پایان نفت/ایران به فکر درآمد دیگری باشد

بر اساس گزارش EIA، درآمد خالص صادرات نفت ایران برای شش ماه اول سال ۲۰۱۹ به ۲۰ میلیارد دلار رسید، در حالی که هزینه های کشور اعم از پرداخت یارانه مستقیم و غیرمستقیم و سایر هزینه ها با پذیرش کسری بودجه گسترده در همین مدت تغییر نکرد.

المانیتور در گزارشی اعلام کرد دولت ایران در مواجهه با کاهش قیمت نفت و تحریم های سختگیرانه آمریکا، باید راه های جدیدی برای تأمین هزینه های عمومی خود بیابد. به گزارش گزیم نیوز به نقل از المانیتور، این گزارش با اشاره به این که طبق اطلاعات اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده ایران چهارمین ذخایر نفتی جهان و دومین ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد نوشت: این منابع وسیع باعث شده بسیاری از ایرانیان بر این باور باشند که کشورشان ثروتمند است و ثروت آن هرگز پایان نخواهد یافت. این در حالی است که منابع نفت و گاز طبیعی فراوان ایران تنها در صورت وجود بازار برای آنها می تواند به ثروت تبدیل شود و این روزها آنچه ایران برای منابع نفت و گاز طبیعی فاقد آن است بازار فروش این محصولات است و حتی اگر ایران بازار خود را دوباره بدست آورد، کمتر کسی به عملکرد بازار و قیمت نفت خوش بین است زیرا کرونا ویروس بازار را به شدت خراب کرده است.

در ماه مه 2018 ، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام كرد كه ایالات متحده توافق هسته ای با ایران را یکطرفه ملغی می کند. از آن زمان، ایالات متحده اقدام به پیگیری تحریم های صادرات نفت ایران کرده است. تا سپتامبر سال 2018 ، صادرات ایران از اوج 2.7 میلیون بشکه در روز به 1.9 میلیون بشکه در روز در ژوئن سال 2018 کاهش یافت. این در حالی است که تولید نفت ایران در سال 2017 به 3.8 میلیون بشکه در روز و همچنین 7.2 تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی رسیده بود که 55 میلیارد دلار درآمد خالص برای ایران به همراه داشت.

بر اساس گزارش EIA، درآمد خالص صادرات نفت ایران برای شش ماه اول سال 2019 به 20 میلیارد دلار رسید، در حالی که هزینه های کشور  اعم از پرداخت یارانه مستقیم و غیرمستقیم و سایر هزینه ها با پذیرش کسری بودجه گسترده در همین مدت تغییر نکرد.

این گزارش می افزاید: جای تعجب نیست که چرا ایرانیان این روزها نرخ تورم بسیار بالایی را تجربه می کنند. بر اساس اعلام بانک مرکزی ایران، اقتصاد ایران به طور متوسط ​​نرخ تورم 41.3 درصد را تجربه می کند. طبق اعلام بانک جهانی، نرخ تورم برای اقلام غذایی به طرز نگران کننده ای زیاد بوده است، به طوری که شاخص بهای مصرف کننده محصولات گوشتی با 116 درصد افزایش یافته است.

المانیتور در ادامه افزود: دولت روحانی به پول احتیاج دارد زیرا با کاهش درآمدها و هزینه های بالاتر با خطر کسری بودجه روبرو است و به همین دلیل باید از امکانات خود استفاده کند. در غیر این صورت با توجه به بیماری کرونا ویروس که کشورهای دیگر با شرایط نرمال را هم دچار مشکل کرده می تواند شرایط سختی برای تهران ایجاد کند. این گزارش اضافه کرد هنگامی که بیماری به ایران رسید، همه نگران اقتصاد ایران بودند که توانایی مقابله با این بحران را ندارد اما دلت توانست شرایط مساعدی را ایجاد کند. اما به هر حال با افزایش هزینه های مقابله با این بیماری با آن که دلت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه برداشت کرد اما نیاز بیشتری به منابع دارد. بسیاری معتقد هستند شانس بهبود اقتصادی ایران کم است؛ حتی اگر تحریم ها برداشته شود زیرا افت قیمت نفت و رکود اقتصادی حاکم بر جهان شرایط را بسیار سخت کرده است. اکنون تقاضای جهانی نفت خام به شدت کاهش یافته و EIA پیش بینی کرده است که اوپک همچنان به از دست دادن درآمد خالص صادرات نفت تا پایان سال 2020 ادامه خواهد داد.

بنا بر این گزارش تقاضا برای نفت خام ایران تضعیف شده که مشتری های اصلی آن مانند هند و چین در حال حاضر تأمین کننده های جدیدی پیدا کرده اند. بر همین اساس باید گفت اگر کسی گمان کند تفاهم با آمریکا به مشکلات اقتصادی ایران خاتمه خواهد یافت، باید واقعیت های بازار جهانی را به آنها یادآوری کرد تا به دنبال منابع درآمد دیگری باشند.

 
 
 
 
کد خبر 33533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =