امارات همچنان در رکود اقتصادی

موسسه تحقیقات بازار نیلسن در آخرین گزارش خود از شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان اعلام کرده ۵۳ درصد شهروندان امارات در یک نظرسنجی گفته‌اند در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۵ همچنان اعتقاد داشتند که در رکود اقتصاد به سر می‌برند

با وجود اینکه هفت سال از بحران مالی جهانی گذشته، مصرف‌کنندگان اماراتی همچنان نگران پایداری این وضعیت در اقتصاد کشور خود هستند. به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، به نقل از سایت گالف نیوز، موسسه تحقیقات بازار نیلسن در آخرین گزارش خود از شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان اعلام کرده 53 درصد شهروندان امارات در یک نظرسنجی گفته‌اند در سه ماهه پایانی سال 2015 همچنان اعتقاد داشتند که در رکود اقتصاد به سر می‌برند.

تعداد افرادی که چنین نظری داشته‌اند 9/4 میلیون از جمعیت 10 میلیون نفری امارات است که افزایش 10 واحد درصدی را نسبت به سه ماهه قبل از آن نشان می‌دهد. همچنین خوش‌بینی‌ها نسبت به افزایش اشتغال در حال کاهش است، به طوری که تنها 58 درصد مصرف‌کنندگان می‌گویند که نسبت به چشم‌انداز شغلی خود نگاه مثبتی دارند که این تعداد نسبت به سه ماهه سوم 2015 کاهشی 7 درصدی را نشان می‌دهد.

این بدبینی‌ها ناشی از ادامه کاهش قیمت نفت، رکود اقتصادی چین و افزایش کسری‌های مالی در منطقه است. ارسلان اشرف، مدیر شبه جزیره عربی موسسه نیلسن در مصاحبه با گالف نیوز گفته:‌ «شرکت‌کنندگان در نظرسنجی احتمال رکود بیشتری را پیش‌بینی می‌کنند، چون معتقدند دولت با توجه به کاهش قیمت نفت ظرفیت مالی محدودی برای هزینه کردن خواهد داشت. بازار کار رکودی ارتباط نزدیکی با عملکرد کلی اقتصاد دارد که این عملکرد نسبت به سال گذشته با سرعت پایین‌تری رشد می‌کند.»

به هر حال، اشرف معتقد است اظهارات اخیر دولت امارات مبنی بر تحریک اقتصاد «غیرنفتی» می‌تواند تا حدی این نگرانی‌ها را تسکین دهد. همچنین دولت امارات روابط تجاری خود را با بازارهای فعال و نزدیکی همچون هند افزایش داده، به طوری که در سال مالی 2015-2014 امارات بزرگ‌ترین بازار محصولات هندی در خاورمیانه بوده است. تجار هندی در این مدت نقش قابل توجهی در شکل‌گیری کالبد اقتصادی امارات داشته‌اند و سمت‌های مختلفی نیز در بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی این کشور بر عهده گرفته‌اند. طی سفر شیخ عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه امارات به دهلی در سپتامبر 2015، دو کشور توافق کردند از روابط خوب خود بهره‌برداری کرده و تعهد امارات برای سرمایه‌گذاری 75 میلیارد دلاری در زیرساخت‌های هند محقق شود.

به هر حال، طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول، اقتصادهای منطقه خاورمیانه در سال جدید 9/3 درصد رشد خواهند داشت که این رقم کاهش 6/0 درصدی را نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی نشان می‌دهد. البته مصرف‌کنندگان اماراتی در مقایسه با سایر بازارهای منطقه خوش‌بینی بیشتری داشته‌اند، به طوری که شاخص اعتماد مصرف‌کننده با یک پله صعود نسبت به سه ماهه سوم سال 2015 در رده 108 قرار گرفته است. این در حالی است که دیگر کشورهای خاورمیانه مانند مصر و عربستان سعودی با کاهش شاخص اعتماد مصرف‌کنندگاه مواجه بوده‌اند.

در کل این منطقه، تعداد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی که معتقدند در رکود به سر می‌برند، از 60 درصد به 70 درصد افزایش یافته است. به جز مصرف‌کنندگان، صاحبان کسب‌وکار در امارات نیز نگران چشم‌انداز اقتصادی هستند. گزارش جداگانه‌ای که هفته پیش منتشر شد نشان داده کسب‌وکارهای کوچک به طور خاص، برنامه‌های خود مبنی بر استخدام بیشتر نیرو یا معرفی محصولات جدید و برپایی نمایشگاه را کنار گذاشته‌اند.

کد خبر 3374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =