دیپلماسی اقتصادی جدید در دوران جدید اقتصادی

رئیس اتاق ایران در برنامه مثبت و منفی پنج شبکه تهران با موضوع دیپلماسی اقتصادی حضور یافت و در کنار اصغر ابراهیمی اصل، معاون اسبق وزیر نفت طی 40 دقیقه، به تشریح فرصت‌های ایران در عرصه دیپلماسی اقتصادی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، محسن جلال‌پور در تعریف دیپلماسی اقتصادی گفت: به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و کشورهای پنج به اضافه یک پس از سال‌ها و اجرایی شدن برجام، مصداق عملی دیپلماسی اقتصادی است.

رئیس اتاق ایران افزود: قبل از آغاز قرن بیست و یکم، عمده مسائل بین کشورها به موضوعات امنیتی، نظامی و در کل غیر اقتصادی محدود بود اما آنچه در دنیای امروز و به‌ویژه در سال‌های اخیر از ارتباط بین کشورها و پیشرفت و توسعه کشورها تعریف می‌شود، ارتباطات کشورها حول محور مسایل اقتصادی است و تعریف جدیدی از ارتباط و تقابل و تعامل میان کشورها در فضای بین‌المللی به وجود آمده است.

جلال‌پور با اشاره به اجرایی شدن برجام گفت: در حال حاضر بهره‌برداری و برداشت مطلوب از این موضوع بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد. وی با اشاره به حضور رؤسای جمهور کشورهایی مانند چین و روسیه در ایران و همچنین حضور هیئت تجاری - اقتصادی بزرگی با همراهی رئیس جمهور در فرانسه و ایتالیا پس از سال‌ها در مقیاس بزرگ گفت: همه این موارد، نوعی بهره‌بردای مطلوب از شرایط جدید محسوب می‌شوند و هر آنچه که در مذاکرات سیاسی بین‌المللی ایران و کشورهای دیگر به نتیجه رسیده، در نهایت باید بین کشورها برای ارتباط اقتصادی کشورها مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

جلال‌پور در بخش دیگری از سخنانش پیرامون تدابیر فعال کردن هر چه بیشتر بخش خصوصی و افزایش صادرات گفت: طی دهه‌های گذشته، شرایط اقتصادی بسیار متفاوتی با محوریت اقتصاد دولتی و نفت محور داشته‌ایم و حال با اجرایی شدن برجام، در روندی مطلوب برای تعریف جدیدی از اقتصاد و دیپلماسی اقتصادی قرار گرفته‌ایم.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه تاکنون بیش از 200 هیئت در کشور حضور یافته‌اند، افزود: کمتر از 30 درصد هیئت‌های تجاری به اتاق ایران می‌آمدند و بیش از 70 درصد آنها با وزرا و افراد دولتی دیدار می‌کردند زیرا نگاه آنها به اقتصاد ایران نیز بر مبنای اقتصاد دولتی بود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور با بیان اینکه در شرایط پساتحریم باید به بازتعریف اقتصاد ایران و اطمینان دادن به کشورهای خارجی بپردازیم، افزود: اتاق ایران در شرایط جدید و همچنین در سفر اخیر به ایتالیا و فرانسه، تمرکز خود را بر این موضوع گذاشته است که شرایط جدید اقتصاد ایران، اقتصاد مقاومتی بر پایه مردم و توسعه بخش خصوصی است و دوران اقتصاد نفت محور گذشته است چرا که تجربه ثابت کرده است اقتصاد نفتی اقتصادی شکننده است و تجربه تحریم‌ها و همچنین افت قیمت جهانی نفت نشان دادند که اتکا به درآمد نفتی استحکام ندارد و اقتصاد ایران در پساتحریم، به سمت اقتصاد مقاومتی بر پایه توسعه مشارکت‌های مردمی و متکی به تکنولوژی و سرمایه‌گذاری و کار مشترک می‌رود.

جلال‌پور در بخش دیگری از این نشست با تأکید بر اینکه همواره باید حقایق وقایع را به مردم گفت و با مردم شفاف بود، افزود: اگر تنها به کوتاه‌مدت بیندیشیم و به فکر توسعه واردات باشیم، با فراهم کردن اشتغال برای خارجی‌ها، بیکاری را در کشور خود افزایش می‌دهیم.

وی با تأکید بر لزوم تعریف درست مسیر اقتصادی کشور گفت: تشخیص این مسیر در کشور با ابلاغ سیاست‌های اقتصادی مقاومتی از طرف مقام معظم رهبری به خوبی تعیین شده است، و دولت، مجلس و بخش خصوصی هم در این زمینه همراه هستند و آنچه در این مقطع زمانی اهمیت دارد، همراهی مردم است.

جلال‌پور افزود: با توجه به پایین بودن نرخ اشتغال و بیکاری بسیاری از فارغ‌التحصیلان کشور، راهی جز این وجود نداردکه تولید به بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی که سرمایه‌های اصلی کشورهستند، آورده شود. برای این امر باید تحمل داشت و از برجام نمی‌توان یک شبه و حتی یکساله نتیجه خواست.

وی تصریح کرد: فضای اقتصادی را باید برای حضور بنگاه‌های اقتصادی ایرانی تسهیل کنیم تا با مشارکت جدی شرکت‌های خارجی بزرگ‌تر شوند و با ایجاد کار و تولید برای ایران و کشورهای منطقه، اقتصاد ایران را بر مبنای توسعه بخش خصوصی توسعه دهیم.

جلال‌پور در جمع‌بندی سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های بسیار ایران در زمینه منابع انسانی و منابع طبیعی و وجود امنیت و ثبات گفت: با توجه به ناامنی‌های بسیار زیاد کشورهای منطقه و نیاز آن ها به کالا و تجهیزات مختلف مانند مواد غذایی و دارو، ایران می‌تواند در این زمینه اقدامات مهمی انجام دهد.

وی با بیان اینکه باید فرصت را مغتنم شمرد و از شرایط جدید نهایت استفاده را برد، تأکیدکرد: باید همانگونه که امنیت و ثبات در کشور وجود دارد، امنیت فکری و روحی را نیز برای سرمایه‌گذاران ایجاد کنیم تا متوجه استقبال ایرانی‌ها از سرمایه‌گذاران شوند.

کد خبر 3382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =