طرح جدید برای کشت مشترک با افغانستان

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان می‌گوید فعالان اقتصادی در حال تدوین و نهایی کردن طرحی برای کشت مشترک تولیدکنندگان ایرانی و افغانستانی هستند که براساس آن غذای دام و طیور ایران در این کشور همسایه تولید شود.

سیدحسین سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز اعلام کرد: از روز گذشته مرزهای پاکستان نیز برای انتقال کالا باز شده و این موضوع می‌تواند به افزایش صادرات ایران به این کشور و همچنین افغانستان کمک کند.
وی با اشاره به طرح‌های جدیدی که برای توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان در دست است، اظهار داشت: در روزهای گذشته جلسات خوبی درباره همکاری‌های کشاورزی با مقامات و بازرگانان افغانستانی داشتیم. ما در ایران در زمینه نهاده‌های دامی از جمله یونجه و ذرت با مشکل مواجه هستیم در حالی که در 10 کیلومتری از مرزهای ایران و افغانستان، امکان کشت مشترک با این کشور را داریم.
عضو هیات رییسه کمیته ایرانی اتاق‌های بازرگانی بین‌المللی خاطرنشان کرد: این امکان وجود دارد که ایرانی‌ها با مشارکت افغانستانی‌ها به منظور تامین مواد غذایی برای دام و طیور خود در این کشور یونجه و ذرت تولید کنند که با این اقدام حتی آب مجازی به کشور وارد خواهد شد.
وی تصریح کرد: در صورت به نتیجه رسیدن این طرح، دانه و کود مورد نیاز تولید این محصولات توسط ایران تامین می‌شود ولی زمین، آب و کشت محصول با طرف مقابل خواهد بود. از سوی دیگر بحث فشرده‌سازی محصول و انتقال آن به ایران نیز بر عهده طرف ایرانی خواهد بود. 
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان ادامه داد: ما در حال تدوین طرح نهایی این موضوع و ارسال آن به وزارت خارجه، جهاد کشاورزی و اقتصاد هستیم و می‌خواهیم با تاسیس یک هلدینگ این کار را عملیاتی کنیم. این کار باعث خواهد شد تا تولیدکنندگان ایرانی، دسترسی ارزان‌تری به نهاد‌ه‌های مورد نیاز خود در زمینه دام و طیور باشند.
کد خبر 33550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =