فاینانس ۴ کشور برای معادن ایران

معاون وزیر صنعت از فاینانس کشورهای ایتالیا، فرانسه، ژاپن و آلمان برای معادن ایران خبرداد و گفت: چینی‌ها بسته ۴میلیارد دلاری برای سرمایه گذاری در معادن ایران در نظر گرفته اند

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی کرباسیان در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: تنها مسیر ایران برای تامین مالی ظرف سال‌های تحریم، فاینانس از طریق کشور چین بود که با توجه به پولی که از بابت فروش نفت ایران در اختیار این کشور قرار داشت، ایران می‌توانست از فاینانس چینی بهره مند شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر افزود: اکنون علاوه بر فاینانس‌های چین، کشورهای ایتالیا و فرانسه نیز وارد عمل شده‌‌اند و ۴.۵ میلیون یورو برای پروژه‌های معدن و صنایع معدنی ایران فاینانس گشایش خواهند کرد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر، کشورهای ژاپن و آلمان برای تامین مالی به روش فاینانس در پروژه‌های معدن و صنایع معدنی ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گفته کرباسیان، اکنون دیگر این ایران است که شرایط فاینانس را برای کشورهای دنیا تعیین می‌کند، چراکه هم اکنون رقابت بر سر فاینانس پروژه‌های ایرانی از سوی کشورهای مختلف دنیا آغاز شده است.

وی تصریح کرد: چین اکنون کشور بزرگی است و ایران هم باید براساس منافع ملی خود با آن کار کند، این در شرایطی است که باید امتیازات لازم را از این کشور گرفت، بر این اساس چینی‌ها پیش از سفر رئیس جمهور خود به ایران بسته سرمایه گذاری ۴ میلیارد دلاری را پیشنهاد داده بودند که به نظر می‌رسد بعد از تعطیلات سال نوی چینی قابلیت پیگیری دارد و مذاکرات آغاز خواهد شد.

عمانی ها سهم استرالیایی ها را در مهدی آباد خریدند

کرباسیان در ادامه با تشریح آخرین وضعیت معدن روی مهدی آباد گفت: این معدن که سالها متوقف مانده بود به سرمایه گذاران ایرانی و خارجی واگذار شد و البته عمانی ها سهم استرالیایی ها را در این معدن خریدند و یک سال مهلت گرفتند تا سرمایه گذاری را شروع کنند اما بین سرمایه گذاران اختلاف افتاد و بنابراین مهلت ارائه شده ۲ بار تمدید شد اما کار پیش نرفت.

وی افزود: بر این اساس هم اکنون یک مزایده بین المللی برگزار شده و امیدواریم معدن روی مهدی آباد به شکل بهتری کار خود را پیش برد. این در شرایطی است که دو کنسرسیوم سوئیسی- ایرانی و چینی - ایرانی ابراز علاقه شفاهی برای خرید مهدی آباد را کرده اند که پیش بینی می شود ظرف ۲ ماه آتی کار به نتیجه رسد.

مدیرعامل ایمیدرو افزود: در مورد تیتانیوم نیز برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس خاک تیتانیوم وارد کرده و از آن عنصر تیتانیوم استخراج و صادر می کنند. در حالی که ایران ظرفیت های خوبی در این زمینه دارد که بر این اساس بعد از اینکه بخش خصوصی در فراخوان های مختلف ابراز آمادگی نکرد، ایمیدرو خود پیمانکار گرفته و امید می رود تا پایان اسفندماه برندگان آن را در بخش کنسانتره و سرباره اعلام کنیم.

وی ادامه داد: بر این اساس ۳۵۰ میلیارد تومان تامین مالی از طریق بورس صورت خواهد گرفت و عملیات تیتانیوم کهنوج را آغاز خواهیم کرد. ضمن اینکه افتتاح پروژه آزمایشی پیگمنت که آخرین مرحله شمش آلومینیوم است با ارمنی ها انجام شده و کار نهایی شده است که شاید بتوانیم بعد از کنسانتره و سرباره، مسیر را ادامه دهیم.

۱۴ میلیون تن فولاد باید صادر شود

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه ۵۵ میلیون تن تولید فولاد تا سال ۱۴۰۴ حتماً محقق می شود، خاطرنشان کرد: اینکه تولید فولاد از برنامه عقب افتاد، به دلیل رکود عمیق بازار است که به نظر می رسد با برنامه های دولت برای خروج از رکود، بتوان تولید را رونق بخشید و به اهداف تولید فولاد در سال ۱۴۰۴ رسید.

وی گفت: اما از این ۵۵ میلیون تن تولید، ۱۴ میلیون تن باید صادر شود و امسال هم رکورد صادرات ۳ میلیون تن فولاد را خواهیم زد. اگرچه مشکلات تولید داخل پابرجا است.

کرباسیان ادامه داد: در برنامه ششم توسعه باید ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کنیم و بر این اساس در سفر اخیر اروپایی رئیس جمهور به میزان ۶.۵ میلیون یورو، تفاهم نامه امضاء شد که ایمیدرو وفولاد مبارکه از آن بهره مند شده اند.

وی اظهارداشت: فولاد مبارکه برای طرح توسعه فولاد هرمزگان و طرح های داخلی خود و نیز فولاد سپیددشت از این منابع مالی بهره خواهد گرفت. ضمن اینکه اولین واحد آهن اسفنجی فولاد سپیددشت در اسفندماه افتتاح و بهره برداری خواهد شد. بعد از آن، فولاد شادگان، نی ریز و میانه نیز به مرور به مدار تولید می آیند.

کرباسیان گفت: ۲۱۵ میلیون یورو نیز بین ۳ شرکت ایرانی، ایتالیایی و آلمانی قرار است مناقصه برگزار شود که از این رقم بیشترین سهم به تجهیزات بین المللی و ساخت داخلی اختصاص می یابد.

توازن چرخه فولاد تا اوایل ۹۶

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت خاطرنشان کرد: امیدواریم با واردات گندله در سال ۹۴ بتوانیم به رقم ۱۹ میلیون تن تولید فولاد برسیم که این حاصل نمی شود مگر اینکه سرمایه گذاری خارجی نیز جذب شود.

وی ادامه داد: در سال ۹۵ دو کارخانه گندله سازی به ظرفیت هر یک ۵ میلیون تن در حوزه کرمان و سنگان به بهره برداری خواهد رسید تا مرحله اول توازن فولاد انجام شود. ضمن اینکه پیش بینی می شود توازن چرخه فولاد تا اوایل سال ۹۶ برقرار گردد.

سرمایه گذاری فرانسه و ایتالیا در آلومینیوم ایران

کرباسیان گفت: در حوزه آلومینیوم، تفاهم نامه هایی با ایتالیا و فرانسه برای سرمایه گذاری صورت گرفته که ارزش افزوده اصلی آن در گاز و انرژی است که این دو مزیت ایران به شمار می رود.

وی ادامه داد: در سال ۹۴ با حمایت دولت و مجلس، سرمایه صندوق بیمه معدنی از ۱۰ میلیارد تومان به ۱۱۰ میلیارد تومان‌ افزایش یافته و پول آن نیز واریز شده است و امید می رود در زمان تصویب قانون بودجه سال ۹۶ نیز به افزایش سرمایه این صندوق به ۵۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی منجر شود.

آمریکائی ها هنوز برای معادن ایران ابراز تمایل نکرده اند

کرباسیان با بیان اینکه هنوز شرکتهای آمریکائی تماسی با ایران برای حضور در پروژه های معدن و صنایع معدنی نداشته اند، گفت: اما شرکتهای بزرگ بین المللی که بخشی از سهام آنها در اختیار آمریکائی ها است برای حضور در این بخش از اقتصاد ایران اعلام آمادگی کرده اند.

وی ادامه داد: البته شرکت بزرگ ریوتنتو کانادا و گلنکور انگلیسی-سوئیسی درخواستهایی برای حضور در بخش های معدنی ایران داشته اند که سهام آنها در بورس های نیویورک، لندن و سوئیس معامله می شود.

بسته جامع دولت برای فولادی ها

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت در خصوص حمایت جامع دولت از صنعت فولاد گفت: در سال ۹۳ که بحران فولاد آغاز شد، دولت و ایمیدرو چند اقدام را به طور همزمان به نفع واحدهای فولادی انجام داد که بر این اساس واردات فولاد از ارز مبادله ای به ارز متقاضی تغییر پیدا کرد تا حالت اختصاص یارانه به وارد کنندگان فولاد برداشته شود.

وی ادامه داد: صادرات فولاد نیز سهمیه بندی بود که این روش از سوی دولت حذف گردید و تعرفه واردات نیز از ۱۰ به ۲۰ درصد افزایش یافت.

دستور ویژه جهانگیری برای فولادی ها

کرباسیان با اشاره به اقدامات حمایتی چینی ها برای صادرات فولاد خود خاطرنشان کرد: جایزه صادراتی چینی ها به فولاد، منجر به رقابت شدیدی در بازار شده است که بر این اساس مکاتباتی با رئیس جمهور برای برقراری جایزه صادراتی فولاد صورت گرفته است.

وی افزود: همچنین برای سایر صنایع معدنی به غیر از فولاد نیز پیشنهاداتی در قالب پرداخت جایزه صادراتی و استمهال بدهی به معاون اول رئیس جمهور ارائه شده که وی نیز دستور ویژه داده تا در اولین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی این موضوع برای بررسی در دستور کار ویژه قرار گیرد.

شرکت معدنی ایرانی-قزاقی تشکیل شد

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به تشکیل شرکت مشترک معدنی میان ایران و قزاقستان گفت: طی ۴ ماه اخیر، به موازات آغاز همکاری با قزاقستان، برای تامین سنگ آهن از افغانستان نیز مذاکراتی صورت گرفته تا بتوانیم سنگ آهن این کشور را برای فولاد اترک استفاده کنیم.

کرباسیان افزود: در شرکت مشترک ایران و قزاقستان نیز هر یک از طرفین ۵۰ درصد سهم دارند و قرار است که همکاری های مشترکی شکل گیرد.

روحانی به اتریش و آلمان می رود

وی گفت: سفر بعدی رئیس جمهور مطابق دعوت صورت گرفته به آلمان و اتریش خواهد بود. ضمن اینکه دهم اسفند نیز تیمی از کره جنوبی به ایران سفر خواهند کرد تا بتوان همکاری هایی را در حوزه سرمایه گذاری های مشترک صورت داد.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: ژاپنی ها نیز در قالب یک هیئت ۳۰ نفره در حال ورود به ایران هستند.

آخرین وضعیت واگذاری آلومینیوم المهدی

کرباسیان در ادامه با تشریح آخرین وضعیت واگذاری آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال گفت: حسب قانون، به محض اینکه یک شرکت در فهرست واگذاری ها قرار می گیرد، در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی است تا مدیریت شود. لذا آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال از سالها قبل در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار گرفته بود.

وی افزود: سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات، اعتراضاتی به نحوه واگذاری و قیمت گذاری آلومینیوم المهدی داشته اند که کار به شورای داوری رسیده است.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت ادامه داد: جلسه نهایی شورای داوری هفته آینده برگزار خواهد شد که بر صحت یا عدم صحت واگذاری آلومینیوم المهدی نظر نهایی را ارائه دهد.

رکود معادن همچنان پابرجاست

کرباسیان در ادامه با بیان اینکه رکود در بخش معدن و صنایع معدنی همچنان پابرجا است تصریح کرد: امید می رود با تصمیمات دولت بتوان رونق را در این بخش شاهد بود.

آخرین وضعیت بازنگری طرح جامع فولاد

وی در ادامه با بیان اینکه تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد تا سال ۱۴۰۴ عملیاتی است، گفت: ظرف ۲۰ سال آینده، مصرف فولاد دنیا ۲.۵ درصد به صورت سالانه افزایش خواهد یافت و ایران می تواند جایگاه خود را در این میان پیدا کند. اما مهم این است که با توجه به رقابتی که هم اکنون مشاهده می شود، قیمت تمام شده را کاهش دهیم.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: در سال ۱۴۰۴ قرار است ۵۵ میلیون تن فولاد، ۱.۵ میلیون تن آلومینیوم و ۲.۵ میلیون تن مس تولید شود و با توجه به فرصت هایی که برای جذب سرمایه پیش روی ایران قرار دارد، به نظر می رسد به این اهداف برسیم.

کرباسیان گفت: هم اکنون سهم معدن از GDP یک درصد و صنایع معدنی ۵ درصد است که امید می رود در افق ۱۴۰۴، به ۱۶ درصد در مجموع سهم معدن و صنایع معدنی از GDP برسیم.

وی در ادامه در خصوص حق انتفاع معادن و حقوق دولتی نیز خاطرنشان کرد: حقوق دولتی باید امسال به طور جدی کاهش یابد ضمن اینکه مذاکراتی را نیز برای این موضوع در بودجه سال ۹۵ در حال انجام است.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت ادامه داد: برای برداشت بوکسیت از معادن گینه ۲۵ سال دیگر از دولت این کشور مجوز گرفته ایم. ضمن اینکه هم اکنون شرکتهای آلمانی – انگلیسی در حال بررسی این موضوع هستند. اما کل پروژه به ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه نیاز دارد.

کرباسیان ادامه داد: با استرالیائی ها در حال مذاکره هستیم که بوکسیت را در یک قرارداد ۱۵ ساله بخریم و پودر آلومینیوم از آن استخراج کنیم.

کد خبر 3378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =