طلای خاکستری در ابهام مقاصد صادراتی

شروع عملیات تروریستی گروه داعش در عراق تجارت ایران و سرمایه گذاری ایرانیان در این کشور را دستخوش تغییرات کرده و با افزایش نا آرامی ها در این کشور صادرات ما نیز کاهش یافته است.

رئیس اتاق ایران و عراق گفت: یکی از شاخص های رشد و رونق اقتصاد کشورها تولید و مصرف سیمان است که اخیرا دستخوش تغییرات ناخوشایندی بوده است. یحیی آل اسحاق در گفتگو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز افزود: نبود تقاضا در بازار داخلی و محدودیت بازارهای صادراتی سبب شده اغلب واحدهای تولیدی سیمان با مازاد تولید روبه رو شوند.

وی در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص تاثیر ریسک های صادراتی در کشورهای منطقه از جمله عراق و افغانستان گفت: شروع عملیات تروریستی گروه داعش در عراق تجارت ایران و سرمایه گذاری ایرانیان در این کشور را کمی دستخوش تغییرات کرده و با افزایش نا آرامی ها در این کشور صادرات ما نیز کاهش یافته است.

وی ادامه داد: یکی از بازارهای عمده ما در بخش سیمان عراق بود که در حال حاضر با مشکل مواجه شده است. وی در ادامه گفت: در واقع ریسک بالای صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای در حال جنگ و ناامنی باعث شده است که سرمایه گذاری در این کشورها به راحتی مورد استقبال صادرکننده ها قرار نگیرد و این مهمترین علل عقب نشینی سرمایه گذاران برای ورود به بازار صادراتی عراق شده است.

وی افزود: زمانی که ناامنی در کشوری ایجاد شود میل به خرید کالای سرمایه ای و واسطه ای کاهش می یابد؛ چراکه پروژه های عمرانی عملا با رکود مواجه شده و ساخت و ساز شکل نمی گیرد. سیمان نیز جزو کالاهای واسطه ای برای بازسازی است؛ از این رو شاهد کاهش صادرات این اقلام به عراق بوده ایم .رئیس اتاق ایران و عراق با اشاره به نوسانات قیمت سیمان در ماههای اخیر در بازارهای جهانی گفت: تعیین قیمت سیمان توسط تولیدکننده های داخلی به قیمت تمام شده سیمان بستگی دارد ولی فروش آن در بازارهای منطقه ای به قیمت جهانی وابسته است. لذا قیمت تمام شده ما در داخل باید متناسب با بازارهای جهانی باشد تا بتوانیم در صادرات قدرت رقابت داشته باشیم.

وی ادامه داد: نبود تقاضا در بازارهای داخلی و محدودیت بازارهای صادراتی سبب شده اغلب واحدهای تولیدی سیمان با مازاد تولید روبه رو شوند. آل اسحاق در خصوص در نظر گرفتن بازارهای جدید برای صادرات سیمان گفت: سیمان کالایی است که فقط باید در محدوده های نزدیک توزیع گردد و برای مسافت های طولانی از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست و نخواهد بود.

وی همچنین در خصوص برنامه صادراتی به اروپا گفت: چنین تصمیمی دور از انتظار است. چراکه سیمان یک کالای حجیم و کم ارزش است و مسافت های طولانی موجب افزایش هزینه های حمل ونقل و متعاقبا کاهش تقاضا در کشورهای اروپایی خواهد گردید. آل اسحاق در پایان در خصوص مشوق های صادراتی گفت: تاکنون معافیت یا مشوق صادراتی برای صنعت سیمان اختصاص داده نشده است.

 

کد خبر 3370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =