مناطق آزاد برنامه های تحقیق و توسعه در حوزه ساختمان را عملیاتی كنند

مرتضی بانک می گوید: ارتباط مجموعه مدیریتی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی با مراکز مهم پژوهشی کشور به ویژه «مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی» می تواند سرآغاز تحولات مثبت در الگوسازی و نیز مدیریت بهینه و سازنده در فعالیت های این حوزه در مناطق آزاد باشد.

به گزارش اگزیم نیوز ، مرتضی بانک در نشست شورای مدیران عامل سازمان های مناطق آزاد کشور که به میزبانی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد با اشاره به اینکه از دیرباز تاکنون موضوع ساخت و ساز در کشور با توجه به شرایط اقلیمی و توجه به شرایط توسعه ای کشور همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده است گفت: با توجه به فرهنگ عمومی کشور در مصرف انرژی و نگرانی هایی که در این بخش وجود دارد، حوزه آموزش و پژوهش در بخش ساختمان از دیدگاه کارشناسی بسیار مهم است تا بتواند به وظایف اصلی خود جامع عمل بپوشاند.

مشاور رئیس جمهور مهم ترین نکته ارتباط مسائل تحقیقاتی و آموزشی را بحث اجرا عنوان کرد و گفت: حلقه مفقوده اصلی در این جریان مهم فنی، علمی و عملیاتی، ارتباط این دو حوزه در بحث تحقیقات عملیاتی و اجراست که هر کدام از آنها دارای جایگاه های اثرگذار و مهمی محسوب می شوند.

مرتضی بانک با اشاره به اینکه در حوزه تحقیقات در بخش ساختمان اقدامات ارزشمندی در کشور انجام شده است افزود: بحث استانداردسازی و ضوابط مشکل اصلی ما است که باید بر اساس آن مقررات ملی ایجاد شود. سالانه 500 گواهی فنی در این بخش صادر می شود که برکات بسیاری را برای کشور به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: امیدواریم نتایج این تحقیقات در بهبود شرایط زیستی کشور در بخش ساخت و ساز و ساختمان موثر باشد تا بتوانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

وی هم چنین تاکید کرد مناطق آزاد فعلی و مناطق آزاد جدید می توانند از ظرفیت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حوزه زیرساخت ها بهره مند شوند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید بر اینکه مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی می توانند به الگوی مناسب ارائه شیوه ها و پیاده سازی فرآیندهای مربوط به ساخت مسکن و ساختمان در کشور تبدیل شوند گفت: باید الگوهای مناسب برای اجرا در مناطق آزاد با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی هر منطقه تدوین و راه اندازی شود تا برای اجرای جامع به سرزمین اصلی ارائه شود.

مرتضی بانک در خصوص مقایسه زیرساخت های مناطق آزاد ایران با مناطق آزاد دیگر کشورها به این نکته هم اشاره کرد که باید به نکته اساسی این مقایسه توجه کرد که ایران در شرایط فعلی دارای محدودیت های مختلفی در اقتصاد بین الملل است بنابراین این گونه مقایسه ها باید براساس واقعیت های موجود اقتصادی، سیاسی و بین المللی باشد تا بتوان با توجه به شرایط خاص کشور، الگوها ارائه شود.

وی اظهار داشت: ایران از ظرفیت های بالقوه ای برخوردار است، اما به دلیل محدودیت هایی که وجود دارد نوع اقتصاد و طراحی های اقتصادی باید با توجه به این شرایط صورت پذیرد. در مناطق آزاد دنیا، در ابتدا زیرساخت ها و سرمایه گذاری های اولیه انجام می شود و در این زیرساخت ها مباحث مربوط به ارتباطاتات ملی و بین المللی طراحی و اجرا می شود و بستر را برای حضور سرمایه گذاران فراهم می کند، اما مناطق آزاد ایران متفاوت از این جریان، ابتدا منطقه ای برای ایجاد منطقه آزاد طراحی شده و زیرساخت ها براساس نیازمندی هایی که بوجود آمده پیاده سازی شده است.

تمرکز مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی بر یک یا چند فعالیت اقتصادی خاص

مرتضی بانک در ادامه این نشست به اقدامات و ظرفیت های موجود در مناطق آزاد کشور هم اشاره کرد و گفت: نکته ای که در بحث مناطق آزاد باید مطرح شود این است که این مناطق به صورت متنوع و متفاوت توانسته اند در جهت بهینه سازی فعالیت های خود برنامه ها و الگوهای متنوعی را دنبال کنند به نحوی که منطقه آزاد ارس در حوزه صنعت فعالیت های گسترده ای را دنبال می کند. در قشم در حوزه شیلات اقدامات اساسی در حال انجام است و در چابهار در حوزه حمل و نقل و ارتباطات جنوب به شمال برنامه ریزی های دقیقی صورت گرفته و پروژه های مربوط به آن در حال اجرایی شدن است.

وی ادامه داد: در منطقه آزاد انزلی محور فعالیت های مرتبط با کشورهای حوزه دریای خزر و بحث اوراسیا یکی از مراکز مهم آینده کشور برای صادرات در این حوزه تلقی می شود. منطقه آزاد ماکو نیز موضوعات مرتبط با ترانزیت بین المللی و توسعه فعالیت های کشاورزی و معدنی را در دستور کار خود قرار داده است. صادرات و توسعه زیرساخت ها و سرمایه گذاری های صنعتی، فنی و حمل و نقل هم در منطقه آزاد اروند برای توسعه اقتصاد ملی و تقویت آن دنبال می شود. 

مشاور رییس جمهور با بیان اینکه سازه و ساختار ساختمان ها در کشور در مقابل بلایای طبیعی دچار آسیب های زیادی شده است گفت: در بحث زلزله، ایران کشور حادثه خیزی است و متاسفانه در هر مرحله با تجربه جدیدی برای مقابله با این بلای طبیعی برخورد می کنیم و این نشان می دهد سیاستگذاری و طراحی و پژوهش در این زمینه بسیار موثر و لازم است.

مرتضی بانک به هوشمندسازی ساختمان ها در مناطق آزاد نیز اشاره کرد و افزود: هوشمندسازی ساختمان ها، پدیده ای است که به این سادگی نمی توان به آن پرداخت و نیازمند فرهنگسازی و فراهم سازی زیر ساخت ها است. در زمینه هوشمندسازی می توان به صورت موردی عمل کرد. یک منطقه آزاد به صورت پایلوت در این زمینه می تواند فعالیت کند که شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) و یا منطقه آزاد کیش برای اجرای این برنامه مناسب هستند.

وی به سرمایه گذاری و مولدسازی دارایی ها در مناطق آزاد کشور هم اشاره کرد و گفت: در مورد سرمایه گذاری و مولدسازی دارایی ها در مناطق آزاد اقدامات و تحقیات فراوانی انجام شده است. در این خصوص می توان همکاری خوبی در زمینه ارزشگذاری و بهینه سازی ساختمان ها در مناطق آزاد با مراکز فعال در این حوزه انجام شود.

گفتنی است؛ پیش از برگزاری این نشست مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد به همراه مديران عامل سازمان های مناطق آزاد و معاونين، مشاورين و مديران دبيرخانه شورايعالي از آزمایشگاه های بخش فناوری بتن، انرژی و نور، مهندسی سازه و ابنیه فنی و آزمایشگاه ملی شتابنگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بازدید کردند.

 شادا

کد خبر 33661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =