينكه تجارت مواد مخدر تجارت پرسودي است كه آثار مخرب آن براي جامعه زيان‌آور بوده و به‌ويژه جوانان را تحت تأثير قرار مي‌دهد، بر لزوم افزايش همكاري سازمان‌هاي مسئول و تبادل اطلاعات مابين آنها با هدف مبارزه قاطع و جدي‌تر با قاچاق تأكيد كرد.
وي ضمن قدرداني از حضور مسئولان گمرك در اين همايش، ايجاد بانك اطلاعاتي درخصوص قاچاق كالا را راهكاري مناسب براي اثربخشي اقدامات كنوني و برنامه‌هاي آينده خواند.

کد خبر 3350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =