رشد ۱۴۷۰ درصدی تامین مالی از بازار سرمایه

رشد تامین مالی بخش سرمایه‌ای و بازار بدهی از طریق بازار سرمایه در ۲ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ به ۷۱.۳ هزار میلیارد تومان رسید که رشدی ۱۴۷۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به تامین مالی از طریق بازار سرمایه پرداخته و نوشته است: در 2 ماهه نخست سال 1398 تامین مالی سرمایه‌ای تنها 4.1 هزار میلیارد تومان بود که این رقم برای مدت مشابه امسال به 63.1 هزار میلیارد تومان رسید.
از سوی دیگر رقم تامین مالی از طریق بازار بدهی در فروردین و اردیبهشت سال گذشته 0.4 هزار میلیارد تومان بود که این رقم برای مدت مشابه 1399 به 8.2 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
براساس این گزارش تامین مالی 4.5 هزار میلیارد تومان 2 ماهه نخست سال 98 در مدت زمان مشابه امسال به 71.3 هزار میلیارد تومان رسیده است.
معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران 4 عامل را برای این موضوع برشمرده و نوشته است: عوامل اصلی تشکیل دهنده تامین مالی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با سهم 67 درصد، عرضه اولیه با سهم 13 درصد و اوراق با سهم 12 درصد بوده‌اند.
2 عامل مهم برای افزایش منابع سرمایه‌ای نیز افزایش قابل توجه ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری از 3 به 47.8 هزار میلیارد تومان (15 برابر) و افزایش عرضه اولیه در بورس و فرابورس از حدود 0.46 به 9.2 هزار میلیارد تومان (20 برابر) بوده است.
این گزارش می‌افزاید طی این مدت 7 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی با سهم 85 درصد و 1.2 هزار میلیارد تومان اوراق اجاره شرکتی و سلف موازی استاندارد با سهم 15 درصد منتشر شده‌اند.
همچنین طی دو ماهه نخست امسال، ارزش عرضه اولیه سهام شرکت‌های در بورس و فرابورس، حدود 1.7 برابر کل عرضه اولیه سال 98 بوده و سهم آن نیز از تامین مالی سرمایه‌ای نسبت به 2 ماهه نخست سال قبل از 11 درصد به 14 درصد افزایش یافته است.
کد خبر 33534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =